Minutáž: 101 minút

Réžia: Josh Gordon, Will Speck
Scenár: Allan Loeb, Jeffrey Eugenides
Kamera: Jess Hall
Hudba: Alex Wurman
Hrajú: Jason Bateman, Thomas Robinson, Jennifer Aniston, Jeff Goldblum, Juliette Lewis, Todd Louiso, Scott Elrod, Patrick Wilson, Rebecca Naomi Jones, Kelli Barrett a ďalší

ZámenaAk patríte k ľuďom ako som ja, tak pre vás romantické komédie už dávno nie sú zábavné a na ich koniec nečakáte s napätím, ale s predtuchou, že práve tam sa všetko príjemné skončí. Stále nepravdepodobnejšie okolnosti, ale v podstate rovnaký dej. Zámena nie je zlý film, v rámci žánru nevyčnieva a ani nepodlieza latku. Radí sa našťastie ku komédiám, ktoré nečerpajú z trapasov a situačných gagov, ale radšej stavili na prácu s hercami, a to je jej najsilnejšou stránkou. Scenár filmu vznikol na základe sotva osemstranovej poviedky The Baster, ktorú uverejnil magazín New Yorker ešte v roku 1996. Podľa slov autora Jeffreyho Eugenidesa, ktorý je nositeľom Pulitzerovej ceny, sa film literárnou predlohou inšpiroval iba veľmi zľahka a zhruba po dvadsiatich minútach úplne opúšťa stránky poviedky a žije si vlastným životom.

Kassie (Jennifer Aniston) je krásna a úspešná televízna producentka, ktorej sa nepodarilo do štyridsiatky splašiť príťažlivého, múdreho a starostlivého manžela, s ktorým by splodila dieťa. Odhodlaná založiť si rodinu sa rozhodne sama si nájsť vhodného darcu spermií (spermobanky sú také neosobné, brrr). Wally (Jason Bateman) je jej neasertívnym najlepším priateľom, ktorý už šesť rokov nenachádza odvahu prejaviť jej svoje city. Jeho sokom sa stane istý Roland (Patrick Wilson), ktorý sa s manželkou ocitol vo finančnej tiesni a s radosťou teda daruje vysoké, blonďavé a modrooké DNA. Wally svoju beznádej na Kassienej „oplodňovacej“ párty poriadne zapije, a tak sa stane, že omylom znehodnotí Rolandov „materiál“. V jeho zúfalej a opitej mysli sa zrodí plán, ktorý neváha zrealizovať. Kassie onedlho otehotnie a pre dobro svojho dieťaťa sa presťahuje do pokojnejšieho mesta. Prejde sedem rokov a depresívnemu hypochondrovi Wallymu, ktorého spomienky na osudnú noc alkoholový filter nepustil jeho vedomia, sa romantický happyend stále vyhýba. Znova ožije, až keď sa Kassie vráti do New Yorku so šesť ročným synom (Thomas Robinson), ktorý sa na Wallyho nápadne podobá.

Jenifer Aniston ako Kassie v komédii Zámena (The Switch, 2010) Jason Bateman ako Wally v komédii Zámena (The Switch, 2010)

Réžiu snímky zverili dvojici Will Speck a Josh Gordon, ktorých filmografia nikoho neohúri a okrem Zámeny sú známi iba ledva priemernou komédiou Ľadovo ostrí (Blades of Glory, 2007). Poviedku do formy scenára spracoval Allan Leob, ktorý sa môže popýšiť úspešným filmom Spálené spomienky (Things We Lost in the Fire, 2007). Takisto bol jedným zo scenáristov dlho očakávaného pokračovania Wall Street: Peniaze nikdy nespia (Wall Street: Money Never Sleeps, 2010). V prípade Zámeny doprial produkcii solídny materiál, ktorý však väčšinou postráda gradáciu a napätie. Za úsmevné považujem i to, že ani túto romantickú komédiu neobišlo žánrové zaradenie do drámy. Tvorcovia, by si mali vyjasniť, že jeden plač drámu nerobí a diváci presne vedia, ako sa film skončí a čo bude happyendu predchádzať. Na margo scenára musím spomenúť i niekoľko naozaj podarených scén a humorných chvíľ. Za tie však môžeme poďakovať skôr hercom.

Pre väčšinu bude Jason Bateman novinkou, no toto zdanie nemôže klamať viac. Okrem toho, že sa stal najmladším televíznym režisérom v histórii Hollywoodu a v televíznom prostredí sa pohybuje neustále od svojej osemnástky, v roku 2003 si odniesol Zlatý glóbus za účinkovanie v kritikmi veľmi oceňovanom televíznom seriáli Arrested Development. Známym sa stal vďaka suchému humoru a vycibrenému zmyslu pre komiku aj drámu. Na filmovom plátne sa objavil iba v niekoľkých malých úlohách, a takto mu to aj vyhovovalo. Za zmenou jeho postoja a účinkovaním v Zámene sa dá tušiť jeho dlhoročné priateľstvo s Jennifer Anistonovou, ktorá je v snímke nezvyčajne v úzadí. Práve Bateman je naším sprievodcom Neurotického Wallyho stvárnil veľmi dobre, miestami s humorom, inokedy dojímavo. Tento nenápadný herec Zámene právom dominuje.

Jeff Goldblum ako Wallyho najlepší priateľ v komédii Zámena (The Switch, 2010) Jason Bateman ako Wally a Thomas Robinson ako Sebastian v komédii Zámena (The Switch, 2010)

Jennifer Aniston sa sebavedome zhostila role matky a je osviežujúce vidieť ju v menej bláznivej úlohe, aké zvyčajne podpisuje. Zohraná ústredná dvojica dokázala dodať scenáru trochu hĺbky, takže Zámena vie nadviazať veľmi osobný vzťah s divákom. Komédia je vyšperkovaná skvelým Jeffom Goldblumom, ktorý dáva filmu neočakávanú šťavu a mladým Thomasom Robinsonom v úlohe šesťročného Sebastiana, ktorého mučia predstavy o všemožných chorobách.

Dôvodom, prečo Zámena stagnuje a nedosiahla lepšie hodnotenie, je nudný a úplne predvídateľný záver. To je samozrejme sčasti problémom žánru ako takého, ale Zámene predovšetkým chýba vyvrcholenie a záver postráda akúkoľvek pravdepodobnosť. Zmierlivosť, s akou sa s hrdinami lúčime, málokoho uspokojí. Okrem posledných minút je však komédia milá, zaujímavá, zábavná a vyvážene citlivá. Ak máte chuť stráviť viac ako hodinku a pol pri príjemnom romantickom filme, nech Vás moje hodnotenie konca neodradí, pretože sledovať túto zostavu hercov v akcii je skoro očarujúce.