Minutáž: 96 minút

Réžia: Thomas McCarthy
Scenár: Thomas McCarthy
Kamera: Oliver Bokelberg
Hudba: Lyle Workman
Hrajú: Paul Giamatti, Amy Ryan, Bobby Cannavale, Jeffrey Tambor, Burt Young, Melanie Lynskey, Alex Shaffer, Nina Arianda a ďalší

Win Win (2011)Tento film sa navonok tvári ako športová dráma. A aj keď v ňom má šport dôležité miest, ide skôr o drámu sociálnu. Treba však zahodiť všetky predsudky, ktoré voči takýmto filmom môžete mať. Win Win režiséra Thomasa McCarthyho je totiž úplne iný – vtipný a neobyčajný.

V istom smere mi táto snímka pripomína Up in the Air s Georgom Clooneym. Aj tam sa na vážnu tému nazeralo s humorom a nadhľadom. Win Win má však ešte jeden rozmer, obyčajnú prirodzenosť a ľudskosť. Hrdinovia sú vybraní z pomedzi nás. Pokým clooneyovka riešila masové prepúšťania typické pre prvé roky krízy, Win Win odhaľuje problémy malého podnikateľa – v tomto prípade právnika Mikea Flahertyho (Paul Giamatti) s vlastnou kanceláriou, ktorý okrem sekretárky živí najmä svoju rodinu. Darí sa mu však čoraz menej, klienti ubúdajú, či majú sami málo peňazí. Keď sa mu naskytne možnosť stať sa opatrovníkom svojho bohatého a štátom prideleného klienta Lea, v istej chvíli pred súdom nezaváha a ponúknutú šancu využije. Úloha je to totiž slušne platená.

Jeho cesta za ľahkým zárobkom by išla ako po masle nebyť nečakaného príchodu Leovho vnuka, ktorý chce s dedom žiť. Mike s rodinou sa Kylea (Alex Shaffer) dočasne ujímajú. Chlapec prejaví záujem o grécko-rímske zápasenie a ako rýchlo vysvitne, nie je žiaden nováčik, a tak pre miestny stredoškolský tím razom svitá na lepšie časy. Mladých a neschopných zápasníkov trénuje práve Mike s priateľmi.

Win Win (2011) Win Win (2011)

Nechcem zachádzať v príbehu ďaleko. Ponúka niekoľko vzratov a viacero silných momentov. Iste, jednotlivé motívy nie sú práve originálne, či ide dokonca o základné prvy žánrov, s ktorými sa film hrá. To, čo robí Win Win výnimočnou snímkou, je spôsob akým je všetko dané dohromady a vyrozprávané. Scenár a réžia sú v tomto smere nadpriemerné.

Herecké výkony a humor idú ruka v ruke. Inteligentný humor navyše nie je jednotvárny. Postava Paula Giamattiho predstavuje seriózneho právnika a otca rodiny, ktorý sa napriek problémom nenechal ubiť na duchu. Jeho humor je minimalistický a skôr sarkastický. Priateľom mu je Terry (Bobby Cannavale), kamarát ešte zo strednej školy, ktorý je rozvedený, bez práce, ale stále s peniazmi. V podstate jeho pravý opak – excentrický a trochu hlučný. Mike sa s ním však môže podeliť aj o to, čo s manželkou (Amy Ryan) radšej nie. Tiež je to však veľmi sympatická postava. Celkovo boli charaktery takmer všetkých postáv napísané tak, že si vás rýchlo získajú a zniesli by aj kratší seriál. Mladý Alex Shaffer tiež zahral popri skúsených hercoch viac ako dobre a snáď o ňom budeme ešte počuť.

Win Win (2011) Win Win (2011)

Win Win je veľmi univerzálny film. Mohol by sa odohrať i nakrútiť kdekoľvek. Životné problémy, ktorým čelia hrdinovia, sa odohrávajú určite aj vôkol vás. Je to aj film o človeku, ktorý na malú chvíľu zišiel z cesty, aby ho život rýchlo prinútil konať správne.

Pre režiséra Thomasa McCarthyho je to tretí celovečerný projekt. Aj v predošlých, najmä v Nepozvanom hosťovi (The Visitor, 2007), sa pohrával s vážnou spoločenskou témou odľahčeným spôsobom. A dokázal si získať divákov i kritiku. V prípade Win Win stvoril komediálnu drámu, ktorá by nemala zapadnúť prachom.