Rok: 1979

Réžia: Walter Hill
Scenár: David Shaber
Kamera: Andrew Laszlo
Hudba: Barry De Vorzon
Hrajú: Michael Beck, James Remar, David Patrick Kelly, Lynne Thigpen, Mercedes Ruehl, Michael Garfield, Dorsey Wright, Steve James, Craig R. Baxley, Irwin Keyes, Sonny Landham, Thomas G. Waites

WarriorsThe Warriors sú deväťčlenný gang mladistvých delikventov, ktorý uzavrie dohodu na dočasný mier a vyráža na avizovanú schôdzku s konkurenčnou skupinou, von zo svojho bezpečného teritória na neprebádané územie, kde akoby každá ulica patrila inému brutálnemu gangu. Lenže niečo sa nevydarí a po rozhádanej bande vyráža polícia i smrteľne nebezpečné okolité svorky kriminálnikov. Cesta domov bude ukrutne dlhá…

Koncom sedemdesiatych rokov dvadsiateho storočia sa americký svet utápal vo vietnamskej vojne, rasistických nepokojoch, dozvukoch drogovej éry a sklamania zo sveta politiky a vôbec. Svet amerického filmu odpovedal neškodnými výletmi do vesmíru (Hviezdne vojny, E.T. – Mimozemšťan), surovými horormi Wesa Cravena či Johna Carpentera a akčnými hitmi, ktoré sa na nič nehrali a stavali na rozpočte, priamočiarom príbehu a namakanej fyzickej stavbe obnaženého mužského tela (Útek z New Yorku, Komando a podobne). Film The Warriors z roku 1979 (známy i pod prekladom Bojovníci) je šťavnatý zákusokm z tejto drsnej éry.

Warriors Warriors

Hoci sa tomu ani veriť nechce, scenár je naozaj len o tom, o čom sme písali v prvom odstavci. Žiadne komplikované medziľudské vzťahy, šokujúce odhalenia ani romantická línia. Jeden gang sa musí čo najrýchlejšie (a v čo najplnšom počte) dostať na svoje teritórium, inak zomrie (alebo pôjde za mreže). Fanúšikovia jednoduchých počítačových hier slintajú nadšením. Nech je scenár akokoľvek drasticky jednoduchučký, je westernovým fanúšikom Walterom Hillom (producent hororu Votrelec/1979) nakrútený nádherne „čisto“. Energicky si razí cestu neprebádanými nočnými uličkami, kde z najbližšieho rohu a strechy ubúdajúcich hrdinov (vlastne nebezpečných kriminálnikov, ale kto by držal palce policajtom?) pozorujú vždy niečie zákerné oči. Hrdinovom sa niekedy podarí utiecť, inokedy zvíťazia vďaka svojej inteligencii, sú však aj chvíle, keď musia použiť päste. Film v sebe má niečo z brutálne priamočiareho Carpenterovho Prepadnutia 13. okrsku z roku 1976, ale na rozdiel od neho má ucelenejšiu atmosféru a je nakrútený tak zručne, až je otázne, či si to podradný, snáď už ani béčkarský, scenár zaslúžil. Mimochodom, okrem Hilla samotného sa na ňom podieľal David Shaber, pričom ako predloha im slúžila knižka Sola Yuricka.

Pravdaže, herecké výkony nemá zmysel spomínať, najmä ak najslávnejšou tvárou široko ďaleko je James Remar (následne hrajúci v ďalšom Hillovom počine, kriminálke 48 HODÍN), aj to iba preto, že mal hrať desiatnika Hicksa vo Votrelcoch, nakoniec ho však Cameron nahradil Michaelom Biehnom. No patrí sa objektívne dodať, že ak aj herci nevedia hrať (a pravdepodobne boli vyberaní na základe toho, ako vyzerajú a ako dlho dokážu bez prestávku bežať), nie je to na nich poznať a tvária sa parádne drsne – nič viac k tomuto filmu nepotrebujú, to najdôležitejšie predsa riešia rázni producenti Joel Silver, Frank Marshall a Lawrence Gordon. Tí najali profesionálov, ktorí povýšili akciu na pointu (kameraman Andrew Laszlo, skladateľ Barry De Vorzon či strihač David Holden).

Warriors Warriors

The Warriors sú kryštalické dobrodružstvo, ktorému sa neskôr dokázal v „bežeckej akcii“ vyrovnať snáď len Mel Gibson (Apocalypto). Mimochodom, už dlhší čas sa šepká o remake, ktoré malo pôvodne prebehnúť pod taktovkou Tonyho Scotta (Posledný skaut), ale zatiaľ sa ani lístok nepohol.

/