Minutáž: 133 minút

Réžia: Oliver Stone
Scenár: Allan Loeb, Stephen Schiff
Kamera: Rodrigo Prieto
Hudba: Craig Armstrong
Hrajú: Michael Douglas, Shia LaBeouf, Josh Brolin, Carey Mulligan, Eli Wallach, Susan Sarandon a ďalší.

Wall Street: Peniaze nikdy nespiaOliverovi Stoneovi sa v posledných rokoch veľmi nedarí. Bude to zrejme aj preto, že jeho kritika vlády Spojených štátov skombinovaná s obdivom k ľavicovým latinoamerickým režimom nie je väčšine americkej spoločnosti po chuti. Udalosti posledných rokov však priniesli príležitosť na spojenie Stoneovho pohľadu na svet a bežných divákov. A pán režisér to náležite využil, siahol po jednom zo svojich najväčších úspechov a prvýkrát vo svojej kariére nakrútil pokračovanie.

V skutočnosti sa to však nedá považovať za priame pokračovanie. Vracia sa na scénu jedna dôležitá postava, ale to je v podstate všetko. Wall Street a Wall Street: Peniaze nikdy nespia sú inak úplne odlišné filmy. Teda ešte jednu vec predsa len majú spoločnú. Oba sú o chamtivosti. Vrátila sa samozrejme najpopulárnejšia postava z pôvodného filmu, Gordon Gekko a opäť v koži Michaela Douglasa. A opäť nie je stredobodom pozornosti. Tým je – ako inak – mladý, nádejný a podnikavý muž. Tentoraz možno ešte mladší ako Buddy Fox (Charlie Sheen) a paradoxne na vyššej pozícii sediaci Jake Moore v podaní Shia LaBeoufa.

Po udalostiach vo Wall Street (1987) sa Gordon Gekko dostáva na osem rokov do väzenia. Po prepustení rýchlo zisťuje, že svet sa zmenil. Hľadá si svoje miesto. O osem rokov neskôr sa opäť vracia na výslnie, tentokrát ako autor knihy o problémoch súčasneho finančného sveta. Varuje aj pred nadchádzajúcimi krízovými udalosťami. Jake Moore, ambiciózny „wall street guy“, pracuje vo firme svojho mentora a takmer otca Louisa Zabela (Frank Langella). Spoločnosť sa však dostáva do veľkých problémov a hrozí jej bankrot, či násilné prevzatie zo strany konkurencie. Luis to neunesie a spácha samovraždu. Jake sa snaží zistiť, kto za tým stál a chce sa pomstiť. Preto uzavrie dohodu s Gekkom, ktorého dcéra Winnie je Jakeova priateľka. Navzájom si pomôžu. Gordon Jakeovi s pomstou a Jake Gordonovi s dcérou, ktorá ho od smrti brata nenávidí.

Wall Street: Peniaze nikdy nespia Wall Street: Peniaze nikdy nespia

Stone a producenti okolo Shia LaBeoufa zhromaždili naozaj pozoruhodný a kvalitný ansámbel skúsených hercov. Popri nich má LeBeouf čo robiť, ale asi prvýkrát som z neho mal pocit, že má naozaj potenciál. Chyba je možno v tom, v akej pozícii sa ocitol. Väčšinu času mu to ide veľmi dobre, ale nedá sa mu veriť, keď sebavedome sedí medzi obchodníkmi na porade, že je naozaj jeden z nich. Pôsobí jednoducho príliš mlado. Najslabším článkom obsadenia je potom Carey Mulligan v úlohe Jakeovej priateľky a Gordonovej dcéry Winnie.

Pravé herecké umenie, ktoré robí z tohto filmu zaujímavý kúsok, prichádza na scénu spolu s Frankom Langellom, Joshom Brolinom a Michaelom Douglasom, ktorých dobre podporujú aj Susan Sarandon a čoskoro už 95 ročný herecký nezmar Eli Wallach. Scény s Langellom a Brolinom sú tie najlepšie v celom filme. A nielen po hereckej stránke, ale i réžiou, kamerou, celkovou atmosférou a vyznením. V cameo role sa objavuje aj Charlie Sheen ako Bud Fox. Je vhodné, že sa autori vrátili aj k nemu, keď sa film tvári ako pokračovanie, ale prevedenie nie je najlepšie. Bud tentoraz pôsobí viac ako Charlie Harper a paradoxne nie kvôli Sheenovi, ale kvôli tomu ako je jeho malý výstup napísaný.

Problémom Wall Street: Peniaze nikdy nespia je, že príbehovo až tak nezaujme a nevtiahne vás do deja. To bola veľká devíza pôvodného filmu. Sequel je oveľa komplexnejší. Snaží sa poodkryť rôzne súvislosti zobrazovaných udalostí. Stoneovi sa to veľmi dobre darí a aj keď je film častokrát chaotický, môžete pri pozornom sledovaní nájsť poukazy na viaceré príčiny vzniku súčasnej krízy. Mnohým divákom bude vadiť niekedy až príliš veľká snaha vyzerať moderne a cool v mnohých aspektoch. Sú to napríklad split screeny, počítačová grafika, preteky na motorkách, 3D prezentácie atď. Soundtrack bude občas trhať uši. Nie je to teda dokonalé dielo, ale má čo ponúknuť.