Minutáž: 100 minút
Rok: 2009

Réžia: Mark Waters
Scenár: Jon Lucas, Scott Moore
Kamera: Daryn Okada
Hudba: Rolfe Kent
Hrajú: Matthew McConaughey, Jennifer Garner, Michael Douglas, Emma Stone, Breckin Meyer, Lacey Chabert, Robert Forster, Anne Archer, Daniel Sunjata, Noureen DeWuff, Rachel Boston, Camille Guaty, Amanda Walsh

Všetky moje exVianočná koleda Charlesa Dickensa je zaujímavá, invenčne vyrozprávaná a, ako to s dobrými príbehmi býva, často citovaná. Zlých ľudských vlastností je veľa a všetky zdá sa čakajú len na to, kedy ich niekto spracuje na spôsob troch duchov. Instantný príbeh potrebuje len trochu pozmeniť ingrediencie, okoreniť súčasnými hviezdičkami a samozrejme nechýba ani štipka humoru – krátko povaríme, hrdinu poriadne podusíme, kým mu na očiach neuvidíme slzičky, a podávame s tepelne upravenou kukuricou.

Film s povedomou zápletkou sa mal pôvodne realizovať už v roku 2003 s Benom Affleckom v hlavnej úlohe, ale po extrémnom neúspechu romantickej komédie Láska s rizikom (Gigli), kde sa objavil po boku Jennifer Lopez, sa produkčnej spoločnosti zdal projekt priveľmi rizikový. Prach zo scenára spisovateľskej dvojice Jona Lucasa a Scotta Moora (ktorí stoja na pozadí celkom úspešných komédií ako Vianoce na štvrtú a Vo štvorici po opici) spadol až minulý rok. Režisérskeho postu sa chopil Mark Waters, ktorý má na svojom konte filmy Láska z nebies (Just Like Heaven, 2005), Protivné baby (Mean Girls, 2004) alebo Kronika rodu Spidewickovcov (The Spiderwick Chronicles, 2008), ktorá je z úplne iného súdka. Filmom Všetky moje ex sa vrátil k overenému riadeniu citov v romantickom žánri.

Starý mládenec a úspešný lámač ženských sŕdc – Connor Mead, módny fotograf na dobrej ceste stať sa doživotným „hráčom“ na poli posteľných radovánok. To všetko sa má stať minulosťou, keď sa vráti do domu, v ktorom vyrastal, aby bol zo slušnosti, ale s neskrývaným odporom k inštitúcii manželstva, svedkom na bratovej svadbe. Na toalete ho neočakávane prepadne duch jeho zosnulého strýka Wayna, vzoru mužnosti a životného štýlu, ktorý sa rozhodol, že urobí všetko preto, aby jeho najbližšia rodina neviedla bezduchý a emocionálne nenaplnený život chvíľkových slastí. Počas jedinej noci ho teda navštívia traja duchovia, ktorí ho budú sprevádzať jeho minulosťou, prítomnosťou a budúcnosťou dúfajúc v jeho citovú nápravu. V hre je samozrejme aj dievčina Connorovi súdená, Jenny Perotti, družička, ktorú pozná od raného detstva. To, že sa návštevy duchov zapletú do príprav svadby, je hádam jasné.

Všetky moje ex Všetky moje ex

Predstavme si obsadenie. Nepoučiteľný hrdina, ktorému rozum vlievajú tri nehmotné ženy, spadol do lona známemu Matthewovi McConaugheymu. Ak sa jedná o rolu sebavedomého muža, ktorému k dokonalosti chýba len žena, hoci ju zo zásady odmieta, je vo svojom živle. Úlohu zvláda slušne, ale pri porovnaní s jeho predchádzajúcimi dobrodružnými rolami by ste veľa rozdielov nenašli. Obávam sa, že začína byť na postavy samcov pristarý a ak neosvieži svoj repertoár a neposnaží sa nájsť v sebe viac ako šarm a gél na vlasy, ostane jeho kariéra limitovaná tým, ako dlho si ešte udrží vypracovaný hrudník a biely úsmev. Jeho vyvolenú si zahrala Jennifer Garner, známa najmä z akčného seriálu Alias, ale aj úlohami vo filmoch Juno (2007), Elektra (2005) a Cez noc tridsiatničkou (13 Going on 30, 2004). Zdá sa, že nadobro zakotvila v romantických filmoch, čo zvyčajne považujem za odpočinkové miesto pre vyslúžilých hercov, ale v jej prípade musím urobiť výnimku. Pravdou je, že všetky jej postavy sa vyznačujú veľkou vnútornou silou, dokáže im však dodať aj veľmi krehký a každej role jedinečný charakter, čím posúva svoje účinkovanie na vyšší stupeň neobvyklý pre tento žáner.

Postavy strýka, ktorý dal dej filmu do pohybu, sa s ľahkosťou zhostil Michael Douglas. Na role sa skôr zabavil výstredným podaním, než zapotil pri využívaní svojho hereckého umu. Spomedzi ostatných hercov ma upútala už len dvadsaťročná Emma Stone. Za sebou má niekoľko malých epizódnych úloh v komediálnych seriáloch a posledné dva roky sa sústreďuje na účinkovanie vo filmoch (aj keď doposiaľ o žiadne trháky nešlo). V tejto komédii si zahrala veselú a trochu bláznivú Connorovu bývalú známosť z pubertálnych čias, ktorá ho sprevádza všetkými podstatnými momentami, ktoré formovali jeho osobnosť. Zo všetkých duchov sa jej dostáva najviac priestoru a i keď na seba nepúta priveľa pozornosti, po boku Matthewa McConaughea vyniká.

Všetky moje ex Všetky moje ex

Čo sa scenára týka, ponúka niekoľko zaujímavých a neopozeraných okamihov a zábavných replík, ale tam sa končí malinké územie komédie a zvyšok príbehu patrí len Connorovej postupnej zázračnej premene, ktorá nie je nijakým prekvapením (všetci vieme, ako Vianočná koleda končí – ak nie z predlohy, tak aspoň z Káčera Donalda). Popravde neviem, čo by mohlo príbehu pomôcť, no zdá sa, že autori sa skrátka prepočítali, keď stavili na dojemné prehodnotenie života, nápravu a happyend. Bohužiaľ, to nájdeme v každej romantickej komédii.

Aby som sa vrátila ku kuchárskej metafore, Vianočná koleda predstavuje naozaj dobrý corpus, plnka je namiešaná slušne, ale poleva, ktorá by mohla koláčik zachrániť, chýba.

/