Prístupnosť: MP

Réžia: Wes Craven
Scenár: Kevin Williamson
Kamera: Peter Deming
Hudba: Marco Beltrami
Hrajú: Lucy Hale, Roger Jackson, Shenae Grimes, Dane Farwell, Anna Paquin, Kristen Bell, Aimee Teegarden, Brittany Robertson, Neve Campbell, Alison Brie, David Arquette, Courteney Cox a ďalší

Vreskot 4 (Scream 4, 2011)Najnovší „vrieskajúci“ prírastok prináša zaslúžilý režisér Wes Craven po dlhých 11 rokoch. Sidney Prescott alias Neve Campbell, hororová kráľovná 90-tych rokov, sa vracia do rodného Woodsboro. Propagáciou svojej autobiografickej knihy sa chce konečne vyrovnať s traumatizujúcou minulosťou. Výsledkom však bude rapídne zvýšený výskyt tínedžerov v miestnej márnici. Ghostface mal totiž na nabrúsenie svojho zubatého ostria dostatok času.

Za scenárom opätovne stojí ospevovaný Kevin Williamson. Ten sa pokorne vrátil k plnohodnotnému napísaniu scenára, potom čo ohrnul nos nad nevydarenou trojkou. K tej načrtol iba slaboduchý námet v domnienke, že mu štúdio zaplatí väčší balík. Nestalo sa tak a na predošlom diele je to poznať. Bohvieakú veľkú dieru do sveta však za uplynulé desaťročie nevyhĺbil, a tak sa s vervou pustil do zlatej bane v podobe štvrtého dielu. Z rovnakých dôvodov sa vo filme stretáme s ústredným trojlístkom v zložení Sidney – Dewey – Gale. Vývoj posledných dvoch menovaných postáv sa niesol v znamení kariérneho vzostupu i pádu. Z Deweyho (David Arquette) sa stal hlavný šerif a z bývalej úspešnej investigatívnej reportérky Gail (Courtney Cox) jeho manželka.

Vreskot 4 (Scream 4, 2011) Vreskot 4 (Scream 4, 2011)

Hrdinovia predošlej trilógie rozumne ustúpili do úzadia v prospech mladšej generácie. Mladú krv predstavuje Sidneyina sesternica Jill (Emma Roberts), jej dravá kamarátka Kirby (Hayden Panettiere) či povrchne založená asistentka Rebeca (Alison Brie). Svojich mladších nástupcov by sa dočkal i zosnulý hororový guru Randy. V novej dekáde navyše platia v hororovom žánre nové pravidlá. Dozvieme sa tak, že násilnou smrťou už môžu zomrieť i panny.

Štvrtý Vreskot nestratil so svojho satirického nadhľadu. Wiliamson dokázal udržať úroveň zábavných dialógov odľahčujúcich hororové pozadie. Potvrdzuje to originálny prológ, ktorý vás presvedčí, že už aj tisíckrát videná scéna sa dá napísať s neochvejnou kreativitou. V tomto diele dokonca zistíme, aký režisér stojí za zrodom rozrastajúcej sa série Stab.

Negatívom je do určitej miery strata hrozivej atmosféry, ktorou disponovali predošlé časti. Dokonca i nevydarená trojka mala v sebe viac desivosti ako posledný diel. Je to možno dané vekom mladých protagonistov, či iným ťažko popísateľným faktorom. Jednotlivé scény samostatne fungujú, no ako celok pôsobia skôr zábavným dojmom ako hrozivo. Všetky tradičné „vrieskajúce“ atribúty ako strach naháňajúce telefonáty, pátranie a odhaľovanie vraha sú dávkované v akurátnej stopáži tak, aby ste sa nenudili.

O slasherovský hudobný podmaz sa postaral dvorný skladateľ celej série Marco Beltrami. Tvorivý tím Craven a Williamson si týmto návratom ku klasike hanbu rozhodne nevyrúbil. Pripomenuli, aké bolo báť sa maskovaných psychopatov s netrpezlivou túžbou vraziť do niekoho ostrú čepeľ. Hoci je film o poznanie slabší, ako prvé dva diely a vrieskať hrôzou z neho zrovna nebudete, príjemne vás bude mraziť a nudiť by ste sa tiež nemali.

Mimochodom aký je váš obľúbený horor?