Minutáž: 98 minút
Krajina: Francúzsko

Réžia: Julien Leclercq
Scenár: Simon Moutairou, Julien Leclercq, Roland Môntins, Gilles Cauture
Kamera: Thierry Pouget
Hudba: Jean-Jacques Hertz, François Roy
Hrajú: Vincent Elbaz, Grégori Derangère, Mélanie Bernier, Philippe Bas, Aymen Saïdi, Marie Guillard, Antoine Basler, Fatima Adoum, Hugo Becker, Hugues Martel, Hervé Dubourjal, François Lescurat, Abdelhafid Metalsi a ďalší

Prepadnutie (L´assaut, 2010)Francúzske thrillery vedia byť iné ako americké, ktoré sa k nám dostávajú v najväčšom počte cez televízie a kiná. V tom je ich veľká výhoda, ale zároveň je vždy časť divákov, ktorým to vôbec nesadne. Aktuálna snímka Prepadnutie sa zatiaľ objavila len v niekoľkých krajinách, a tak je celkom zaujímavé, že sa dostala do kín práve u nás.

Režisér Julien Leclercq si za námet pre scenár, ktorý napísal spolu so Simon Moutairouvou, vybral skutočný príbeh. Spracovali ho na základe knižnej predlohy. Dej sa odohráva v roku 1994 v Alžírsku. Štyria teroristi unesú lietadlo smerujúce do Paríža s viac ako 200 pasažiermi na palube a žiadajú prepustenie svojich spolubojovníkov. Lietadlo však ostáva blokované na letisku v Alžiri nástupnými schodíkmi (tie na aute). Teroristi sa snažia donútiť vládu zabezpečiť im odlet, a tak zabijú niekoľkých pasažierov. Zapája sa do toho aj francúzska vláda, keďže ide o lietadlo Air France a na palube je veľa francúzskych občanov. Medzi tým sa špeciálne jednotky pripravujú na zásah. Ostáva však otvorená otázka toho, o čo vlastne teroristom ide.

Prepadnutie (L´assaut, 2010) Prepadnutie (L´assaut, 2010)

Príbeh kamera sleduje v troch rovinách. Sme priamymi svedkami udalostí na palube lietadla, pozornosť sa upriamuje hlavne na šéfa teroristov Yahia (Aymen Saïdi). Sledujeme aj francúzske špeciálne jednotky pri tréningu a následne pri príprave na misiu. Hneď, ako sa lietadlo dostane do Francúzska, prídu na scénu. Spomedzi nich je pozornosť upriamená na Thierryho (Vincent Elbaz), ktorého by sme mohli považovať za hlavného hrdinu. Prídeme do kontaktu aj s jeho rodinou, a vidíme tak, ako sa on sám či jeho manželka správajú zoči voči nadchádzajúcemu riziku. Vykreslenie tejto postavy však nie je plnohodnotné a nedostáva až toľko priestoru, aby na to vôbec bol čas. Má aj pomerne málo replík. To je pochopiteľné, títo ľudia potrebujú mať pred nasadením čistú hlavu a nemôžu svoju pozornosť venovať iným záležitostiam, ale divák si tak ťažie hľadá k takémuto hrdinovi cestu.

Poslednou výraznejšou postavou je mladá a ambiciózna analytička ministerstva zahraničných vecí Carole (Mélanie Bernier), ktorá sa snaží byť v tejto kríze čo najviac prínosná. To ju však často dostáva do nie práve dobrých situácií. Cez túto postavu sledujeme diane v Paríži, rokovania krízového štábu a reakcie vlády. Významné miesto v tejto línii má aj televízia, resp. samotný televízor v miestnosti, na ktorom máme aj my možnosť sledovať zobrazované udalosti so skutočných archívnych záberov. Výborne použitý prvok, ktorý posilňuje autentickosť celého filmu.

Prepadnutie zaujme aj svojou technickou realizáciou. Má zaujímavú farebnosť, ktorá ho často približuje až k čierno-bielemu filmu. Stále je však prítomná aj iná farba, či farby. Pomáha to výborne budovať atmosféru. Tú sa spolu s napätím podarilo Julienovi Leclercqovi utvárať počas celého filmu veľmi rozvážne. Iste tomu pomohla aj rozumná minutáž. Pre akčný thriller je 95 minúť tak akurát. V snímke teda nie je nič navyše, žiadne hluché miesta. Nič vám neruší celkový zážitok. Netreba však očakávať akciou nabitý film. Prvá hodina je bez nej.

Režisér a scenárista na prvé miesto postavili realistickosť a autenticitu udalostí. Neurobili veľa ústupkov v tomto smere kvôli väčšej dramatizácii príbehu. To bude možno v očiach niektorých divákov hendikepom oproti americkej produkcii, ale práve to vytvára filmu určitú nadčasovú hodnotu. Je totižto vernou rekonštrukciou skutočných udalostí, ktorých tieň je prítomný v európskej spoločnosti aj dnes.