Minutáž: 120 minút

Réžia: Francis Lawrence
Scenár: Pete Richard LaGravenese, Sara Gruen
Kamera: Rodrigo Prieto
Hudba: James Newton Howard
Hrajú: Reese Witherspoon, Robert Pattinson, Christoph Waltz, Paul Schneider, Jim Norton, Hal Holbrook, Mark Povinelli, Richard Brake, Stephen Taylor, Ken Foree, Scott MacDonald, James Frain a ďalší

Voda pre slony (Water for Elephants, 2011)Film Voda pre slony so svojím hviezdnym obsadením pred i za kamerou a s knižnou predlohou, ktorá sa niekoľko týždňov držala na vrchole obľúbenosti, vzbudzoval vysoké očakávania. Olej do ohňa prilial trailer, ktorý sľuboval magický zážitok v tajomnom a exotickom svete putovného cirkusu. Nehovoriac o Robertovi Pattinsonovi, ktorého zdržanlivo túžobný „kukuč“ podlamuje kolená ženám všetkých vekových kategórií. Načrtala sa otázka, či sa môže film vôbec nepodariť. A odpoveď? Snímka sa na vysokú latku, ktorú si sama stanovila, žiaľ pozerala z podhľadu.

Voda pre slony a rovnomenný román vás pozýva do zvláštneho sveta cirkusu, hier a pohnutých osudov. Putovná prehliadka zjavov a divov začiatkom tridsiatych rokov minulého storočia ponúkala ľuďom možnosť na okamih zabudnúť na otrasné dopady hospodárskej krízy. Mladý Jacob v ňom nájde útočisko po tom, ako pri automobilovej nehode stratí oboch rodičov. S veterinárnym vzdelaním rýchlo zapadne do kolotoča predstavení, pri ktorých stretáva krásnu Marlene, manželku prchkého patriarchu celého cirkusu. Ten sa nezdráha biť nevinné zvieratá ani Marlene a každého starého, chorého či nepotrebného člena cirkusu sa bez ľútosti zbavuje. Aj keď je Marlene nedostupná, Jacob si nevie pomôcť, začína podliehať citom.

Voda pre slony (Water for Elephants, 2011) Voda pre slony (Water for Elephants, 2011)

Atraktívne prostredie a romantický trojuholník ukrývajú veľký potenciál pre budovanie napätia – a ukrývajú ho, žiaľ, aj naďalej. Útržky v upútavkách budia dojem podmanivého zážitku, nevídaného dobrodružstva a napätej drámy. Voda pre slony však do bodky nesplní ani jedno z toho, a tak zostáva iba prestupnou stanicou mnohých hercov k lepším príležitostiam. Tam, kde sa mohol režisér vyhrať s krásou a očarujúcou ladnosťou cirkusových predstavení – nehovoriac o drezúre koní – zostávame po celý čas iba v očakávaní. Film je svojim prostredím i repertoárom postáv extravagantný, no akoby nevedel, na čo sa sústrediť. Preto sa všetky zákutia cirkusu a jeho unikátny zvláštny svet tešia iba okrajovej pozornosti.

Voda pre slony je viac-menej priamočiarou snímkou, na drámu sa ledva ponáša. Trvá dlho, kým vás do seba vtiahne. Napätie buduje iba s veľkým vypätím síl, aby napokon vyústila do veľmi chvatného záveru. Čo je však horšie, ono dôležité iskrenie chýba aj ústrednej dvojici Reese Witherspoonovej a Robertovi Pattinsonovi, ktorí však sami o sebe nepredvádzajú zlé divadlo. Najvýraznejšie sa vám do pamäti ale vryje Christoph Waltz ako násilnícky majiteľ cirkusu, ktorý vás ohúri svojím manipulatívnym (a niekedy až schizofrenicky protirečivým) chovaním. Ako muž, ochotný urobiť všetko pre svoje prežitie, vzbudzuje zimomriavky.

To, čo film stráca na žánrovej nedokonalosti, sčasti vyváži krásna kamera Rodriga Prieta, vďaka ktorej je film vizuálnou lahôdkou. Voda pre slony však mohla byť veľmi jemnou snímkou, ktorá by stavala na iskrivej intimite ústrednej dvojice v kontraste s cirkusovou pretvárkou. Namiesto toho film prepláva dejom, akoby si odohrávajúcu sa drámu ani nevšimol.