Réžia: Robert Stromberg
Scenár: Linda Woolverton, John Lee Hancock
Kamera: Dean Semler
Strih: Chris Lebenzon, Richard Pearson
Hudba: James Newton Howard

Hrajú: Angelina Jolie, Juno Temple, Elle Fanning, Miranda Richardson, Hannah New, Brenton Thwaites, Sharlto Copley, Ella Purnell, Peter Capaldi, Imelda Staunton a ďalší

Štúdio Walta Disneyho disponuje slušným počtom zaujímavých postáv, ktoré nazbieralo za svoje bohaté desaťročia existencie. Scenáristickú krízu vyriešilo zmenou príbehovej perspektívy a rozprávačský zreteľ múdro upriamilo na zápornú postavu. Negatívne figúrky momentálne prežívajú najsvetlejšie obdobie, čo je markantné najmä v animovanej sfére. Zlosynovia poskytujú väčšiu tvorivú slobodu ako princezné a rytieri úzko spätí s tradičnými rozprávkovými pravidlami. S výnimkou Shreka, sú kladní hrdinovia písaní ako keby cez kopirák.

Klasický príbeh o Šípkovej Ruženke prekopali do perspektívy zlej víly sudičky Maleficent, u nás umne preloženej ako Zloriana. Preborník na vizuálne efekty Robert Stromberg, ktorý odviedol znamenitú prácu na tretích Pirátoch z Karibiku, Zlatom kompase či Faunovom labyrinte týmto filmovým dobrodružstvom debutoval ako režisér a je to cítiť.

Vládkyňa zla (Maleficent, 2014)

V príbehu nie je úplne jasné, kto je vlastne záporným hrdinom, počínanie kráľa Stefana a Zloriany je často nejednoznačné. Línia o uspanej princeznej je nepochopiteľne odfláknutá, tradičných 100 rokov ako sa spieva v známej pesničke vo filme predstavuje zopár minút. Z Ruženky sa stala princezná Aurora s tvárou Elle Fanning, ktorá svojou večne rozžiarenou tvárou diváka značne irituje. Ako by si dievča niečo šňuplo. Dej sa odohráva v prekrásnej prírode zakázaného lesa, ktorý ako by z oka vypadol avatarskej Pandore. Vizuálne spracovanie je silnou stránkou filmu. Rovnako ako samotná hlavná predstaviteľka Angelina Jolie, ktorá je doslova úchvatná. Zloriana je nádherná zlá víla, ktorej kráse sa vo filme nič nevyrovná. Maskéri si dali záležať a vytvorili nádhernú rozprávkovú antagonistku.

Ako to v rozprávkach býva, zrada bola dôvodom prečo sa kedysi čisté srdce víly premenilo na kameň. Avšak nebýva časté, aby pôvodca zlovestnej kliatby po vychovávaní odsúdenej na dlhodobý spánok kliatbu odvolal. Celý dej pôsobí veľmi naivne. Pokocháte sa prírodou, čakáte kedy príde k zaujímavému konfliktu a zrazu je tu predvídateľný záver. Angelina je zrejme obecne považovaná za čisto pozitívnu osobnosť a nemôže si dovoliť zahrať jednoznačnú mrchu. Je to škoda, bolo by to ako v rozprávke.

Vládkyňa zla (Maleficent, 2014)

Ďalším pozitívom okrem bohatého vizuálu a superstar v hlavnej úlohe je skvostný hudobný sprievod nadaného skladateľa Jamesa Newtona Howarda, ktorého melódie vás celkom unesú do neuveriteľného sveta prekypujúceho fantáziou. Vládkyňa zla je klasickým prípadom prevyšujúcej formy nad obsahom. Dej obsahujúci príliš veľkú dávku scenáristickej hlušiny ide do úzadia pred maskami a špeciálnymi efektmi, ktoré majú odviesť divákovu pozornosť. Je sa načo pozerať, no na modernú rozprávku je toho predsa len málo.

Deti možno budú spokojné, no dospelák zažije ukrutnú nudu. Angelina Jolie si po štyroch rokoch, ktoré sme ju na plátne nevideli, strihla nádhernú rozprávkovú postavu v priemernom diele určenom mladšej vekovej kategórii. Ak hľadáte film, na ktorý vziať vaše ratolesti, našli ste ideálnu voľbu. Ak však hľadáte rozprávkové dobrodružstvo pre seba, pustite si radšej Snehulienku a lovca či Na vlásku. Vyhnete sa tak značnému sklamaniu.