Rok: 2008

Réžia: Woody Allen
Scenár: Woody Allen
Kamera: Javier Aguirresarobe
Strih: Alisa Lepselter
Hrajú: Rebecca Hall, Scarlett Johansson, Javier Bardem, Penélope Cruz, Christopher Evan Welch…

Vicky Cristina BarcelonaSlnečné Španielsko, dve Američanky a zdanlivo jednoduchý život… to je nový Woody Allen. Vicky Cristina a Barcelona, tri elementy v jednom filme, ktorý sa pokúša o „odhalenie“ lásky. Niektorí Allena považujú za malého génia, iným jeho filmy nevoňajú. Nový režijný počin amerického režiséra má však punc inakosti v porovnaní s jeho doterajšou tvorbou.

Veľa slnka, hudba plná zmyselnosti a vtipu. Rozprávač nás uvádza do obrazu a sprevádza nás celým filmom až do konca. Dve kamarátky prichádzajú na výlet do Španielska. Sú si veľmi blízke, až na jednu maličkosť – predstavu o láske. Vicky (Rebecca Hall) vie presne čo chce, má úžasného snúbenca s istou budúcnosťou. Cristina (Scarlett Johansson) je umelkyňa, ktorá verí, že láska má byť plná extrémov i utrpenia. Výlet po historických pamiatkach a výstavách prebieha ukážkovo až kým sa neobjaví Juan Antonio (Chavier Bardem).

Záhadný a dobre vyzerajúci maliar zosobňuje bohémsku umeleckú spoločnosť pre ktorú je láska múzou avšak nie takou, ako si ju predstavuje Vicky a možno ani Cristina. Ak ste sa niekedy snažili dopátrať, aké rôzne kombinácie vo vzťahoch a láske môžu existovať, tak Woody Allen vám ponúkne hneď niekoľko možností. „Single,“ dva, či dva plus jeden. Mierne Almodovarský charakter filmu ho robí bizarne krásnym. A tak trochu absurdne pripomína skutočný život. Navyše španielsky temperament v podaní Marie Elleny (Penelope Cruz) a Juana Antonia je čerešničkou na torte.

Skvelá kamera a svieži strih tak ako sme u Allena zvyknutí. Možno je len trošku škoda, že režisér daroval rozprávačovi toľko priestoru medzi jednotlivými sekvenciami príbehu. Vďaka filmu Vicky Cristina Barcelona odhalíme krásy Španielska, vypočujeme si ich typickú gitaru a privoniame k španielskemu umeniu. Scenár, o ktorý sa postaral samotný režisér Woody Allen je plný jednoduchých viet, ktoré v sebe skrývajú zaujímavý obsah. Okrem nenáročnej angličtiny si budete môcť precvičiť i čo-to zo španielčiny.

Vicky Cristina Barcelona Vicky Cristina Barcelona

Dalo by sa povedať, že Allen objavuje Európu a celkom sa mu to darí. V 96 minútach prináša emócie i konvencie, pravidlá a a citový chaos a to všetko v jednej komédii. Vicky Cristina Barcelona tvorí krásnu skicu života aj vďaka hercom, ktorých si Woody Allen zvolil. Penelope Cruz (Volver) a Scarlett Johansson (Match Point) tvoria kontrast tmavovlásky a blondínky, ktoré však spája temperament a krása a to sa vo filme výdatne odrazí. Chavier Bardem (Táto zem nie je pre starých) patrí k hereckým objavom poslednej doby. Poloha španielskeho bohéma mu sadla doslova ako uliata. Jeho šarm a výzor poteší nejedno ženské oko.

Ak máte chuť na rozmarnú komédiu o jednom ešte rozmarnejšom Živote tak neváhajte. Woody Allen si pre vás pripravil dostatok vtipu, romantiky i vášne. Tento nenápadný starší pán daroval filmovému svetu ďalšie hodnotné dielo, ktoré sa oplatí vzhliadnuť na plátne našich slovenských kín. Túžite po dobrodružstve? Vydajte sa s Vicky a Cristinou do Barcelony.

/