The Conjuring 2

mysteriózny, horor
2016 / 134 min. / MP 15
USA / Kanada

James Wan
James Wan, Carey Hayes, Chad Hayes
James Wan sa momentálne považuje za hororovú režisérsku špičku. Potom ako bravúrne rozbehol unikátnu sériu Saw (2004) či duchársky Insidious (2010), skombinoval prvky Exorcistu s Poltergeistom a namixoval perfektnú žánrovku V zajatí démonov (The Conjuring, 2013). Po troch rokoch sa Wan vracia so sympatickým párom Warrenovcov, Lorraine (Vera Farmiga) a Edom (Patrick Wilson), ktorí sa špecializujú na neortodoxné vyháňanie zlých duchov.

Tentoraz si posvietime na nevysvetliteľný prípad inšpirovaný skutočnými udalosťami z anglického Enfieldu. Na severe Londýna je dom, v ktorom zlý duch veľmi agresívnym spôsobom terorizuje rodinu bez otca. Zasadol si na malú Janet, prostredníctvom ktorej desí matku, jej dvoch súrodencov a príde i na susedov či policajtov. Vyčíňanie na plátne je v skutku znepokojujúce, keďže má divák neustále na pamäti, že ide o reálnu inšpiráciu. V tomto je Wan skutočným majstrom.

Atmosféru buduje veľmi pozvoľna, zo začiatku sa nedočkáme žiadnych lacných ľakačiek, počkáme si na poctivú gradáciu. Duch v tomto filme nie je žiadny utiahnutý bubák, ktorý by strašil postavy po jednom. Ide o riadneho exhibicionistu, ktorý nemá problém vydesiť jedným výpadom kompletný kasting. V rámci žánrových klišé ide o vítaný a sympatický prístup.

Wanov tím veľmi dobre pracuje s kamerou a strihom, ponúkajú vynikajúce zábery z rôznych uhlov, ktoré tvoria hutnú hororovú atmosféru.

Vo filme zaznie kopa dobre napísaných dialógov, ktoré nám priblížia motivácie jednotlivých postáv. Spoločným menovateľom je láska až za hrob, ktorá je tu vo viacerých scénach totálne hmatateľná. Či už ide o zaľúbených Warrenovcov, matku s Janet alebo vedľajšiu postavu pána, ktorý báda po nadprirodzených úkazoch.

Finále je perfektne vygradované, dôjde i na dejové prekvapenia, ktoré nepôsobia lacno, ale naopak ostanete v nemom úžase. Všetky tieto roviny robia zo V zajatí démonov 2 úplne inú triedu, na akú sme pri bežných strach naháňajúcich filmoch zvyknutí. Na to, aby ste si ho užili, nie je nutné vidieť predchádzajúci diel, no ak ste ho videli, Warrenovcom budete fandiť ešte o niečo viac.

I keď s tou Edovou šikovnou univerzálnosťou to Wan už trošku prehnal. Maľuje desivé obrazy, inštaluje odtoky na počkanie, len tak medzi rečou strúha latinčinu a na konci dňa zahrá Elvisa jak boh. Niet divu, že ho predtuchami trpiaca Lorraine tak zbožňuje. Bez drobnej výčitky by to nebolo ono. Inak bezchybné dielo bez hluchých miest by si zaslúžilo ďalšie duchárske pokračovanie.

Sympatický pár sa hádam v histórii desivých príbehov ešte má s čím popasovať. Dej plný nevysvetliteľných javov divákov pri tejto kvalite ešte nejakú dobu neomrzí. Tak, ak ste náhodou túto hororovú perlu nestihli v kinodistribúcii, vyhľadajte si ju aspoň na doma. Nebudete ľutovať.