Originálny názov: In the Valley of Elah

Žáner: vojnová dráma
Minutáž: 121 minút
Krajina pôvodu: USA
Rok: 2007
Prístupnosť: MP 15

Réžia: Paul Haggis
Scenár: Paul Haggis
Kamera: Roger Deakins
Hudba: Mark Isham
Hrajú: Tommy Lee Jones, Charlize Theron, James Franco, Susan Sarandon, Josh Brolin, Jason Patric, Frances Fisher, Jonathan Tucker, Barry Corbin, Rick Gonzalez, Brad William Henke, Brent Briscoe, Mehcad Brooks, Judy Marte, Kathy Lamkin

V údolí ElahVojna je vec, ktorá je spätá s ľudským pokolením od prapočiatku. Vždy tu boli konflikty, ktoré sa nedali vyriešiť inak ako vojnou. Ale len málokto víta vojnu ako skvelú vec. Ak samozrejme nerátame výrobcov zbraní, mocichtivcov a nasledovníkov filozofie veľkého Hegla. Málokto z “obyčajných“ ľudí túži po vojne, ale väčšina to berie ako svoju povinnosť, ktorej sa nedá nijako vyhnúť. Dopad vojny na vojaka je zobrazený vo viacerých slávnych filmoch, ktoré takmer vždy vyznievajú silne pacifisticky a protivojnovo. Občas sa zobrazuje aj dopad na rodinu, ktorá vyšle svojho syna, či dcéru do bojov. Keď ide o americký film, tak rodičia väčšinu hrdo a patrioticky znášajú osud svojho potomka. Paul Haggis preslávený filmom Crash teraz prináša do našich kín film, ktorý ukazuje, že to také jednoduché vôbec nie je a že služba v armáde môže vyústiť do nečakaných udalostí.

Hank Deerfield je veterán vojny vo Vietname, ktorý po skončení aktívnej vojenskej služby pracoval ako detektív vojenskej polície až do odchodu na dôchodok. Jeho mladší syn Mike sa po návrat z vojny v Iraku stáva nezvestným, na jeho materskej základni v Novom Mexiku ho nemôžu už niekoľko dní nájsť. Následne ho armáda USA vyhlási za dezertéra, čo je absolútne nepochopiteľné pre Hanka, ktorý svojho syna vychoval v duchu vlastenectva a plnenia si svojich povinností. Preto sa Hank vydá napriek protestom svojej manželky na základňu, aby zistil, čo sa stalo s jeho synom. Postupne začínajú na povrch vychádzať veci, ktoré sú pre Hanka ešte viac nepochopiteľne, a preto sa zahryzne do prípadu ako skúsený detektív v spolupráci s miestnou mladou policajtkou…

V údolí Elah V údolí Elah

Základnou kostrou filmu je detektívka, ktorá je však značne jednoduchá a tvorí naozaj len taký základ pre posolstvo filmu, na ktorý sú nabalené oveľa podstatnejšie veci. Hankove vyšetrovanie je od začiatku veľmi obtiažne, keďže armáda tradične trpí nechuťou informovať o svojich vnútorných veciach. Hankovi zostáva len pátrať na vlastnú päsť, prehovárať Mikových spolubojovníkov, aby mu vôbec niečo povedali a miestna polícia považuje takéto pátranie za stratu času. Dôležitú úlohu v pátraní zohráva Mikeov telefón, z ktorého sa podarí Hankovi dostať šuštivé videozáznamy z Iraku, ktoré tvoria ako keby predely vo filme. Detektívna línia príbehu nie je naozaj ničím zvláštnym, oveľa dôležitejšie sú rozhovory, ktoré vedie Hank s vojakmi a aj so svojou manželkou. Práve v nich sa ukazuje to, čo chce Haggis divákovi povedať.

Dôležitú úlohu v príbehu hrá mladá policajtka (Charlize Theron), ktorá to sama v živote nemá práve najľahšie, a preto sa snaží Hankovi čo najviac pomôcť. Starého detektíva si zahral vynikajúci a minimalistický Tommy Lee Jones, ktorý si za svoj výkon vyslúžil aj nomináciu na Oscara. Jones je ako Hank otec zmietajúci sa medzi svojim zmyslom pre povinnosť a hrôzou z toho, čo sa prihodilo jeho synovi. V údolí Elah je v podstate one man show tohto herca a na jeho výkone je postavený celý film, jedine Charlize Theron mu ako tak sekunduje, ale nemá na to veľa priestoru.

V údolí Elah V údolí Elah

Film V údolí Elah je nakrútený veľmi komorným a jednoduchým spôsobom, ktorý ani zďaleka nedosahuje emocionálnosť režisérovho predchádzajúceho filmu Crash. Haggis chcel však týmto filmom povedať úplne niečo iné a príbehu by odlišné spracovanie určite uškodilo, keďže je to najmä tragédia jedného zlomeného otca. Problémom zostáva to, že Haggis to s tým odťažitým spracovaním občas preháňa a film preto v týchto momentoch nudí a nezachránia ho ani skvelé dialógy. Globálne je však tento film veľmi netradičným vojnovým filmom zasluhujúcim si pozornosť diváka, napriek veľmi komornému spracovaniu a občasnej nude.

/