Prístupnosť: MP

Réžia: Gil Kenan
Scenár: Dan Harmon, Rob Schrab
Kamera: Xavier Pérez Grobet
Hudba: Douglas Pipes
Hrajú: Mitchel Musso, Maggie Gyllenhaal, Sam Lerner, Steve Buscemi

V tom dome strašíAko som už pri recenzii na Mravčiu polepšovňu avizoval, znova sa tu spoločne stretávame pri ďalšom animáku. Okrem toho som na záver môjho hodnotenia spomínaného filmu podotkol, že ak sa chystáte na nejaké animované dielko do kina, počkajte si radšej na práve teraz recenzovaný Monster House. A musím uznať, že som vám poradil veľmi dobre.

Ako už iste dobre viete, tento projekt si pod svoje producentské krídla zobrali dve gigantické osobnosti svetovej kinematografie, oscaroví režisérski borci najťažšej váhy – Steven Spielberg a Robert Zemeckis. S animovanými 3D filmami veľké skúsenosti nemajú, ak si samozrejme odmyslíme Zemeckisov vianočný hit – Polárny expres, ktorý prišiel s vylepšovákom – tzv. „motion-picture“, na ktorom je práve založený aj aktuálny Monster House.

Prejdime teda k príbehu. Naším hlavným hrdinom je 12-ročný chlapec DJ (Mitchel Musso), ktorý býva spolu so svojimi starostlivými rodičmi v peknom rodinnom dome, na pekne typickej americkej ulici, ktorú poznáte z množstva rozprávok či amerických komédií. Pomaly, ale iste sa schyľuje k helloweenskemu večeru, keď sa DJ-ovi rodičia rozhodnú vyraziť si niekde na víkend a zaspomínať si tak na staré časy. DJ tak spolu s mladou opatrovateľkou Elizabeth (Maggie Gyllenhaal) zostáva sám doma. Svoje voľné chvíle si kráti so svojím blízkym kamarátom, tak trochu obéznym Chowderom, ktorý holduje videohrám (Sam Lerner).

Ulica ako každá iná, deti a ich všedné hry ako všade inde. Bolo by to takmer všetko tak, keby presne oproti DJ-ovmu domu nestál povestný, hrôzostrašný, chátrajúci dom, ktorého majiteľ je agresívny, starnúci pán Nebbercracker (Steve Buscemi). Ten totiž každé dieťa, ktoré sa len opováži stúpiť na jeho pekne uhladený trávnik zvozí pod čiernu zem. Taktiež všetko, čo skončí na jeho pozemku od šarkana až po basketbalovú loptou skončí navždy v útrobách jeho tajuplného domu. Už roky medzi ľuďmi kolujú rôzne povesti a verzie, prečo je pán domu taký zlý a nepríjemný najmä k malým deťom. Jedno je ale isté. V svojom záhadnom domisku, ktoré výrazne vyčnieva z radu rozhodne niečo skrýva. Niečo na tom dome je, niečo tu nesedí. A objasniť sa to rozhodne mladá dvojica chlapcov, ku ktorým sa postupne pridá aj očarujúca Jenny, ktorá medzi chalanmi rozpúta menšiu rivalitu.

V tom dome straší V tom dome straší

Monster House je skutočne veľmi, ale veľmi výnimočným dielom. Dielom, ktoré je tak trochu drzé, odvážne a skvelé zároveň. Debutujúci režisér Gil Kenan spolu s celým tímom totiž tým, že nakrútil tento film, podnikli jeden bezpochyby prelomový experiment. Dámy a páni, milé dievčatá a chlapci toto v žiadnom prípade nie je rozprávka „pre malé deti“. Aby som to upresnil je to strašidelná (hororová) animovaná rozprávka pre teenagerov a dospelých. Film disponuje vynikajúcou atmosférou, ktorú nedotvára len práca s tmavými farbami a tieňmi, ale najmä skvostná hudba a strih, ktorými disponujú najmä horory. To má za výsledok to, že Monster House vám naženie hrôzu, strach a napätie oveľa nečakanejšie ako ktorýkoľvek horor. Prečo? Od hororu to predsa očakávame, no od animovanej rozprávky vôbec nie.

Tvorcovia sa rozhodli stvoriť naozaj unikátny dospelý animák o čom svedčia uveriteľné inteligentné dialógy, ktoré veľakrát sršia vtipnými dvojzmyselnými hláškami, ktoré naozaj malé či väčšie dieťa proste nepochopí. Konečne žiadne zvieratká, ktoré strúhajú bizarné grimasy a vydávajú prapodivné pazvuky, ktorých tu v poslednej dobe bolo až priveľa (Madagaskar, Za plotom, Divočina) a ešte ich aj v blízkom čase dosť bude (Lovecká sezóna, Spláchnutý). Mimika všetkých predstavených je jednoducho úžasná. V niektorých scénach naozaj slová nevravia nič, a my sa skvele pobavíme už len z pohľadu na ich tváre, ktoré hovoria za všetko. Táto devíza mi pripomenula výkon Billa Murrayho v Broken Flowers, kde sa narozprával minimum, no fascinoval komunikáciou tváre. Takýmto niečím sa predsa tuctový alebo netuctový, lepší či horší animák pochváliť nemôže.

Ďalšou nevídanou a odvážnou vecou je postava Kostry, priateľa spomínanej mladej opatrovateľky. Aj keď nepatrím medzi najskalnejších divákov animovaných filmov, musím priznať, že postavu vulgárneho opilca s fľaškou v ruke som ešte v tomto žánri veru, že nevidel. Keď som už spomenul jednu z vedľajších postáv, nedá mi a musím spomenúť ďalšie podarené postavy, ktorými je dvojica policajtov, ktorá ako ináč, neverí detským rečiam o hladnom a beštiálnom dome naproti.

V tom dome straší V tom dome straší

Film sa však nevyhýba miernemu vykrádaniu známych filmov. Paradoxom je, že pár scén odkazovalo práve na filmy našich dvoch producentov. Spomeniem poletujúci list pripomínajúci pierko zo Zemeckisovho Forresta Gumpa alebo nebezpečné chápadlá zo Spielbergovej Vojny svetov. Ak poznáte pár temných a štýlových detských hororov z 80. rokov, máte sa na čo tešiť, lebo podobnú štýlovú atmosféru a gradáciu zažijete aj tu.

Nečakajte žiadne nezadržateľné prívaly smiechu. Zasmiať sa zasmejete, no i neraz sa riadne zľaknete či pritisnete k operadlu. Široký úsmev však bude na vašej tvári bez okolkov vykreslený ešte aj počas záverečných titulkov, kedy peknú bodku za filmom dajú práve spomínané vedľajšie postavy. Čiže nenáhlite sa z kina hneď vonku, pozrite si aj titulkovú sekvenciu.

Miestami mi tajomný, mysteriózny príbeh pripomínal originálnu a štýlovú Mŕtvu nevestu Tima Burtona. Hľadal som rozdiely, a nakoniec som ich aj našiel. Mŕtva nevesta disponovala lepšou animáciou, farebnou škálou, riadne čiernym humorom a určite väčšou originalitou. Možno tu chýbal Tim Burton, možno hudba Dannyho Elfmana, je to jedno. K absolútnemu vrcholu, ale tento počin nemá vôbec ďaleko. Čo sa týka vizuálnej stránky je veľmi obstojná, aj keď grafická prepracovanosť Áut zostáva aj naďalej neprekonaná.

V tom dome straší V tom dome straší

Čo sa týka hlavnej trojice, pre mňa je jasným víťazom macatý Chowder, ktorý svojím humorom, hláškami, tvrdohlavosťou, občasným vyťahovaním či pohybom tela strháva na seba pozornosť. DJ je klasickým vodcom tejto partie pátračov, no a oslňujúca Jenny tvorí viac – menej inteligentnú a nežnú zložku vlastne celého mechanizmu postáv.

Monster House treba jednoznačne vidieť. Nie je to animák, pri ktorom deti sršia vzrušenosťou a nadšením, a tí skôr narodení zaspávajú od nudy a klišé. Je to animák, ktorý môže vidieť aj staršie dieťa, no nevychutná si ho tak, ako keby prišlo do kina o pár rokov neskôr. Vyberte sa teda čo najskôr do kina, lebo tento počin stojí naozaj za čas strávený v prítmí kina, pri odchode z ktorého budete ľutovať, že film nemal o 10 minút viac. Monster House je dielo, ktoré výrazne posunulo hranice prístupnosti a korektnosti animovaného filmu. A ak sa nemýlim, práve z takýchto filmov sa s odstupom času stávajú kultové diela.

/