Minutáž: 105 minút

Réžia: Peyton Reed
Scenár: Jeremy Garelick, Jay Lavender
Kamera: Eric Alan Edwards
Hudba: Jon Brion
Hrajú: Jennifer Aniston, Vince Vaughn, Jason Bateman, Jon Favreau, Vincent D’Onofrio, Joey Lauren Adams, Ann-Margret, Peter Billingsley, Judy Davis, Cole Hauser, Justin Long

RozchodRozchod! Nie, nenechajte sa pomýliť, nejde o žiadny film z vojenského prostredia, ale o novú romantickú komédiu s Vince VaughnomJennifer Aniston(ovou) od režiséra Peytona Reeda. S tou vojnou to nejakú súvislosť predsa len má, ale o tom až o chvíľu.

Gary a Brooke je mladá dvojica, ktorá po určitom čase cíti, že niečo v ich vzťahu nefunguje ako by malo. Po jednej z hádok, v ktorých zohrá nezanedbateľnú úlohu zelenina, sa rozídu. Problém je v tom, že majú spoločný byt, ktorý musia spolu obývať aj naďalej, až kým sa nepredá. Čiže aj keď sa rozišli, žijú spolu ďalej a spolužitie to rozhodne nie je mierumilovné.

Marketing sľubuje ďalšiu romantickú komédiu. Nasvedčuje tomu názov, hlavní predstavitelia, plagát aj upútavky, ale skutočnosť je trochu odlišná. Úvod dokonca naznačuje, že sa ponoríme hlbšie, čo je vzhľadom na okolnosti prekvapujúce. Toto zdanie trvá len pár minút a už od spoločnej večere je jasné, že to bude predsa len v duchu žánrových koľají. Ale nejaké tie odchýlky od typickej romantickej komédie sa predsa len nájdu. Otázne je, či sú na prospech filmu.

Rozchod! dosť pripomína Vojnu Roseovcov. Tu samozrejme nikto nikoho nezabije, len si proste Brooke s Gary robia rôzne naprieky. Vývoj vzťahu Roseovcov bol síce dosť prehnaný, ale nepostrádal určitý logický vývoj a bol zakončený „nekompromisne“, v duchu tohto vývoja. V prípade tohto nového filmu dôjde najskôr k trochu unáhlenému rozchodu, aby sa počas väčšiny filmu hlavní hrdinovia zväčša komediálne provokovali a nakoniec sa to zvrtne na mierne sentimentálny záver.

Rozchod Rozchod

Ústredná dvojica snáď nemôže byť odlišnejšia. Gary je pomerne jednoduchý mladý muž, má rád videohry, sledovanie športu, biliard a na umenie, estetiku a poriadok si veľmi nepotrpí. Naproti tomu, jeho partnerka je kultivovaná, vzdelaná žena, ktorá pracuje v galérii, je vždy dokonale upravená a v opätkoch chodí dokonca aj doma. Jediné čo majú spoločné je byt, ktorý sa po rozchode samozrejme rozhodnú predať. Ten má zrejme predstavovať ich vzťah – každý by v ňom chcel mať niečo iné. Mimochodom, keď sme už pri podobnosti s inými filmami, tak Gary a jeho vzťah s priateľkou je vernou kópiou Brodieho z Flákačov od Kevina Smitha.

Z toho ako sú vykreslené postavy vôbec nie je jasné, prečo vôbec spolu chodili. Gary by sa dal charakterizovať ako neporiadny, detinský, nezodpovedný egoista bez štipky empatie (aj menej bystrím divákom je jasné, že ho to v závere zamrzí a pokúsi sa to zmeniť).

Pri takomto filme sú pochopiteľne veľmi dôležité herecké výkony ústrednej dvojice. Vince Vaghn je štandardne dobrý v komickej polohe, vážnejšie momenty nie sú veľmi presvedčivé. Jeho partnerka je vyrovnanejšia – rovnako priemerne vážna i veselá.

Rozchod Rozchod

Ku kladom patrí najmä to, že občas film je miestami skutočne vtipný a humor je to väčšinou príjemne inteligentný. Na druhej strane, niektoré pointy sú predvídateľné a pár scén je mierne rozpačitých (napr. depilácia). Je z nich evidentné, že majú pôsobiť komicky za každú cenu aj napriek tomu, že logicky do príbehu nezapadajú a prispievajú tak skôr k určitému významovému zmätku. Nie je potom jasné, či sú postavy smutné, že sa rozišli, alebo si s nadhľadom jeden druhého doberajú. To isté sa dá povedať o – pre romantické komédie tak typické – rôzne zvláštne až bizarné vedľajšie postavy. Od spievajúceho brata, cez afektovanú majiteľku galérie až po kamaráta z baru.

V jednotlivostiach je Rozchod! miestami celkom milý a zábavný, ale ako celok pôsobí nekompaktne, kĺže po povrchu, nedokáže poriadne vystihnúť emócie a motá sa niekde medzi mierne cynickou komédiou a sentimentálnou drámou.

Ak by sme mali zostať pri vojenskej terminológií hlavné odporúčanie by sa dalo zhrnúť nasledovne: Pokojne si môžte dať pohov, pretože Rozchod! si nezaslúži prílišnú pozor-nosť. Ale ak si ho pozriete, určite sa nezraníte.

/