Prístupnosť: MP15

Réžia: Sean Penn
Scenár: Sean Penn
Kamera: Eric Gautier
Hudba: Michael Brook, Kaki King
Hrajú: Emile Hirsch, Marcia Gay Harden, William Hurt, Jena Malone, Catherine Keener, Vince Vaughn, Hal Holbrook

UtekDoDivocinyAsi každý človek má v istom veku chuť proti niečomu rebelovať. U väčšiny ľudí to skončí v podobe rebélie voči rodičom a učiteľom v pubertálnom veku, ale u niektorých sa môže revolta stať celoživotným zamestnaním. Ernesto Che Guevara je toho skvelým príkladom. V histórii sa pomocou rebelujúcich ľudí toho veľa zmenilo k dobrému, ale aj k zlému. Niekto naopak môže rebelovať v menšom rozsahu, keď nechce nič zmeniť, nikoho zvrhnúť, ani sa netúži stať slávnym. Príkladom takéhoto človeka je Christopher McCandless, ktorý v deväťdesiatych rokoch urobil niečo, o čom mnohí ľudia snívajú, ale neodvážia sa to vykonať. Následne o jeho živote napísal spisovateľ Jon Krakauer knihu, ktorú skvelým spôsobom preniesol ďalší rebel Sean Penn do filmovej podoby.

Christopher McCandless vyrastal v bežnej rodine americkej strednej triedy, v ktorej otec diktoval, kto bude čo v budúcnosti robiť. Chris sa však vzoprel želaniu svojho otca a po ukončení vysokej školy zanechal sľubnú športovú kariéru a rozhodol sa isť do divočiny. Mladý muž plný ideálov väčšinu svojich úspor venuje charite, malý zvyšok demonštratívne spáli a vydá sa do šírych končín USA. Cestuje po rôznych častiach západu Severnej Ameriky, pustí sa aj na splavovanie divokej Colorado River a snaží sa žiť svoj život v súlade s prírodou a mimo civilizácie. Počas svojej cesty stretáva množstvo ľudí a niektorí podobne ako on spoznávajú čaro života mimo modernej civilizácie…

Niet sa veľmi čo čudovať, že voľnomyšlienkársky bestseller Jona Krakauera sa rozhodol sfilmovať práve búrlivák Sean Penn, ktorý často a rád proti niečomu protestuje. Téma románu a filmu je vďačným priestorom na filozofické úvahy nad potrebou niektorých vecí v živote človeka a vôbec zmyslom pachtenia sa za niečím nekonkrétnym v živote. Film je preto pretkaný množstvom podobných úvah, ktorú sú buď v rámci dialógov, alebo v denníku Christophera (počas svojho putovania prijal meno Alexander Supertramp), ktorý číta jeho sestra ako voiceover počas filmu. Niektoré myšlienky mladého tuláka pôsobia príliš idealisticky, až humorne, ale zase väčšina z nich (najmä v druhej polovici filmu) je v spojení s úchvatným zobrazením krajiny vo filme krásnou symbiózou vizuálneho vnemu a duchovného posolstva.

UtekDoDivociny UtekDoDivociny

Veľmi dôležitým prvkom filmu je obsadenie skvelého herca menom Emile Hirsch (slovenským divákom známy asi najviac z komédie Sexbomba od vedľa) do hlavnej úlohy. Hirsch sa priam vyžíva v dobrodružných častiach filmu, vidieť na ňom mladícky zápal. Takisto ale zvláda bez problémov aj náročnejšie pasáže, ako napríklad útulok alebo dramatický koniec na Aljaške. Divák mu dokáže uveriť, že aj on sám by rád odišiel z civilizácie a stal sa pútnikom takmer bez cieľa. Dôležité sú však aj vedľajšie postavy, ktoré hrajú rôzne epizódne úlohy v príbehu Chrisa-Alexandra. Ich stvárnením boli poverené viaceré známe herecké mená, napríklad William Hurt alebo Vince Vaughn. Najlepšiu vedľajšiu úlohu ale dostal Hal Holbrook, ktorý bol za svoj výkon nominovaný aj na Oscara.

Časť soundtracku dostal na starosť človek tiež večne rebelujúci, spevák skupiny Pearl Jam Eddie Vedder, ktorý vytvoril krásny hudobný doprovod k filmovým scenériám a k duchovným posolstvám filmu. Vedder takmer iba s gitarou a svojim nezameniteľným hlasom dodal filmu ešte lepšiu atmosféru voľnosti a slobody.

UtekDoDivociny UtekDoDivociny

Útek do divočiny je výborným filmom, ktorý vás na dve a pol hodiny zavedie do sveta, kde nie je dôležité, kto koľko zarába, ale ako sa kto dokáže postarať sám o seba. Na 148 minút sa dostanete medzi ľudí, pre ktorých je vrcholom dňa výstup na horu a nie dobrý nákup v hypermarkete. Ale práve tá dĺžka filmu predstavuje trochu problém. Skrátenie o 15-20 minút by filmu pravdepodobne neuškodilo, ani zvláštny pohodový rytmus filmu by sa tým asi nenarušil. Celkovo je Útek do divočiny skvelým filmom pre každého, kto chcel aspoň raz v živote od všetkého odísť. Relatívne optimistický koniec filmu ešte navyše obsahuje posolstvo, ktoré určite stojí aj za tú dlhšiu stopáž.

/