Réžia: Anna Foerster
Scenár: Cory Goodman
Kamera: Karl Walter Lindenlaub
Hudba: Michael Wandmacher
Strih: Peter Amundson

Hrajú: Kate Beckinsale, Theo James, Lara Pulver, Tobias Menzies, Charles Dance, Bradley James, Alicia Vela-Bailey, Clementine Nicholson, Trent Garrett, Sveta Driga, James Faulkner a ďalší

Pred štyrmi rokmi sa nám do čím ďalej unavenejšej upírsko – vlkolačej série vrátila hlavná likvidátorka Selene v plnej paráde. Kate Beckinsale to v latexovom oblečku stále pristane a svoje terminátorské zručnosti predviedla na dovtedy nevídanej úrovni.

Underworld: Prebudenie (2012) predstavoval absolútny odklon od prvých troch dielov nielen dejom, ale aj vizuálnym štýlom. Bolo to spôsobené výmenou hlavného scenáristu Dannyho McBridea, ktorý Underworldu vtisol nosnú tematiku zakázanej lásky medzi dvomi znepriatelenými smrtiacimi druhmi, v atraktívnom gotickom štýle. Rómeo a Júlia v tomto podaní na fanúšikov zabrali a prvé dva diely (2003, 2006) sú pomerne pozerateľné. Tretí diel (Vzbura Lykanov, 2009) si už musel vystačiť bez Selene a jej milovaného Michaela, no milenecká mustra ostala nezmenená. Hrdinov vymenili za náhradníkov, ktorí boli v bohatom deji po ruke a v o niečo slabšom merítku Underworld pokračoval.

Štvorku má scenáristicky na svedomí režisér prvých dvoch dielov, Len Wiseman, ktorý do nej spolu s kopou spoluscenáristov napasoval okrem treskúcej akcie strašné množstvo odpozeraných nápadov z klasík od Votrelcov až po modernejšieho Bladea. V dôsledku snahy urobiť z Underworldu ultimátne našliapaný akčný nárez so supersexy hrdinkou (nie zaláskovaným párom), stratila séria svoju doterajšiu identitu a stalo sa z nej iba efektná všehochuť nápadne sa dejom ponášajúca na zombie sériu Resident Evil.

Underworld: Krvavé vojny (Underworld: Blood Wars, 2016)

A dnes tu máme piaty diel, s podtitulom Krvavé vojny. Upíria smrtonoska Selene sa v ňom bráni nemilosrdným útokom lykanov i vlastného rodu, ktorý ju škaredo zradil. Za pomoci svojich jediných spojencov Davida a jeho otca Thomasa, musí raz a navždy zastaviť odvekú vojnu dvoch znepriatelených druhov, aj za cenu tej najvyššej obete. Mier predsa nikdy nie je zadarmo.

Réžie sa prvýkrát ujala žena, Anna Foerster, doteraz známa iba seriálovou tvorbou. Scenár splodil Cory Goodman, ktorý napísal nesúrodé príšernosti ako upírske post-apokalypto Kazateľ (Priest, 2011) či nedávneho Posledného lovca čarodejníc (The Last Witch Hunter, 2015) s Vinom Dieselom. Uznajte sami, toto nie je práve dreamteam odsúdený na úspech.

Čo chválim je návrat ku koreňom reprezentovaný okázalejšími lokalitami. Tie filmári zaobstarali v susednom Česku. Dej nás zavedie do prostredia hradných sídiel, upírích či lykaních dúpät a rôznych jaskýň. Máte znovu pocit, že sa dívate na kvázi hororovú ságu starého vampírieho rodu a nie na lacnú vražednú vybíjanú ako to bolo naposledy.

Dívame sa opäť cez modrý filter čo dodáva tomuto typu filmov ten správny coolový smrad. Pridalo sa na dialógoch, popracovalo na rozvinutí rádoby mystickej mytológie, doplnili sa nové postavy. Z nich vyčnieva najmä príťažlivo zlá upírka Semira, ktorú si okato užila Angličanka Lara Pulver. Zo starších postáv stojí za zmienku hádam len charizmatický oldschool upír Thomas, ktorého zahral Charles Dance.

Zopár kladov však nezmení fakt, že táto látka už akosi nemá čím zaujať. Viď nevýrazný líder lykanov Marius. Všetko už tu bolo. Mutuje sa vo veľkom, zrada číha na každom kroku, proti vyhynutiu rodov sa bojuje ozlomkrky, ale skutočne originálna, čo i len jedna myšlienka stále v nedohľadne. Zmutovaných elfov nepočítam. Tých si scenár požičal z o dve triedy vyššej fantasy.

Možno sa tvorcovia uspokojili s cieľom udržať Underworld na hranici pozerateľnosti a odovzdať sériu na tejto úrovni omladine. Nasvedčuje tomu rozvoj postavy mladého upíra Davida, ktorého stvárnil rovnako ako minule fešáčik s obmedzeným výrazovým repertoárom, Theo James. Latexová Kate Backinsale síce nemladne, no ošéfovať mladšiu generáciu v nastavenej linke ešte zopár dielov hádam zvládne. Žiaden iný film jej aj tak popularitu ani vyššiu výplatu dlhodobo neprináša.

Upíri a vlkolaci svojou démonickou uhrančivosťou stále časť divákov priťahujú. Mne osobne už táto animálna príťažlivosť bohužiaľ nestačí. V pamäti mi ostane len celkom vydarená scéna na zamrznutom jazere, čo je z hodiny a pol sakramentsky málo. Krvavé vojny skalných fanúšikov neurazia, ale ak chce séria zdarne pokračovať, mala by si zaobstarať lepších scenáristov. Kto vie, kde sa fláka napr. taký Danny McBride.