Una, 2016 © West End Films

Čo by ste urobili, keby vás vyhľadal niekto z minulosti, o kom ste si mysleli, že ho už nikdy neuvidíte? Neočakávané stretnutie dá do pohybu možno už zabudnuté pocity.

Po viac ako desiatich rokoch narazila Una (Rooney Mara) na článok v novinách, ktorý jej opäť pripomenul rozporuplné zážitky z detstva. Z fotografie pri texte sa na ňu usmieval muž po päťdesiatke menom Peter. Una v ňom spoznala osobu, na ktorú nikdy nedokázala zabudnúť. Po dlhšom premýšľaní sa rozhodne muža navštíviť. Sadne do auta a vyrazí za ním do práce. Keď ho nájde, jeho reakcia ju trochu prekvapí: „Čo odo mňa chceš? Prečo si prišla a ako si ma našla?“

dráma
2016 / 94 min. / MP 12

Originálny názov
Una

Veľká Británia / USA / Kanada

Réžia
Benedict Andrews
Scenár
David Harrower
„Len som ťa chcela vidieť,“ tvrdí Una, ale vie, že je to len začiatok niečoho, na čo čakala veľa rokov. Una sa od momentu, keď prvýkrát stretla Raya alias Petra, zmenila. Niet sa čomu čudovať, veď mala trinásť rokov. Ray a jeho manželka sa nasťahovali do vedľajšieho domu. Chodili k nim na grilovačky, športovali spolu a často sa navštevovali. Možno až príliš často.

Medzi Rayom a Unou začalo vznikať zvláštne puto, ktoré prerástlo v intímny vzťah. Una sa do Raya zamilovala čistou dievčenskou láskou, nebola ale celkom naivná, dokázala si ho získať. Niečo ho na Une priťahovalo a nebola to len túžba po zakázanom ovocí. Do mladučkej dcéry svojho suseda sa aj napriek všetkým racionálnym prekážkam, ktoré si tisíckrát opakoval, zamiloval aj on.

Začali sa tajne schádzať. Trvalo to viac ako pol roka a potom sa rozhodli spolu utiecť. Nielen preto, že ich vzťah by nikto nepochopil, ale intímny vzťah s neplnoletým dievčaťom by pre Raya znamenal pár rokov vo väzení. A tak to riskli. Na úteku sa pred ostatnými správali ako otec a dcéra, zamilované pohľady si vymieňali, len keď boli sami.

Tak trochu podľa očakávaní mali Ray a Una konečne sex. Napätie z tak dlho odriekaného aktu sa rozplynulo, film však zo svojej „hmlovej“ nálady nič nestratil. Naopak, nastal čas na zápletku. Ray si odchádza kúpiť cigarety, keď sa ale niekoľko hodín nevracia, Una prepadne panike a vydá sa ho hľadať. Neúspešne. Blúdi nočnými uličkami mesta a v zúfalstve jej neostáva nič iné ako zavolať domov.

© West End Films

Raya už nikdy neuvidí, nedovolia jej to ani počas súdneho procesu. Ray je obvinený z pedofílie a na niekoľko rokov odsúdený. Až teraz, až dnes sa Una opäť stretáva s Rayom.

Prípadov, keď obeť sama vyhľadá toho, kto jej ublížil, je mnoho. Režisér v tomto prípade stavia do konfliktu obe strany, ktoré si vzájomne nechtiac ublížili. Dievčatko, ktoré sa kedysi zamilovalo, stále existuje. Una je už síce žena, ale vo svojom vnútri je to stále zraniteľná malá susedova dcéra. Ani po toľkých rokoch, kdesi v kútiku duše, neprestala veriť, že by sa k sebe s Rayom mohli vrátiť.

Režisér Benedict Andrews si svojím filmárskym počinom odkrojil pekný kus koláča, ktorý ale naservíroval so cťou. Pedofília nie je bežným námetom pre celovečerné filmy. O čo ťažšie sa táto téma uchopuje, o to viac možností spracovania zase ponúka. Vo filme nenájdete žiadne erotické scény, žiadnu brutalitu, na druhej strane určite pocítite napätie, strach, ale i túžby a nádej.

Medzi flirtom a začiatkom intímneho vzťahu je tenká hranica, ktorú bravúrne prekročili obaja herci v hlavných úlohách. Film výborne pracuje s detailom, nebojí sa a ponúka divákovi všetky ich emócie.

Keď sa tento film objavil na Febiofeste, tešila som sa hlavne na Rooney Maru a, musím povedať, že oprávnene. Dobre napísaný scenár a hlavne dobrá práca s kamerou a strihom navodili atmosféru napätia a zmesi pocitov, ktoré hlavní hrdinovia prežívali.

Drámu Una sa oplatí vidieť pre herecké výkony Rooney Mara a Bena Mendelsohna. Film nemá žiadne akčné scény, napätia si tam ale užijete dosť. Je pravdou, že niektoré retrospektívne zábery môžu pôsobiť trochu zdĺhavo a unavujúco, reflektujú ale obraz vnímania času hlavných postáv – toho pekného z minulosti, ktorý spolu prežili, a na čo dnes v tajnosti spomínajú.