Rok: 2008

Réžia: Pete Travis
Scenár: Barry Levy
Kamera: Amir M. Mokri
Hudba: Atli Örvarsson
Hrajú: Dennis Quaid, Matthew Fox, Forest Whitaker, Zoe Saldana, Sigourney Weaver, William Hurt

UholPohladuPrezident Spojených štátov amerických je ako jeden z najmocnejších (a aj najnenávidenejších) mužov sveta asi tou najstráženejšou persónou na planéte, keď jeho ochranou sa zaoberá obrovské množstvo osôb. Niet sa prečo čudovať tomuto faktu, pretože úspešné atentáty na prezidentov Lincolna a Kennedyho sú bolestivými miestami americkej histórie a preto bezpečnostné zložky sú pri každej minúte života amerického prezidenta v ostražitosti. Pokus o atentát na prezidenta USA je aj témou zaujímavého akčného thrilleru Uhol pohľadu, ktorý vcelku šikovne mieša postupy z úspešných akčných filmov posledných rokov do viac-menej vydareného mixu.

Narácia príbehu o atentáte na prezidenta Henryho Ashtona (William Hurt) v španielskom meste Salamanca je riešená zaujímavým spôsobom, ktorý bol napríklad použitý veľmi úspešne vo filme Akira Kurosawu, Rashomon. Osudné minúty okolo dvanástej hodiny sú totiž postupne vo filme sledované cez príbehy konkrétnych postáv. Ako sa divák oboznamuje s pohľadom jednotlivých účastníkov na túto udalosť, tak sa mu postupne dopĺňa skladačka príbehu. Scenár je napísaný šikovne, keď dáva divákovi isté indície, ktoré sú postupne vysvetľované a samozrejme scenár obsahuje aj isté zvraty, ktoré ale sú stále ešte v rámci uveriteľnosti.

Film začína z pohľadu ostrieľanej televíznej producentky Rex Brooks (Sigourney Weaver), ktorá spolu so svojím tímom sleduje tragickú udalosť počas summitu o celosvetovom boji proti terorizmu pomocou množstva kamier. Druhý pohľad na udalosti je pohľad dvojice tajných agentov, Thomas Barnes (Dennis Quaid) a Kent Taylor (Matthew Fox), ktorí sa starajú o bezpečnosť prezidenta a po atentáte okamžite riešia vzniknutú situáciu. Enrique (Eduardo Noriega) je zase miestny policajt v civile, ktorý sa dostane takisto do centra diania, čo je spôsobené aj zvláštnym chovaním jeho priateľky.

UholPohladu UholPohladu

Dôležitú úlohu zohráva aj americký turista Howard Lewis (Forest Whitaker), ktorý si prejav svojho prezidenta nahráva na videokameru a po výstreloch sa rozhodne zaznamenať čo najviac z toho čo vidí a dokonca sa aj sám pokúsi niečo zistiť. Atentát sledujeme ako diváci dokonca aj z pohľadu prezidenta a konajúcich teroristov a práve tieto dva pohľady vnesú najviac svetla do zo začiatku nepriehľadnej situácie.

Rozprávanie príbehu je teda spracovaná takýmto postupným dopĺňaním informácií. Zaujímavá je ale aj formálna stránka filmu, ktorá sa viditeľne inšpirovala v mimoriadne úspešnej sérii príbehov agenta Bourna. Vidieť to najmä na snímaní akčných scén, keď kamera vyzerá, ako keby potrebovala okamžitú stabilizáciu. Kamera je teda väčšinou roztrasená a takisto aj strih je moderne dynamický, čo napomáha akčnosti celého filmu. Uhol pohľadu ale oproti poslednému Bournovi zaostáva v kvalite zvuku, ale takisto aj v kvalite akčných scén, ktoré sú jednoducho v prípade Uhla pohľadu menej zaujímavé.

UholPohladu UholPohladu

Uhol pohľadu (Vantage point) je teda dôstojným zástupcom žánru akčný thriller, ale na špicu tohto žánru rozhodne nemá. Ide ale naozaj o zaujímavý film, ktorý si berie niečo zo Šakala, niečo z Bourna a niečo napríklad aj zo seriálu 24. Ale celkovo film nemá na tieto spomínané klasiky, aj keď sa tvorcovia poriadne snažili. Na Uhle pohľadu je bohužiaľ dosť vidieť nižší rozpočet a takisto aj záver mohol byť urobený oveľa lepšie. Celkovo sa jedná o nadpriemerný film, ktorý asi každého fanúšika akčných thrillerov poteší a o pár rokov to bude vhodný film v televízii na sobotňajší večer.

/