Krajina pôvodu: Česká republika

Réžia: Jiří Vejdělek
Scenár: Marek Epstein, Jiří Vejdělek
Kamera: Jakub Šimůnek
Hudba: Jan P. Muchow
Hrajú: Ivan Trojan, Emília Vášáryová, Jan Budař, Soňa Norisová, Jiří Lábus, Petra Špalková, Martin Pechlát, Zuzana Kronerová

VaclavFilmy s hlavným hrdinom, ktorý je duševne postihnutý, sú viac menej stávkou na istotu, pretože ak sa námetu chopí vcelku šikovný režisér, tak niet veľmi čo pokaziť na celkovom dojme. Tieto filmy na diváka pôsobia veľmi silne a často výrazne útočia na city, a preto stačí len aby to režisér neprehnal s citovým vydieraním a dal filmu aj iný rozmer a kvalitný film je na svete. Výborným príkladom takéhoto filmu je Rain Man, ktorý síce zobrazuje trápenia s duševne chorým človekom, ale zároveň vytvára okolo neho gloriolu výnimočnosti a ľudskosti. Navyše v hlavnej úlohe sa predstavil majstrovský Dustin Hoffman. Na podobnej báze sa rozhodli film urobiť aj susedia Česi, ktorí na základe skutočných udalostí nakrútili film Václav.

Václav je už dospelý chlap, ale správa sa ako desaťročný chlapec. Má totiž ľahkú retardáciu, čiže ako keby zastal vo vývoji. Z toho dôvodu je na svojej rodnej dedine menším postrachom, pretože nikto vopred nevie, čo za chvíľu vykoná. Václav žije spolu so svojou mamou, ktorá má problémy so srdcom a jej milovaný synáčik jej to ešte viac zhoršuje svojimi neustálymi problémami. Mimoriadne dôležitú úlohu hrá v živote Václava jeho otec, ktorý sa pokúsil za komunistov emigrovať a ako vidina sa neustále objavuje vo Václavovom živote. František je zase brat duševne chorého, ktorý má k svojmu bratovi veľmi zlý vzťah, čo je spôsobené aj faktom, že ich matka sa vždy viac venovala práve Václavovi. Dôležitú úlohu v príbehu ešte zohrávajú miestny starosta a zároveň predseda družstva v jednej osobe a Františkova milenka Lida, do ktorej je ešte navyše platonicky zaľúbený aj Václav.

Vaclav Vaclav

Spracovanie filmu je kvalitné, keďže scenárista Marek Epstein a režisér Jiří Vejdělek (ROMing, Účastníci zájazdu) vhodne preniesli reálny príbeh na filmové plátno. Scenár ma ale jeden “menší“ problém a tým je žánrové zaradenie. Film sa istý čas tvári ako komédia, ale v podstate sa jedná o regulárnu drámu, ktorá je síce humorná v istých okamihoch (rôzne pády a podobne), ale celkovo by mala byť skôr na zamyslenie, než na smiech. Komediálnemu dojmu napomáha aj zobrazenie dediny, ktoré najmä zo začiatku pripomína napríklad film Vesničko má středisková. Postupne sa však aj zobrazenie dediny mení. Časom horkne, až príde koniec, keď sa v scéne zbierania podpisov ukáže, aké sú vlastne tie vzťahy medzi susedmi na takej obyčajnej českej vesnici. Celkovo je ukončenie príbehu dobre zvládnuté. Nie je príliš doslovné, ale zase naopak vrcholnú scénu filmu mohli tvorcovia nechať viac vyznieť.

Významnú úlohu v tomto filme zohrávajú herci. Ide najmä o Ivana Trojana, v súčasnosti určite jedného z najlepších hercov u našich západných susedov. Trojan hrá Václava a rolu zvláda tradične vynikajúco. Jeho herecký prejav je bez problémov uveriteľný. Za svoj výkon si zaslúžene odniesol aj sošku Českého Leva. Jeho matku hrá Emília Vášáryová, ktorá citlivú a milujúcu matku s nekonečnou trpezlivosťou hrá priam ukážkovo. Veľmi zaujímavú úlohu dostal Jiří Lábus, ktorý ako starosta a predseda družstva je vo Václavovom živote veľmi dôležitou osobou, aj keď najprv Václav nevie prečo. Aj vo vedľajších úlohách sa objavia kvalitní herci, ako Jan Budař, Zuzana Kronerová či Soňa Norisová.

Vaclav Vaclav

Václav je z trojice posledných filmov Jiřího Vejdělka asi tým najlepším a najhodnotnejším. Narába s témou, ktorá nie je taká jednoduchá a prvoplánová ako to bolo v prípade Účastníkov zájazdu a ROMingu. Aj tak sa ale do Václava spolu s Epsteinom snažil Vejdělek dostať isté množstvo vtipných momentov. Táto snaha však nevyšla úplne. Film je takto takým žánrovým mišungom a môže napríklad zmiasť potencionálneho diváka, ktorý pôjde do kina na komédiu a zrazu sa z toho vykľuje dráma ako vyšitá. Toto je najväčším problémom filmu, ktorý je ale inak veľmi kvalitný, inteligentný a určite nie je stratou času.

/