Prístupnosť: MP 18

Réžia: M. Night Shyamalan
Scenár: M. Night Shyamalan
Kamera: Tak Fujimoto
Hudba: James Newton Howard
Hrajú: Mark Wahlberg, Zooey Deschanel, John Leguizamo, Spencer Breslin, Betty Buckley

UdalostMystika je vec, ktorá hýbe ľudskou spoločnosťou už od jej vzniku. Výborným príkladom toho je ľubovoľné náboženstvo, keďže veľa veriacich je k nemu priťahovaná len vďaka predstave niečoho neznámeho nad nami. Tajomno je veľmi dôležité aj vo filmovom priemysle. Filmy s mysterióznymi prvkami patria medzi tie najobdivovanejšie a mať vo filme kvalitnú mysterióznu zápletku je zárukou aspoň čiastočného úspechu. Ale tá zápletka musí byť naozaj kvalitná.

Na tajomných zápletkách a na šokujúcich zvratoch postavil svoje filmy aj režisér indického pôvodu M. Night Shyamalan, ktorý sa vďaka filmu Šiesty zmysel stal uznávaným režisérom a po úspechu ďalších dvoch filmov (Vyvolený a Znamenia) sa o ňom začalo hovoriť ako o nástupcovi majstra Hitchcocka (na klasika sa snažil odkazovať aj vo forme cameo úloh). Potom však prišli dva filmy, Osada a Dáma vo vode, ktoré neboli natoľko kvalitné ako predošlé a režisér začal mať problémy s presadzovaním svojich scenárov. Aj s tým posledným k filmu Udalosť mal “menšie“ problémy. Viaceré štúdia odmietli realizáciu tohto scenára. Napokon sa ale film realizoval, aj keď dôvody tých viacerých odmietnutí na filme poriadne vidieť.

Film začína typicky pre tento žáner, zvláštnym správaním ľudí v Central Parku. Ľudia počas bežných činností sa zrazu zastavia v pohybe, zmätene rozprávajú a nakoniec spáchajú samovraždu. Zvláštne, veľmi zvláštne, najmä dokopy so zimomriavkovou hudbou od Jamesa Newtona Howarda. Potom sa príbeh zameria na hlavnú postavu, stredoškolského učiteľa Elliota Moora, ktorý so svojimi kolegami sleduje vývin udalostí. Po prvotnom šoku sa rozhodne s kolegom, jeho rodinou a svojou manželkou odísť okamžite preč z Filadelfie. Cesta vlakom však neskončí práve najlepšie. Strojvodca zastaví vlak v malom mestečku, pretože stratil kontakt s hocikým iným.

Udalosť Udalosť

Situácia začína byť vážna, správy prinášajú novinky o ďalších epicentrách nákazy, ktorá je podľa vlády spôsobená teroristami. Elliot sa neustále snaží logicky vysvetliť príčiny, ale popri hrozivých udalostiach sa mu to nedarí. Film pokračuje ďalej, dočkáme sa viacerých zaujímavých scén, napríklad tá v opustenom dome je výbornou ukážkou režisérovho umenia vytvoriť poriadne napätie. Jednej dôležitej veci sa ale do konca filmu vôbec nedočkáme. Pointy. Nie žeby filmu chýbalo nejako vysvetlenie, to je na konci filmu zrejmé, presnejšie až veľmi doslovné. Problém je ale ten, že každý divák postupne čaká od filmu niečo viac a film skončí len tak, do stratena. Vysvetlenie je vcelku logické, dá sa mu aj plus mínus uveriť, ale nie je to nič svetoborné. A to dosť vadí.

Rovnako herecké obsadenie je dosť rozporuplné. Mark Wahlberg ako Elliot dal svojej postave určitý vývoj, ale v niektorých scénach pôsobí, ako by nevedel, ako sa má tváriť. Napriek tomu do svojej úlohy pasuje, možno tie spomínané scény boli tak nakrútené s určitým režisérskym zámerom, ktorý sa mi nepodarilo postrehnúť. Horšie je to s predstaviteľkou manželky Elliota, Zooey Deschanel, ktorá hrá mierne psychicky nevyrovnanú osobu, ale jej výkon často prerastá do výrazného prehrávania.

Udalost Udalost

Film bez riadneho ukončenia v drvivej väčšine stráca výrazne svoje kvality, pretože práve kvalitný koniec a vysvetlenie dokážu u diváka zmyť aj predošlé, oveľa slabšie minúty. V Udalosti je to však naopak. Samotný film je počas prvých 70 minút vcelku umne vystavaný, dramatický, viaceré scény sú navyše priam skvelé. Ale tá spomínaná pointa sa dá popísať po odsledovaní polovice filmu, dokonca jedna postava to sama rovno povie ďaleko pred koncom filmu. Škoda Shyamalanovho talentu, ten režisérsky je aj v Udalosti ešte stále výrazne prítomný, ale ten scenáristický sa pomaly, ale isto, vytráca.

/