Žáner: romantická komédia
Minutáž: 105 minút

Réžia: Bobby Farrelly, Peter Farrelly
Scenár: Pete Jones, Peter Farrelly, Kevin Barnett, Bobby Farrelly
Kamera: Matthew F. Leonetti
Hrajú:Owen Wilson, Jason Sudeikis, Jenna Fischer, Christina Applegate, Nicky Whelan, Richard Jenkins, Stephen Merchant a ďalší

Týždeň bez záväzkov (Hall Pass, 2011)Je mnoho nedokonalostí, ktoré sú žánru komédie „odpúšťané“ – od nevkusu, nekoherentného deja, nepremyslenej motivácie postáv, predvídateľnosti až po frázovité repliky. V Týždni bez záväzkov nájdete všetko z tohto klasického repertoáru. Pravdou je, že snímka je z pohľadu filmového umenia nedokonalá, no to nebráni tomu, aby ste sa hodinu a pol dobre bavili. Práve absencia očakávaní môže vysvetliť môj zhovievavý postoj ku komédii Týždeň bez záväzkov, ktorá sa všeobecne v obci filmových kritikov neteší veľkému počtu hviezdičiek.

Týždeň bez záväzkov je romantickou komédiou, ktorá je svojou témou určená skôr tridsiatnikom. V hlavných úlohách sa predstaví zabávač Jason Sudeikis a notorický mládenec Owen Wilson netradične v úlohe usadeného manžela, ktorý sa pasuje s problémami rodinného života. S troma deťmi a prácou na plný úväzok majú na seba s manželkou iba veľmi málo času. Asi neprekvapí, že šťavnatým ústredným motívom filmu je sexuálna frustrácia. Manželky našich hrdinov v podaní Jenny Fischer a Christiny Applegate nájdu bizarné riešenie svojich manželských útrap – dajú svojim polovičkám týždeň voľna od manželstva. Počas neho sa nemusia strániť chľastu, žúrov a ani príležitostných aférok. Chlapi však napodiv zisťujú, že užívať si nie je také ľahké ako za mladi.

Film postupne vytasí so zásobou klišé, fekálnych a niekedy i ozaj vulgárnych gagov a nezabudnime ani na jednu mierne nepríjemnú lekciu mužskej anatómie. Toto všetko ale vyvážia početné zábavné scény a dialógy. Dej plynie vyrovnane a bez hluchých miest. Na rozdiel od iných komédií, táto sa – čo sa týka divokosti scenára a akcie – drží nohami primerane na zemi, čo jej slúži ku cti a aj k uveriteľnosti.

Týždeň bez záväzkov (Hall Pass, 2011) Týždeň bez záväzkov (Hall Pass, 2011)

Prehnané sú však karikatúry navonok dokonalých obyvateľov predmestia a gýčovo pôsobí aj krátky „štek“ Alyssy Milano v úlohe chirurgicky vytvorenej dutej hlávky na privysokých ihličkách. Najväčší problémom komédie je do oči bijúci schematizmus, ktorý nenecháva veľa priestoru dejovým zvratom a čo sa týka nápaditosti, zdá sa, že potenciál filmu zostal žiaľ nevyužitý a nerozvinutý.

Hovorí sa, že Týždeň bez záväzkov nie je hoden svojich tvorcov, Bobbyho a Petera Farrellyovcov, ktorí komédiou Niečo na tej Mary je (There’s Something About Mary, 1998) nasadili svojej tvorbe vysokú latku. Komédia na jednej strane nevybočí z obmedzených žánrových koľají, na tej druhej však nesklame a ponúkne niekoľko výborných príležitostí na zasmiatie a pozdvihne náladu.