Krajina: USA, Mexico

Réžia: Alejandro Gomez Monteverde
, Leo Severino
Kamera: Andrew Cadelago
Hudba: Stephan Altman
Hrajú: Eduardo Verástegui, Tammy Blanchard, Manny Perez, Ali Landry, Angélica Aragón, Jaime Tirelli, Ramon Rodriguez a ďalší

Bella (Bella, 2006)Až štyri roky trvalo slovenským distribútorom, kým si spomenuli na film Bella. Prvotina mexického režiséra Alejandra Gomeza Monteverdeho z roku 2006 zatiaľ zbierala festivalové ceny (napríklad „People’s Choice Award“ na festivale v Toronte) a aj tento faktor viedol ku skutočnosti, že si ju konečne môžu návštevníci slovenských kín vychutnať. Ak máte radi príbehy zo života, ktoré sú na zamyslenie a ich účelom je rozhýbať ľady, je Bella vhodnou voľbou.

Nosnú konštrukciu tvorí vyobrazenie symbiózy dvoch hlavných postáv v rušnom New Yorku – kuchára Joseho, bývalého futbalistu a servírky Niny, oboch pracujúcich v reštaurácii Joseho brata, Mannyho. Nina dostáva výpoveď za meškanie do práce a Jose sa spolu s ňou vydáva na akúsi prehliadku Manhattanu, počas ktorej sa bližšie spoznávajú a odhaľujú si navzájom jednotlivé čriepky svojej minulosti a riešia nastávajúcu budúcnosť.

If you want to make God laugh, tell him your plans. Jose

Ústredným motívom je tu Ninino nadchádzajúce tehotenstvo. K rozhodovaniu či ísť na potrat alebo nie jej pomáha Jose odhaľovaním svojich spomienok a poukazovaním na krásy života. Rieši sa budúcnosť, preberá minulosť a láska k počatému životu. A práve láska je tým rezonujúcim faktorom, ktorým je film skutočne inšpirujúci. Film jemne pracuje s variantou roztrieštenej narácie, známej i z filmov Alejandra Iňárritua (najnovšie Biutiful). Dejová línia je zosumarizovaná do jedného dňa a jej jednotlivé polohy sú obohatené flashbackmi, pričom scény sa delia medzi hlavné postavy a obraz života v meste, prípadne ich kombináciu.

Bella (2006) Bella (2006)

No samotný dej je veľmi chudobný, občasné hluché miesta vypĺňa samoúčelná vata (hlavne pri vyššie spomenutom zdielaní scén) a skutočne silný je len spovedný moment Joseho v aute. Scéna síce slzotvorná, ale jediná svojho druhu. Klasické romantické prvky v podstate absentujú. Nahrádza ich veľmi vhodne hodnota života. Naopak dramatické prvky sú na slušnej úrovni, hlavne v spomínanej scéne v aute. Vo filme je badateľná skôr formálna stránka než stránka obsahová. Život mexickej komunity v New Yorku je veľmi pestro vyobrazený. Kamera detailne a hlavne naturalisticky zachytáva živé ulice plné ľudí v rôznych polohách každodenného života. Z každej strany je cítiť Mexiko, počuť ich materčinu a prítomná je aj príjemná ukážka mexickej večere.

I’ve done research and ten out of ten people die. Nina

Bella (2006) Bella (2006)

Minimalistické herectvo predviedol poväčšine seriálový herec Eduardo Verástegui. ktorý využil umne daný priestor. Jose v jeho podaní vyzerá na pohľad ako mučednícky Ježiš Kristus s čiernou hrivou, v inej polohe ako skutočná futbalová hviezda formátu Zinedine Zidane, no beztak sú zjavné útrapy, ktoré v sebe postava nosí. Tammy Blanchard ako Nina ho v daných scénach dopĺňa, je u nej badateľná neistota ohľadne budúcnosti a myšlienky, ktoré sa postave hmýria hlavou. Veľmi sympatické je stvárnenie Joseho najmladšieho brata Eduarda Ramonom Rodriguezom.

Bella je teda veľmi vkusným filmom, ktorý formou vybočuje zo zaužívanej klišé fabuly romance a drámy, razí si vlastnú cestu a funguje aj napriek obsahovej chudobe. A prečo názov Bella? Vysvetlenie je podané vo veľmi vhodnej záverečnej scéne, po ktorej budete mať pozitívny pocit z práve videného príbehu „zo života“.