Minutáž: 125 minút

Réžia: Joseph Kosinski
Scenár: Edward Kitsis, Adam Horowitz
Kamera: Claudio Miranda
Hudba: Daft Punk
Hrajú: Jeff Bridges, Garrett Hedlund, Olivia Wilde, Bruce Boxleitner, James Frain, Beau Garrett, Michael Sheen a ďalší

Tron: DedičstvoNajnovším 3D filmom v našich kinách je pokračovanie kultového scifi filmu 80. rokov. Tron: Dedičstvo sa vydalo v šľapajách svojho predchodcu viac, ako by sme čakali. Prinieslo to veľa dobrého i zlého a mnoho to napovedá o samotnej technológii digitálnych 3D projekcií, ktorá tento rok dorazí u nás aj do menších kín.

V roku 1989 je Kevin Flynn (Jeff Bridges) uznávaným vizionárom a šéfom veľkej nadnárodnej spoločnosti ENCOM. Po nociach pracuje na svojom veľkom projekte, ale raz sa už nevráti. O dvadsať rokov neskôr sledujeme jeho syna Sama (Garrett Hedlund). Aj keď je teraz on najväčším vlastníkom firmy, po väčšinu roka sa o ňu veľmi nezaujíma. Potom, čo sa v kradne do sídla firmy a bezplatne zverejní jej najnovší produkt, ho navštívi bývalý spolupracovník a priateľ jeho otca, Alan Bradley (Bruce Boxleitner). Kedysi vytvoril aj bezpečnostný program TRON. Nabáda Sama, aby sa vybral do otcovej starej pracovne, keďže mu odtiaľ prišila správa na pager. Nakoniec sa tam mladý Flynn vyberie a neúmyselne sa dostane do úžasného digitálneho sveta. Naskytá sa mu tak šanca zachrániť svojho otca pred jeho vlastným výtvorom.

Jedna vec sa tejto snímke nedá uprieť. Jej grafická, či skôr dizajnérska vyspelosť. Pozerať sa na to je skutočne oku lahodiaci zážitok. Neprekvapí, že film režíroval človek od reklamy, ktorý v nej navyše predviedol svoj dizajnérsky talent. Otvorenou otázkou ostávalo, ako sa dokáže adaptovať na podmienky celovečerného filmu. Mnohí reklamní tvorcovia to pred ním úspešne dokázali, ale Joseph Kosinski veľmi nie. Aj pôvodný Tron bol vytvorený z veľkej časti ako vizuálny experiment. Jeho tvorca a dnes producent druhej časti Steven Lisberger bol v prvom rade animátor. A aj keď z hľadiska rozprávania príbehu urobil mnoho chýb, podarilo sa mu do filmu dostať viacero inovatívnych nápadov a originálnych konceptov, ktoré ovplyvnili mnoho tvorcov po ňom.

Tron: Dedičstvo Tron: Dedičstvo

Túto výhodu Tron: Dedičstvo už nemá. Ide vo vyšliapaných kolajách a jediný nový nápad hodný väčšieho priestoru takmer nevyužíva. Scenáristické duo Horowitz a Kitsis si síce získalo dôveru úspešného J. J. Ambramsa a pracovali na jeho seriáli Lost, ale na celovečerný film to ešte nestačilo. Príbeh je najväčším problémom celého filmu. Možno dokonca jediným výraznejším. Neprináša žiadne napätie, drámu, dejové zvraty. Jednoducho nič, čo by vás mohlo zaujať. Dialogické pasáže navyše nie sú zvládnuté ani po režijnej stránke. Stráca sa v nich atmosféra filmu a neposúvajú ďalej ani dej (ako tomu býva často u akčných filmoch), skôr len vysvetľujú.

Je až neuveriteľné, ako sa Tron: Dedičstvo podobá na svojho predchodcu. Ešte aj mnohé hluché pasáže sú na tých istých miestach. Snaha byť verný predlohe je fajn, ale netreba to preháňať a kopírovať ešte aj chyby. Ale nebudem len kritizovať. Napriek všetkému povedanému sa pri sledovaní filmu určite nebudete nudiť. Len je to všetko trochu videoherné. Pôvodný Tron vychádzal z hier, a tak je to vlastne celkom logické a očakávateľné. Škoda, že postava samotného Trona (Bruce Boxleitner) nedostala viac priestoru.

Tron: Dedičstvo Tron: Dedičstvo

Ak ste fanúšikmi Daft Punku alebo podobnej hudby, tak ste určite zachytili správu, že soundtrack vytvorilo práve toto francúzske duo. Štúdiových albumov nemajú veľa, takže je to zaujímavé obohatenie ich tvorby, i keď zrejme len časť skladieb bude fungovať tak dobre aj samostatne. Hudbe s vizuálom to však ladí nadmieru. Ak niekto na filme získal, určite oni. Dobre to dopadlo aj pre dvojicu mladých hercov. Oliviu Wilde a Garretta Hedlunda čaká ešte zaujímavá kariéra.

Tron: Dedičstvo sa objavil okrem klasickej a tridé projekcie aj v kinách IMAX. V zahraničí sa objavilo mnoho ohlasov v neprospech trojrozmernej projekcie v normálnych kinách. Poďla divákov, ktorí mali možnosť vidieť obe verzie, je IMAXová omnoho lepšia. 3D projekcia je podľa nich veľmi tmavá a neostrá. To je inak problém väčšiny filmov v tomto formáte. Filmu ako Tron to môže samozrejme poškodiť viac ako iným.