To / It, 2017 © Continental Film To / It, 2017 © Continental Film

Stephen King patrí bezpochyby ku komerčne najpredávanejším súčasným literátom. Nejeden jeho spisovateľský kolega túži po takom sústavnom hlade producentov, ktorí bažia zadaptovať každú jeho napísanú stránku, prípadne niektoré slávnejšie diela aj opakovane. Na veľké plátno to po sedemročnom štúdiovom maratóne napokon dotiahol aj zlovestný šašo Pennywise priživujúci sa na strachu obyvateľov mestečka Derry.

IT

horor
2017 / 135 min. / MP 15

Andy Muschietti
Chase Palmer, Cary Fukunaga, Gary Dauberman
Televízna adaptácia, s rokom výroby 1990, bola od strach naháňajúceho krváku na míle ďaleko. Hrôzostrašné scény ikonického klauna s červeným balónikom po rokoch pôsobia skôr úsmevným dojmom, no vďaka silnému príbehu s nadčasovým presahom sa teší láske fanúšikov dodnes.

King v predlohe dokonale pracoval s motívom nerozlučného priateľstva partičky outsiderov, ktorých navždy spojil desivý zážitok opradený rúškom nadprirodzeného tajomna. Kto z divákov má problém stotožniť sa s niektorým zo šikanovaných detských hrdinov, ktorí sú nútení neustále bojovať so svojím strachom? Jeden chlapec sa zajakáva, druhý trpí nadváhou, tretí nezavrie ústa, ďalší je hypochonder a do počtu nechýba utláčaný černoch, či nešťastný žid. Jediné dievča v partii nechutne obťažuje vlastný despotický otec.

Sedmička pubertálnych nešťastníkov v sebe ako jediná v meste našla silu vzdorovať a zároveň rozlúsknuť záhadu pribúdajúcich nezvestných detí, ktorá sa opakuje cyklicky každých 27 rokov. Dejová kostra ostala v novej adaptácii nezmenená. Gro príbehu ťahajú detské postavy so svojimi každodennými traumami. Ich hereckí predstavitelia sú zvolení sympaticky. Mierne vyčnievajú Jaeden Liberher ako koktajúci líder Bill a najmä objekt chlapčenskej túžby, osudová Beverly v podaní Sophie Lillis.

Pennywise Billa Skarsgårda pôsobí hrozivejším dojmom ako predchádzajúca inkarnácia Tima Curryho. Nováčik v prejave umne kombinuje bizarnú grotesknosť s vlčím hladom po krvi. Divák z neho šípi znepokojivý prísľub blížiacej sa hrôzy. Má predpoklady stať sa primárnym prototypom zlovestného klauna na poli hororu. V komiksovom svete je táto pozícia napevno zabraná Heathom Ledgerom.

To / It, 2017 © Continental Film

Scenár z pera Caryho Fukunagu, ktorý sa podieľal aj na réžii vynikajúcej prvej série True Detective (2014), sa oproti televíznej prvotine viac sústredil na vyhrotenie strachopudných scén a prehĺbenie hororovej atmosféry. Film mal aj režírovať, no Fukunagov inovatívny prístup neustál povestný tlak štúdia a režisérsku stoličku uvoľnil Argentínčanovi Andymu Muschiettimu. Tento mladý režisér sa predtým stihol podpísať pod domáci horor Mama (2013). Ťažko v ich spoločnom mixe rozlúštiť konkrétne autorské rukopisy, na to by bola u oboch režisérov potrebná vyššia filmárska produktivita.

Každopádne, Warner Bros. sú s výsledkom nadmieru spokojní. Finálny produkt sa práve stal najlepšie zarábajúcim dielom v histórii filmového hororu. S presiahnutou métou 232 miliónov dolárov porazil klasiku žánru, Exorcistu z roku 1973. Muschietti so Skarsgårdom sú logicky poistení aj do chystaného druhého dielu.

Treba prízvukovať, že nepôjde o nadstavenú dvojku, ale o regulárne ukončenie príbehu druhou kapitolou. Zaujímavé bude najmä obsadenie detských postáv v ich dospelých polohách. Novinka totiž nelavíruje medzi minulosťou a súčasnosťou, kde sme v prvej polovici filmu poznali mladšie i staršie postavy, ale rozpráva dej priamočiaro. Skok v čase nás čaká až v druhej kapitole. Znalcov predlohy určite nečaká žiadne príbehové prekvapenie. V tomto prípade sme však zvedaví na formu, ktorá pri moderných prerábkach spravidla prevyšuje obsah vopred známeho deja.

Byť v koži Stephena Kinga, bol by som s aktuálnym uchopením jeho románovej klasiky vyrovnaný. Základné piliere diela stoja pevne aj v novom spracovaní, ktoré je síce agresívnejšie, ale zato ponúka démonicky podmanivú atmosféru s príchuťou poctivého strachu z neznámeho. TO žije populárnym životom i pre ďalšiu generáciu divákov, vo veľmi optimistickom prípade dokonca čitateľov. Kvalitnejší kus hororovej filmárčiny sme tu dlhšie obdobie nemali, takže ak patríte k fanúšikom žánru, zabudnite na Annabelle a bežte na TO do kina.