Minutáž: 98 minút

Réžia: McG
Scenár: Timothy Dowling, Simon Kinberg, Marcus Gautesen
Kamera: Russell Carpenter
Hudba: Christophe Beck
Hrajú: Tom Hardy, Reese Witherspoon, Chris Pine, Til Schweiger, Laura Vandervoort, Abigail Spencer, Chelsea Handler, Warren Christie, Angela Bassett, Marie Avgeropoulos a ďalší

To bude boj (This Means War, 2012)Na jednej strane línie stojí nežnosť, dvorenie a možno (v Hollywoode takmer určite) aj veľké odzbrojujúce gestá z lásky, a to všetko zabalené v úsmevnom obale. Akčné špiónske filmy sú, naopak, buď naturalisticky drsné a napumpované adrenalínom, alebo dialógovo minimalistické s dopodrobna premyslenou napínavou zápletkou. Veru, komédiu, romantiku a špiónov v jednom filme nie je ľahké ustriehnuť. To bude boj sa síce krvopotne snaží, ale ani zďaleka neponúka akčné napätie ani vzrušujúce romantické iskrenie. O humore sa netreba zmieňovať.

Foster (Chris Pine) a Tuck (Tom Hardy) sú agentmi CIA a nerozlučiteľnými priateľmi. Lauren (Reese Witherspoon) je úspešná, atraktívna a nezadaná. Na internetovej zoznamke si dohodne rande s nesmelým Tuckom. Vo DVD požičovni sa zas zoznámi so záletným Fosterom. To, že sa kamaráti zahľadeli do rovnakej ženy čoskoro vyjde najavo a keďže ani jeden z nich nechce ustúpiť, dohodnú si gentlemanské pravidlá boja o Laurenino srdce. Môžete to nazvať chorobou z povolanie, ale aj ilegálnym sledovaním súkromnej osoby, no netrvá dlho a obaja agenti využívajú svoj špeciálny výcvik a všetky prostriedky agentúry, aby získali navrch.

Jednu z hlavných postáv si zahral Tom Hardy. Medzi úlohou agenta a rozporuplným Bronsonom (2009) z britskej nezávislej snímky alebo boxerom v takmer Oscarovom filme Warrior (2011) je ukrutná priepasť. Dobrý herec sa ale ťažko zaprie, a tak na plátne aj tak v mnohom prevyšuje svojho soka, Chrisa Pina, ktorý sa nezmôže na nič viac ako priemerný a nezaujímavý výkon. Sklamaním je teda paradoxne to, že sa Tom Hardy na takýto projekt vôbec dal nahovoriť.

o bude boj (This Means War, 2012) o bude boj (This Means War, 2012)

Obdobne by sa dalo vyjadriť aj o Tilovi Schweigerovi, ktorý je síce menej známy, ale svoj talent dokázal už pred pätnástimi rokmi vo výbornej akčnej komédii Klopanie na nebeskú bránu (Knockin‘ on Heaven’s Door, 1997). A čo taká Reese Witherspoon? Začala ako pekná blondínka, skúsila vážne herecké príležitosti, získala Oscara a aj napriek tomu bezstarostne strieda jednu málo inšpiratívnu rolu za druhou. Nedá sa jej vyčítať zlé hranie – veď takéto filmy aj tak veľa hereckého umenia nevyžadujú. Avšak v tejto hereckej polohe už prestáva byť zaujímavá.

Čo tejto romantickej komédii naozaj chýba, je romantika a humor. Omnoho zaujímavejšie, ako sledovať tento film, bolo hádať, ako sa scenár pokúsi s divákmi vybabrať a dumať, s kým by mala Lauren po správnosti skončiť a či vôbec s niekým. Vo filme síce odznie niekoľko zaujímavých tipov, ako si vybrať spomedzi dvoch skvelých chlapov, ale beztak sa na konci snímky ukázalo, že ide len o rozmar scenáristov. To, koho si Lauren vyberie, nie je ničím v scenári podmienené – pre potreby filmu sa však nejaký happyend konať musí. A o nerozhodnosti a bezradnosti (či, inými slovami, neschopnosti) scenáristov zvládnuť tento námet hovorí i to, že bol nakrútený aj alternatívny koniec, ktorý by, podľa môjho názoru, viac zodpovedal sympatiám a iskreniu medzi hercami.

Apropo, scenár. Už od prvej minúty je jasné, že táto komédia nebude svojmu divákovi filmový zážitok nijak komplikovať – réžijné stvárnenie Josepha McGintyho Nichola (McG) sa metaforami, symbolmi či nebodaj uveriteľným vykreslením dvoch ústredných agentov veru nezapodieva. Akčné scény, ktoré otvárajú dej filmu, sú nerealisticky zjednodušené, aby zapadli do celkového tónu komédie. Títo nevyzretí hluční mladíci vôbec nie sú stelesnením „špičkových agentov CIA“, ktorých nám marketing filmu sľuboval.

Tendenčnosť a stereotypnosť nepostihli iba scenár (keby som mala cent za každý film, ktorý vrcholí na nedokončenej diaľnici desiatky metrov nad zemou), ale aj výpravu a kasting (záporákom špiónskeho filmu musí byť „husto“ sa tváriaci Nemec s typicky drsnými črtami tváre). Jediným prekvapením vlastne je, že scenár ktorý je fascinujúci svojou prostotou v oboch dejových líniách – v romantickej i tej špiónskej – dokázal nalákať aj veľmi slušných hercov a že z takého šikovného obsadenia nedokázal film vyťažiť omnoho viac. Aby som filmu nekrivdila, má aj svoje pekné momenty. Blysne sa vtedy, keď sú na plátne len Tom Hardy a Chris Pine. Dynamika ich priateľstva je veľmi srdečná, a to aj vtedy, keď sa navzájom doťahujú a hádžu si polená pod nohy.

To bude boj však naďalej zostáva v rovine oddychovky, pri ktorej si môžete lúštiť krížovku a odporučiť sa dá iba tým, ktorí celým srdcom milujú romantické komédie a konkrétne kontúry príbehu ich až tak veľmi netrápia. Ako hlavnému programu večera sa tomuto špiónskemu rom-komu radšej vyhnite.