The White Tiger © 2021 Netflix The White Tiger © 2021 Netflix

Nový film The White Tiger (v českom preklade Bílý tygr) je adaptáciou románu indického autora Aravinda Adiga, ktorý v roku 2008 dostal Bookerovu cenu a stal sa bestsellerom podľa New York Times. Knihu sa podarilo kvalitne spracovať režisérovi Raminovi Bahranimu. Tvorca je známy najmä svojim úspešným filmom Chop Shop o sirote Alexandrovi z New Yorku. Vo svojich filmoch sa Ramin Bahrani často venuje otázkam chudoby, sociálnej nerovnosti a nespravodlivosti. Námet filmu The White Tiger sa tak ocitol v správnych rukách.

The White Tiger

2021 / 125 min.
India

Ramin Bahrani
Ramin Bahrani, Todd Field

Už úspešný mladý podnikateľ Balram (Adarsh Gourav) píše mail čínskemu premiérovi Wenovi Jiabaovi. Ponúka mu stretnutie a zároveň rozpráva svoj životný príbeh. Balram sa narodil v dolnej kaste, a preto ho celé detstvo a dospievanie sprevádza chudoba. Práve kvôli nej chlapec nedokončí školu a jeho otec zomrie na tuberkulózu, bez možnosti nájsť si lekára. Balramovi sa napriek všetkému podarí naučiť šoférovať a nájde si prácu. Stane sa druhým vodičom v bohatej rodine Storka (Mahesh Manjrekar).

Svojou dôvtipnosťou chlapec neskôr získa pozíciu prvého vodiča a dostane možnosť pracovať pre Ashoka (Rajkummar Rao) a jeho manželku Pinky (Priyanka Chopra Jonas) v Dillí. Ashot a Pinki sa na rozdiel od Mukesha (Vijay Maurya) a Storka správajú k Balramovi dobre a zblížia sa s ním. Stane sa však nehoda, ktorá obráti všetko naruby. V deň svojich narodenín opitá Pinky šoféruje namiesto Balrama a náhodou zrazí malého chlapca. Balrama donútia vziať vinu na seba. Vo vodičovej osobnosti nastáva prevrat. Balram si začne uvedomovať nespravodlivosť, triednu nerovnosť a systém, ktorý núti ľudí existovať a myslieť ako otroci. Chlapcov následný nezvratný čin zmení jeho život a pomôže mu dostať sa z chudoby.

Film je predovšetkým o slobode. O systéme, ktorý Balram metaforicky nazýva „kurníkom“ a o ľudskej pokore voči systému. Hlavný hrdina musí prekonať nielen sociálne, ale aj vnútorné prekážky. Bojuje sám so sebou, so svojou morálkou a zvykmi.

The White Tiger © 2021 Netflix

Balram sa nechce zmieriť so svojim otrockým osudom a hľadá cestu k svetlu. Preto je bielym tigrom. Unikátne a vzácne zviera symbolizuje moc, slobodu a individualitu vo východoázijských kultúrach. Je to metafora, ktorá sa vyskytuje nielen v názve, ale objavuje sa počas celého filmu. Balrama bielym tigrom nazýva jeho učiteľ na základnej škole, kvôli jeho výnimočným znalostiam. Zároveň sa chlapec stretáva s tigrom v zoologickej záhrade počas dospelosti a na konci si zvolí názov „Biely tiger“ pre vlastný podnik. Myšlienka tkvie v tom, že človek, ktorý sa vypracuje v krajine veľkej sociálnej nerovnosti, je metaforicky bielym tigrom. Silným, jedinečným a zároveň nebezpečným.

Dráma The White Tiger je kvalitnou adaptáciou a určite stojí za to si ju pozrieť. Ukazuje (nielen pre nás) vzdialenú problematiku kastovej spoločnosti, ale aj možnosti obyčajného človeka na ceste za slobodou. Hlavný hrdina je podobný obrazu „malého človeka“ v ruskej literatúre 19. storočia, kde vnútorný protest proti sociálnym rozporom koexistuje s bolestivou túžbou povýšiť sa, získať bohatstvo. V ruských knihách takýto hrdinovia na konci zomierali alebo sa zbláznili, Balram však na konci príbehu dosiahne svoj cieľ.

Napriek pútavému scenáru by film podľa mňa mohol byť ešte trochu silnejší. Rozprávanie je natoľko postavené na knižnom deji a snahe poukázať na problém sociálnej nerovnosti v Indii, že sa zabúda na postavy. Z Balramovho správania často necítiť jeho vnútorný boj, ani motiváciu, ktorú má. Jeho charakter a temperament sa len ťažko stotožňujú s jeho konaním. Preto sa jeho činy zdajú trochu nepresvedčivé.