The Tragedy of Macbeth © 2022 Apple TV+ The Tragedy of Macbeth © 2022 Apple TV+

Aktuálny nedostatok divadelných zážitkov môžeme vďaka novinke režiséra Joela Coena na okamih zahnať na streamingovej službe Apple TV+. Produkčná spoločnosť A24 pokračuje vo svojej tvorivej krasojazde adaptáciou klasiky z pera Williama Shakespeara v netradičnej forme filmového expresionizmu.

The Tragedy of Macbeth

dráma, historický
2021 / 105 min. / MP 18

Joel Coen
Joel Coen
Čiernobiely vizuál už v traileroch lákal na silne štylizované dielo verné divadelným inscenáciám. Joel Coen roky tvoril s bratom Ethanom najstabilnejšiu scenáristicko-režijnú dvojicu Hollywoodu. Ethan sa pred rokmi rozhodol naplno venovať divadelnej tvorbe, a tak si Joel po jeho odchode splnil veľký sen. Vrhol sa na réžiu milovanej klasiky. Paradoxom je, že The Tragedy of Macbeth vo výsledku pôsobí skôr divadelným ako filmovým dojmom.

Už na prvý pohľad vás zaujme symetrickou presnosťou obrazu rámcovaného v rozhraní 4:3 s minimom kulís. Využívanie netradičných geometrických uhlov pripomína klasické filmy nemeckého expresionizmu. Hra svetla a tieňov v kontraste s gotickými fragmentami pôsobí na diváka uhrančivým dojmom. Vôbec by ste nepovedali, že sledujete dielo Joela Coena. Typické prvky doterajšej bratskej tvorby absentujú. Režisér sa otvoril novým obzorom a s prihliadnutím na klesajúcu kvalitu jeho posledných diel urobil jednoznačne dobre.

Doslovnosť alžbetínskych textov nemusí sadnúť každému, no v umeleckej rovine predstavuje pridanú hodnotu. Okázalé monológy postáv riešiacich svoje vnútorné pochody sú poznávacím znamením všetkých Shakespearových diel. Tu ich znamenite prednášajú majstri hereckého remesla. V titulnej úlohe po moci bažiaceho Macbetha sa predstavil bravúrny Denzel Washington a ako jeho intrigánska Lady Macbeth žiari oscarová favoritka Frances McDormand, režisérova aktuálna partnerka.

Coen sa v rámci tvorivého prístupu vykašľal na historickú presnosť a odvážne obsadil do titulnej úlohy afroameričana Washingtona. Niekoľko ďalších postáv škótskeho kráľovstva je rovnako tmavej pleti. Ústredný vládnuci pár je aj výrazne starší ako v pôvodnom diele. Originálny prístup ku klasike je na výsosť vítaný, keďže výsledok tým nabral významne širšie kontúry a je podstatne divácky prístupnejší ako výpravný vojnový predchodca režiséra Justina Kurzela z roku 2015. Hlavných úloh sa v jeho Macbethovi zhostili Michael Fassbender a Marion Cotillard.

The Tragedy of Macbeth © 2022 Apple TV+

Z hereckého ansámblu novinky stojí za zmienku vynikajúca Kathryn Hunter stvárňujúca trojicu čarodejníc doručujúcich mocenské proroctvá. Z jej diabolského prejavu sála hrôza, vzbudzujúca rešpekt voči neprebádaným silám dočahujúceho sa zla. Trojjediná postava hodná kolekcie bizarností tvorby štúdia A24.

Konzervatívny prístup k pôvodnému textu sa najmä ku koncu filmu ukazuje ako náročnejšia voľba. Rozsiahle monológy sa vstrebávajú čoraz ťažšie. Takmer úplné vypustenie bojových scén chápem ako účelové. Vo finále by osudovej tragédii s moralizujúcim posolstvom viac svedčalo ubrať z obsiahleho hovoreného slova a staviť práve na silu úchvatného vizuálu. Záver vzhľadom na diétnejšiu minutáž pôsobí skratkovite. Naplno si tak nevychutnáme emočne zdrvujúce mentálne šialenstvo, v ktorom sa ocitá ústredná kráľovská dvojica. Špirála rozpadu je inak neúprosná, čo ešte umocňujú dramatické tóny Cartera Burwella.

Napriek drobným nedostatkom nakrútil Joel Coen esteticky úchvatného Shakespeara, ktorý v dejinách filmových adaptácií majstra tragédií určite nezapadne prachom.