Rok: 2010

Réžia: Roman Polanski
Scenár: Robert Harris, Roman Polanski
Hudba: Alexandre Desplat
Kamera: Pawel Edelman
Hrajú: Ewan McGregor, Olivia Williams, Pierce Brosnan, Robert Pugh, Jon Bernthal, James Belushi, Timothy Hutton, Kim Cattrall

The Ghost WriterNajnovší počin uznávaného režiséra Romana Polanského sa po slovenskej festivalovej premiére na júnovom ArtFilmfeste konečne dostal tento mesiac aj do bežnej distribúcie. Uvedenie filmu do svetových kín sprevádzali rôzne negatívne ohlasy. The Ghost Writer si však postupne získava svojich priaznivcov a hneď v úvode treba povedať, že oprávnene.

Príbeh, respektíve jeho zápletka, je veľmi jednoduchá a mnohých divákov určtie neprekvapí, ale na nej film ani nestojí. Divák sa vo filme prostredníctvom kamery stáva spoločníkom spisovateľa autobiografií (Ewan McGregor), takzvaného ducha alebo teda the ghost writera. Takýto spisovateľ pomáha slávnym ľuďom písať ich vlastné autobiografie, či v podstate ich píše za nich. Nikde však nie je oficiálne uvádzaný ako autor. Predlohou filmu bol román The Ghost od britského autora mnohých svetových bestsellerov Roberta Harrisa, ktorý ideu ducha dotiahol v knihe do dokonalosti tým, že nikde sa neobjaví meno ústednej postavy. To sa zachovalo i filme.

The Ghost Writer The Ghost Writer

Náš duch dostane veľmi lukratívnu zákazku. Má počas jedného mesiaca dokončiť memoáre bývalého ministerského predsedu Veľkej Británie Adama Langa (Pierce Brosnan). Pôvodne na nich pracoval iný autor, ten však za prinajmenšom divných okolností zomiera. Čoskoro však nepokračuje len v práci svojho predchodcu, ale i v jeho pátraní, ktoré ho stálo život. Postava Adama Langa je veľmi nápadným spôsobom postavená na osobe Tonyho Blaira. Nie len, že si ho tvorcovia do určitej miery brali za vzor pre túto postavu, ale i historicky je obdobie vládnutia Langa totožné s Blairom. Adam Lang čelí problémom s údajným zapojením do prípadov mučenia väzňov v tajných zariadeniach CIA, protestom protivojnových aktivistov a tak podobne. To všetko práve v čase, keď sa dokončujú memoáre, takže i hlavný hrdina je vťahovaný do vírov udalostí.

Film vyniká nesmierne precíznou réžijou a prácou s kamerou. Vytvorená je dokonalá atmosféra, ktorej bolo podriadené takmer všetko. Neustále je zamračené, alebo prší. Farby interiérov i exteriérov sú svedomito vyberané. Dizajn je v tomto prípade neoddeliteľnou súčasťou filmu. Pričom to nie je na úkor presítenia určitými vnemami. Prostredie je ponuré, hlavný hrdina častokrát úplne osamote, čo v ňom len posilňuje pocit, že niečo nie je v poriadku. Dej je po celý čas umne gradovaný. Polanski sa veľmi verne držal predlohy. Zmien nebolo veľa, zrejme aj preto, že samotný Harris sa podieľal na adaptácii. Najvýraznejšej zmeny sa týkali záveru. Film tak môže zanechať v divákovi trochu iný dojem ako kniha v čitateľovi.

The Ghost Writer The Ghost Writer

Oporou filmu sú aj herci. Dostávaju pomerne veľa priestoru, keďže film nestojí na akčných scénach a ani na komplikovanom deji. Čo možno nie je typické pre politický thriller, ale v tom sa zrejme skrýva kľuč k pochopeniu filmu. Toto jednoducho nie je thriller, ale skôr osobnejšia dráma jemne okorenená mystériom a politickým kontextom. Ten samozrejme nie je nepodstatný a pokúša sa odpovedať na dôležitú otázku, prečo je Veľká Británia takým verným spojencom USA. Trochu kontroverzným spôsobom. Ako to uchopíte, je len na Vás.

Popri veľmi dobrom Ewanovi McGregorovi zaujmú aj Pierce Brosnan, pre ktorého je to prvá dobrá rola po veľmi dlhých rokoch, a Olivia Williams v úlohe Langovej manželky. Zároveň aj do menších úloh boli obsadení kvalitní herci. To spolu so štýlovou réžiou s nádychom starej školy vytvára veľmi slušnú drámu, na ktorú si síce možno časom nespomeniete, ale filmový zážitok prináša skvelý.