Prístupnosť: PG-13

Réžia: Renny Harlin
Scenár: J.S. Cardone
Kamera: Pierre Gill
Hudba: tomandandy
Hrajú: Steven Strait, Sebastian Stan, Laura Ramsey, Wendy Crewson, Stephen McHattie, Kenneth Welsh, Larry Day, John Robinson

CovenantBeverly Hills feat. Fantastic Four strikes back, dámy a páni. Post x-menovská neutíchajúca vlna „nadaných detí“ zachraňujúcich zemeguľu pravidelne vyplavuje jednu splašku za druhou a na pláži už pomaly nie je kam stúpiť. Je to momentálne „in“, a že to tak skoro neskončí, je jasnejšie ako Bratove plavky. Teda pokiaľ nebudú po a) marketingové oddelenia hypnotizované 122 miliónovým opening víkendom Last Stand, a po b) pokiaľ si na seba tieto klony neprestanú zarábať. Čo sa týka mňa tak, špeciálne tento trend mi žily (zatiaľ) netrhá a ja zvaný bláhovec sa skoro vždy teším. Neinak tomu bolo aj pri Covenantovi.

Najprv „eyecandy“ trailer, ktorý čo-to naznačil, a potom aj meno hlavného šéfa zrušilo predsudky a pevne zasadilo túto sci-fi novinu do štartovacích roštov s čistým štítom. Renny Harlin už čo to odkoučoval a hlavne vstup do deväťdesiatych rokov bol pre tohto Fína ako z ríše snov. Najprv sa na výbornú zhostil nepopulárnej štafety druhých pokračovaní, hodenej MacTiernanom z Nakatomi (Smrtonosná pasca 2) a tri roky na to nechal poriadne vymrznúť Stallonea v Dolomitoch (Cliffhanger). Hviezda zažiarila a pomaly vyhasína.

Existuje legenda, ktorá praví, že používanie sily sa stáva návykové a človek ľahko podľahne. Štyria manekýni „obdarení“ schopnosťami telekinézie a opravovaním zadretých motorov podľa nepísanej dohody držia toto tajomstvo dedené po generácie v tajnosti. Občas im ujde, ale všetko je OK, až kým sa nezačnú diať divné veci. Niekto používa silu a treba mu naplácať na holú, kým sa to úplne nezvrhne. Do toho prvá láska, hormóny a background pre problémy je na svete. Pohľad na tieto riadky vyzerá ako scenáristovo dovolenkové obdobie na Havaji. Doslova vycucané z prstu, veď on už si s tým Renny nejako poradí.

Covenant Covenant

A Renny by si možno poradil, keby sa mu chcelo. Druhý fór dňa bol totiž rozpočet tenš, ako Calista Flockhart po liposukcií. Vo výsledku pokus o bombastickú akciu bez dostatočného finančného zázemia dopadol tak, ako dopadol. Tragicky. Akcie je málo, bez nápadu, silenou snahou o coolovosť pôsobí chvíľami až smiešne. Celé toto 2D (digitálne, drôtové) trápenie podtrhuje finálny súboj (strategicky situovaný do stodoly), kedy po sebe dobrý a zlý 8 minút vrhajú flusance energie (vyzerajúce ako mamutie slzičky).

Rovnako tragicky ako akcia, ba ešte štipku horšie vyznieva samotná príbehová vata, ktorá je rozprávaná piate cez deviate a aj cez svoju pokročilú retardáciu (alebo práve preto) pôsobí značne gulášovo. Samoúčelne a veľmi nešikovne. Korunu tomu nasadzuje „herecká“ zostava, ktorá vyzerá ako naklonovaný chlapec týždňa z Brava. Samotný fakt, že „hlavní“ chalani sú štyria + ďalší 4 „epizódkoví“ (čítaj nepodstatní) spôsobil, že zruba do 20-tej minúty som v tej spleti modelov seriózne netušil, kto je kto a komu mám vlastne fandiť. Toporné dialógy typu: „bojím sa – neboj sa – mám strach – ochránim ťa“ z úst tejto bandy je tak na košík Zlatých malín a jednu o veľkosti minimálne melónu pre Sebastiana Stana. Ako hlavný záporák pre mňa redefinoval pojem orálny kŕč. Jednoducho emzáci (pekné tváre, nulový talent) ako z Roswellu. Tento „nezávadný “ seriál pre mládež nespomínam náhodou. On totiž Covenant vyzerá ako jedna jeho epizóda, natiahnutá na úmorný trojnásobok stopáže. Film ako keby rátal s tým, že divák je s postavami zžitý a nehodlá nič objasňovať (čiastočné vysvetlenie gulášu). Totálna absencia prvku „vťahujúceho do deja“, následne tempa a gradácie, pofidérna motivácia postáv a logika. Do toho ešte nešťastné televízne stmavovačky a je vymalováno. Čiernou, Renny.

Covenant Covenant

Keďže som doteraz kydal, tak treba tých 30% nejak obhájiť a zhrnúť, však? Bolí to, ale interiérové ľakačky (sprcha) a hororové prvky (pavúky) majú niečo do seba, len škoda, že sú dávkované len do počtu. A za pozitívum možno považovať kameru, ale to už naozaj ťahám z prsta, lebo toto sa ako celok veľmi nepodarilo. Pocit stratenej hodiny a pol a jedného premrhaného talentu stále kvasí. Je mi jasné, že si táto zrecyklovaná relikvia fanúšikov nájde a to v radoch víkendových divákov, prípadne tých, čo s filmom iba začínajú a ostávajú fascinovaní všetkým čo sa na plátne hýbe. Tí ostatní, čo majú napozerané aspoň žánrové minimum, môžu kľudne pokračovať a nezastavovať (prípadne kuknúť trailer, kde je všetko podstatné vrátane megapixelovej zrážky s kamiónom). Ja len tíško dúfam, že slovenskí distribútori po vzore bratov Čechov spravia rovnako geniálny ťah a túto biedu do kín nepustia. Bol by to pekný darček pod stromček.

/