The Box © 2009 Palace Pictures The Box © 2009 Palace Pictures

The Box

Michal Klembara
Michal Klembara

Režisér Richard Kelly, tvorca skvelého Donnieho Darka, sa opäť hlási o slovo. Aj tentoraz sa vybral do mysterióznych vôd. Ako predloha pre scenár, ktorý si aj sám napísal, mu poslúžila poviedka Button, Button od Richarda Mathesona. A ako už možno viete z ukážok, práve o to pôjde. O tlačidlo. V krabici.

The Box

mysteriózny, sci-fi, triler
2009 / 115 min. / MP 12

Richard Kelly
Richard Kelly
V úvode filmu je nám v krátkosti predstavená rodinka Lewisovcov. Norma (Cameron Diaz) je učiteľka. Arthur (James Marsden) pracuje ako inžinier v NASA a sníva o kariére kozmonauta. Tvoria moderný pár, ktorý navonok vyzerá ako veľmi úspešný. Majú vlastný dom, Arthur jazdí na Corvete a tak podobne. Postupne sa im však predstavy o budúcom živote začínajú rúcať. Norma sa dozvedá, že za syna Waltera (Sam Oz Stone) budú musieť platiť plné školné a Arthurovi zamietnu žiadosť o prijatie do výcviku kozmonautov. Náhoda? V tom prichádza ponuka od neznámeho muža (Frank Langella). Ak stlačia tlačidlo, dostanú milión dolárov, ale niekto pre nich neznámy zomrie. Na rozhodnutie majú jeden deň.

Päť rokov po Donniem Darkovi uviedol Richard Kelly do kín svoj ďalší počin, mierne sci-fi komediálnu drámu Southland Tales (Apokalypsa, 2006). Fajnšmekri ju ocenili najmä pre prepracovanosť a skvelý záver. U masového publika i kritiky však tvrdo prepadla. Aj vďaka tomu mohol svoje aktuálne dielo pripravovať v tichosti. Tieňa minulosti sa však nezbavil a na margo snímky The Box sa objavujú veľmi podobné výčitky ako v prípade Apokalypsy. Režisérovi a scenáristovi v jednej osobe sú opätovne vytýkané najmä nelogickosť a snaha o prílišnú komplexnosť, ktorá sa vymkla spod kontroly.

Southland Tales som síce nevidel (po viacnásobnom zhliadnutí Boxu sa na to chystám), ale v prípade Krabice je najdôležitejšie nebrať veci doslovne. Potom sa dá ľahko akceptovať aj scifi rovina príbehu. Kelly sa rozhodol film dejovo zasadený do druhej polovice 70-tych rokov nakrútiť čo najvernejšie štýlu filmov vyrobených práve v tomto období. Pokiaľ môžem posúdiť, podarilo sa mu to nadmieru. Síce ostáva tajomstvom, či zámerom bolo i, povedzme, horšie hranie Cameron Diaz (najmä) v úvode filmu, ale to tiež zapadá do stanoveného konceptu.

The Box © 2009 Palace Pictures

Film veľmi rýchlo naberá zvláštnu atmosféru, ktorá sa nesie celým príbehom. Režisérovi sa darí po celý čas gradovať napätie, a tak vás film čoraz viac vťahuje do deja. Dobrý dojem je umocnený aj výbornou výpravou a hudbou. No pri tomto filme viac ako inokedy platí, že ho treba vnímať ako celok. Pohľad na niektoré konkrétne detaily totiž nemusí byť práve najlepší, pričom ale výsledné dielo svoju logiku a koherentnosť má.

Jedna vec sa dá Boxu vytknúť v plnom rozsahu. Hlavné postavy nevzdorujú osudu v takej miere, ako by v skutočnosti mohli. Mnohé veci prijímajú až príliš odovzdane. Zaujímavé na tom je, že v traileri sa nachádzajú fragmenty takých scén, ktoré sa do výsledného strihu nedostali a naznačujú väčšiu snahu Normy a Arthura brániť sa. K informácii, prečo sa tak stalo, sa mi nepodarilo dostať. Vďaka takýmto scénam však mohol byť film pútavejší a pre časť publika aj pochopiteľnejší.