Teroristka

komédia, dráma
2019 / 95 min. / MP 12
Česká republika

Radek Bajgar
Radek Bajgar
„Kriminalita jenon vypadá jednoduše, paní učitelko, ale pak se dycky něco posere,“ skromne radí postava Pavla Lišku. Poznať ho môžeme z Gedeonovho Návratu idiota (1999) alebo Šílení (2005) od Jana Švankmajera. Film Teroristka ponúka mnoho vtipných replík, rovnako ako momentov na zamyslenie. Česká snímka oplýva čiernym humorom, ktorý šliape na päty tarantinovkám. Avšak Teroristka ostáva pri zaujímavom námete, spracovanie je už o čosi nudnejšie.

Režisér Radek Bajgar debutoval filmom Teória tigra (2016), na ktorom taktiež pracoval ako scenárista. V jeho najnovšom okrem iných vystúpi Tatiana Dyková (Příliš osobní známost, 2020) ako starostka obce, ale aj Slovenka Kristína Svarinská, ktorú vídavame aj v televíznych seriáloch Milenky alebo Sestričky.

Iva Janžurová stvárňuje hlavnú úlohu učiteľky Marie na dôchodku. Stará sa o svoju bývalú kolegyňu Evu Holubovú (Pelíšky, 1999), ktorá chce umrieť v pokoji vo svojom dome. Neďaleký dedinský podnik ju ruší v odpočinku hlasnou hudbou. Marie, na vrchole svojich síl a, samozrejme, zdravého rozumu, sa rozhodne zaobstarať si zbraň a pomôcť kamarátke na smrteľnej posteli. Problém začína radikálne riešiť na samom začiatku, vo vedení mestečka, ktoré bojuje proti skorej večierke.

Rozhorčenie hlavnej hrdinky chápeme. Veď komu neprekážajú okolité ruchy, keď sa snažíme spať, že? Lenže čo urobíme, keď nám nepomáha ani obecný úrad? Mariin nápad zbaviť sa vplyvného, manipulujúceho podnikateľa je čoraz väčšmi podnecovaný osobami, ktoré si pohneval, alebo tými, ktoré ovláda svojimi peniazmi. Jeho vplyv siaha až na starostku, ktorú má omotanú okolo prsta. Starostka neustále odkladá pomoc Marii kvôli väčším plánom pána podnikateľa. Bývalá učiteľka teda cíti potrebu prevziať kormidlo obce do vlastných rúk.

Mariino samaritánstvo hlavnej postavy je miestami šokujúce. Podobne absurdne hodnotím odhodlanie približne 80-ročnej dámy odstreliť nepohodlného človeka. Psychicky vynervovaná sa učí narábať s rôznymi zbraňami, ktoré jej poskytne jej bývalý študent Pavel Liška, kriminálnik na voľnej nohe, ale aj s ďalšími, ktoré ukradne. Humorné situácie odkazujú na typické westernové motívy s plechovkou na púšti, dôvtipne podfarbené kovbojským hudobným motívom Jiřího Hájeka. Takéto sekvencie nadľahčujú atmosféru a okrem pobavenia nás utvrdzujú v tom, že nejde o žiadnu vážnu drámu.

Rolu slizkého bohatého sukničkára hrá Martin Hofmann, ktorý v roku 2016 účinkoval aj vo filme Masaryk. Tentokrát sa jeho postava minula účinku a svoj veľký herecký priestor využíva priveľmi teatrálne. Cieľavedomý chlap, ktorý vďaka moci dostane všetko, čo si zažiada. Divákom sľubuje veľké činy proti hlavnej postave, no ostáva v rovine neškodného baránka, na rozdiel od pani Marie. V tejto polohe sa Hofmannova postava stáva čiernobielym komickým záporákom.

Teroristka (2019). © CinemArt SK

Vtipný námet ostáva spracovaný v rozpačitej technickej forme, ktorej chýba punc, sviežosť a svižnosť. Zdĺhavá a ustráchaná forma nedovoľuje bizarnej myšlienke naplno sa prejaviť, kvôli čomu sa ocitáme v neistote, o čo vlastne tvorcom ide.

V druhej polovici snímky sa príbeh rozvíja rýchlejším tempom, čo celkovému vyzneniu veľmi prospieva. Spoločne s Ivou Janžurovou naberáme druhý dych a naplno sa vrháme do jej plánu. Ten je pretkaný komickými prekážkami, ktoré akcentujú zvláštnosť situácie. Napriek podivnej myšlienke naše postavy nepôsobia hlúpo (až na podnikateľa). Ich pohnútky v expozícii sú natiahnuté a zveličené, no v konečnom dôsledku dávajú zmysel.

V samotnom vyvrcholení však snímka otáľa. Snaží sa pôsobiť reálne, no po dohadovaní, kto koho zabije alebo nezabije, sa napätie celkom vytráca. Takéto odďaľovanie záveru diváka mierne sklame. Vyústenie spočíva v tom, že na zavŕšení osudu hlavného antagonistu sa oficiálne podieľajú až štyri „teroristky“, z toho jedna z nich sa volá náhoda. Iskrivé ukončenie, ktoré nadvihuje kútiky úst, sa odkloní od pôvodného zámeru vraždy. Náhoda ako pomoc pri východiskovej situácii nie je vôbec vítaná, je však základným kameňom mnohých komédií. Víťazí potreba očistiť postavy a odovzdať ich osudu, ktorý si pre ne tvorcovia prichystali.

Teroristka je kombináciou humoru a drámy a tiež paródiou westernu. Atmosféru divokého západu dopĺňa prevažne hudba. Herecké výkony vyzdvihujú nevinné výrazy Pavla Lišku a Ivy Janžurovej, ktorá za hlavnú úlohu dostala nomináciu na Českého leva.