Rok: 2013

Réžia: Scott Stewart
Scenár: Scott Stewart
Kamera: David Boyd
Hudba: Joseph Bishara
Hrajú: Keri Russell, Josh Hamilton, Dakota Goyo, Kadan Rockett, J.K. Simmons, L.J. Benet, Rich Hutchman, Myndy Crist, Annie Thurman a ďalší

Temné nebo (Dark Skies, 2013)Len málo tvorcov má schopnosť spojiť komerčné zámery s výslednou kvalitou a tým dôležitým faktorom sa väčšinou stáva réžia. Remeslo a citlivý prístup totiž dokážu ľudí navnadiť napr. aj na takýto sci-fi horor. Po snímkach Légia (Legion, 2010) a Kazateľ (Priest, 2011) je Temné nebo v poradí už tretím hororom z dielne Scotta Charlesa Stewarta. Jeho predchádzajúce filmy sa s výrazným úspechom nestretli, ale hovorí sa, že do tretice všetko dobré. Škoda, že práve tu sa prejavila výnimka z tohto pravidla a Stewart ani tentoraz nedosiahol tú neobyčajnú súhru remeselnej zručnosti a režijného prístupu.

Prímestská obytná časť plná zoradených rodinných domov lemujúcich rovné pokojné cesty a chodníky plné hrajúcich sa detí. Ideál predmestia sa pre jednu z tamojších rodín za počiatočne nevysvetliteľných okolností postupne dramaticky mení. Ťažko v tomto filme poukázať na niečo originálne. Žiadalo by sa konkrétne opísať tému, ale tým by v prípade filmu Temné nebo mohol výrazne klesnúť váš záujem, nakoľko asi jedinou vecou, ktorá poháňa divákovu pozornosti je zvedavosť. Jednoducho povedané, na začiatku vám film v mysli vyčarí rôzne otázky: Prečo títo milí ľudia z predmestia slúžia ako hračky neznámym silám? Koho nahnevali, že im robí zle? Odpoveď je ale otrepaná ako miss USA a svetový mier.

Temné nebo (Dark Skies, 2013) Temné nebo (Dark Skies, 2013)

Divák počas deja zažíva jazdu na horskej dráhe. Namiesto ostrých stúpaní film ponúka len roviny a prudké dych vyrážajúce zjazdy sú nahradené občasným klesaním. Pomyselný výstup a gradáciu si všimnete len v žalostne malom počte scén. Napätie sa tvorcovia snažili navodiť pôsobivou zvukovou kulisou. Neustále pískanie pripomína účinky na sluch vojaka po výbuchu granátu. Sci-fi horor, ktorý sa ponáša na zážitok z vojnovej počítačovej hry? Výsledný efekt ale napodiv svoju logiku má. Zvuková kulisa pri gradácii môže v divákovi evokovať stav tranzu, čo posilňuje tematiku filmu.

Práca kamery sa dá opísať ako dostatočne prehľadná. Film obsahuje aj scény, pri ktorých je nutné dynamicky držať krok s hysterickým pobehovaním hlavných postáv po priestoroch rodinného domu. Ak by tu nastal v nadväznosti záberov akýkoľvek zmätok, aj tá minimálna miera napätia by sa stratila v tme a chaose.

Zdá sa, že režisér si ani do Temného neba nepozval hercov zvučnejších mien. Manželský pár zložený z matky (Keri Russell) a otca (Josh Hamilton) svoje – nielen manželské – problémy zahrali v celku uveriteľne. Predstaviteľka hlavnej ženskej úlohy mala však v hereckom výkone mierne navrch. Detskí herci, bratské duo, starší Jesse (Dakota Goyo) a mladší Sam (Kadan Rockett) pôsobili na diváka každý osobitne. Jesse svojimi experimentmi spojenými s pubertou a Sam zasa svojou detskou naivitou, ktorá berie aj nevysvetliteľné ako samozrejmosť.

Viem si predstaviť skupinu fanúšikov, ktorým by sa Temné nebo mohlo zdať atraktívne. Trailer k filmu dokáže zamaskovať niektoré veci tak, aby špecifický divák dostal chuť si tento film pozrieť. Na jeho konci ale zistí, že sa s očakávaniami prerátal. Tri hviezdičky z možných piatich si tento film v mojich očiach vyslúžil len vďaka tomu, že žáner úplne neznemožnil, len doň nepriniesol nič nové.