Minutáž: 131 minút

Réžia: Jeff Nichols
Scenár: Jeff Nichols
Kamera: Adam Stone
Hudba: Daniel Wingo
Hrajú: Matthew McConaughey, Tye Sheridan, Jacob Lofland, Reese Witherspoon, Michael Shannon, Sam Shepard, Sarah Paulson, Joe Don Baker, Ray McKinnon, Stuart Greer a ďalší

Mud (2012)Mud je výstižný príklad poctivo nakrúteného filmu spolu s primeranými výkonmi hercov. To ale nie je všetko. Za zmienku tiež stojí fakt, že tento film je v poradí len tretím dielom nezávislého režiséra a scenáristu menom Jeff Nichols. Zaujímavý je aj zoznam hercov v hlavných úlohách. Vôbec nejde o gýčovú romantickú komédiu, a to aj napriek menám ako Matthew McConaughey či Reese Witherspoon.

Naopak, deje sa niečo skutočné. Niečo ako rana lopatou cez ružové okuliare, ale výsledkom prekvapivo nie je bolesť hlavy a črepiny v očiach. Rozpočet, zisk a plytkú komerciu predchádza význam a duchaplnosť. Mud je len ďalším dôkazom potenciálu a tvorivej kvality mimo žiarivej pozlátky Hollywoodu.

Prostredie súčasnej ekonomiky poctivým veľmi nepraje. Mnohopočetné prosperujúce rodiny sa stávajú ohrozeným druhom. Príkladom sú Ellis (Tye Sheridan) a jeho kamarát Neckbone (Jacob Lofland). Jedináčik a sirota sa nachádzajú uprostred puberty v malom mestečku v štáte Arkansass. Na jednom z ostrovčekov neďalekej rozsiahlej rieky vraj pri záplavách uviazla loď. Zvedavosť donúti oboch chlapcov potajomky nasadnúť do pripraveného člna v snahe stratenú loď vypátrať. Snaha sa vyplatí, no loď pôsobiaca opusteným a zabudnutým dojmom už svojho kapitána má. Tak sa ich cesty skrížia s chlapom, ktorý si hovorí jednoducho Mud (Matthew McConaughey). Počas rozhovoru Ellisa cudzincove názory zaujmú a počiatočná opatrnosť sa postupne mení na dôveru.

Mud (2012) Mud (2012)

Jeff Nichols je nádejný režisér. Na toto tvrdenie mi stačilo jeho nie síce rozsiahle, ale solídne portfólio. Umenie sa nemusí prejavovať megalomanstvom a dych vyrážajúcim prostredím. Občas úplne stačí, ak sa autor drží pri zemi Môže to znamenať napríklad umenie vyrozprávať kvalitný príbeh, a to aj v nenáročnom prostredí. Presne na týchto bodoch Nicholsova práca stavia už po tretíkrát. Houseboaty na brehu rieky, plavby v člnoch a tiež niekoľko scén v uliciach mestečka. Ako som povedal, nenáročné. V podstate vie, čo si môže dovoliť, ale vie z toho zároveň vyťažiť maximum.

Príbeh vychádza z princípu všeobecného fungovania socializácie. Cesty rôznych ľudí za vlastným šťastím, ktorí sa snažia porozumieť svojmu osudu na základe pozitívnych či negatívnych kolízií medzi sebou. Dosaďte si do tohto vzorca konkrétne mená, ku ktorým sa viažu ich charaktery. Zo zvolenej lokality vyplynie ich zázemie plus trochu umelecky zdramatizovať. Nehovorím, že to muselo byť až takéto jednoduché, no nejde ani o nič výnimočne zložité.

Mud (2012) Mud (2012)

Obsadenie budí dojem, že romantického princa a krásnu princeznú vytrhli z ich zvyčajnej komfortnej zóny. Hercom sa však podarilo dokázať, že naozajstný talent sa nespolieha na jednotvárne úlohy.

Obyčajní ľudia sa dostanú do nečakanej situácie. Príbehy naše každodenné. Nie každý príbeh ale má to šťastie, že pridaná hodnota autorovej fantázie mu zabezpečí zvečnenie na plátne. Nie vždy sa zvečnené príbehy stretávajú s kvalitou spracovania. Mud sa s ňou našťastie stretol. Niekde na brehoch rieky, niekde na pustom ostrovčeku, niekde v mysli a citoch chlapca, ktorý sa v rieke života zatiaľ len učí plávať. Postavu menom Mud považuje za svoje záchranné koleso.

Je to bezpečné? Môže 14 ročný chlapec naozaj usúdiť čo je správne a komu má dôverovať? Ak máte záujem spoznať odpovede, odporúčam si film pozrieť. Nečakajte však nič veľkolepé, len poctivé podanie ruky s prísľubom slova chlapa.