Take Care of Maya © 2023 Netflix Take Care of Maya © 2023 Netflix

Na Netflixe sa ešte minulý mesiac objavil dokument, spĺňajúci všetky parametre nenápadného hitu letnej uhorkovej sezóny. Snímka Henryho Roosevelta má potenciál vystúpiť z masy rýchlokvasených dokudrám z prostredia súdnej siene a skutočných zločinov – vďaka svojej kvalite.

Take Care of Maya

dokumentárny
2023 / 103 min. / MP 12

Henry Roosevelt
Henry Roosevelt

Take Care of Maya sleduje nepríjemný, tragický a poriadne zamotaný príbeh rodiny Kowalskich. Táto floridská usporiadaná rodina z vyššej triedy si totiž v posledných rokoch prešla peklom. Idylický život s domčekom na predmestí, skvelou prácou, krásnymi deťmi i záhradným bazénom sa začne postupne rozplývať po tom, ako v pomerne mladom veku ochorie atypickým ochorením staršia dcéra Maya. Jej rodičia ju teda vezmú k lekárom. Ani tí si však nevedia rady so zvláštnymi symptómami a rodičia míňajú nemalé finančné prostriedky i drahocenný čas na diagnózu a následnú liečbu. Po patáliách zrejme prídu na dôvod Mayinho trápenia – volá sa CRPS (z angl. Complex regional pain syndrome – komplexný regionálny bolestivý syndróm).

Dokument by tu mohol nájsť šťastné rozuzlenie. Opak je však pravdou. CRPS je aj v modernej medicíne stále pomerne neznámy pojem a niektoré spôsoby liečby sú, mierne povedané, kontroverzné, či ilegálne. Bolesť je navyše často spájaná aj s psychologickým, nie fyziologickým stavom a tak je to stále šedá zóna aj pre renomovaných odborníkov.

Mayini rodičia sú ochotní vyskúšať všetko, aby dcére pomohli. Matka Beata je navyše metodická zdravotná sestra, ktorá modernej medicíne rozumie. Jej horlivosť a tvrdohlavosť však často vytvára konflikt, ktorý Mayinu liečbu spomaľuje a vytvára najväčšiu zápletku príbehu. Odborníci z nemocnice totiž rodičov obvinia z vyvolania choroby (tzv. Munchausenov syndróm – celkom dobre sa mu venovala miniséria The Act z roku 2019, populárna aj u nás). V tomto bode sa celý príbeh v podstate ešte len začína a diváka čakajú zápletky a otočky, aké dokáže vymyslieť len ten najlepší a často krutý scenárista – život.

Take Care of Maya © 2023 Netflix

Postarajte sa o Mayu je faktograficky veľmi silno podložený dokument. Po dlhej dobe Netflix ponúka niečo, čo má naozaj silné základy, nie je len kópiou kópie kópie o sériovom vrahovi či sfilmovaná stránka Wikipedie s cool introm. Na bezmála hodine a trištvrte materiálu autori pracujú s veľkou porciou dát a archívnych záberov. Istou formou k tomu dopomohol fakt, že sa pomerne veľká a dôležitá časť celého prípadu odohrávala počas pandémie, takže mali autori prístup k audio i video záznamom.

Ďalšou výhrou pre autorov bolo, že samotná matka a v podstate jedna z hlavných hybateľov celého príbehu poctivo zaarchivovala každý telefonát, e-mail i list, ktorý by mohol byť neskôr kľúčovým. Divákovi je tak ponúknutý silný, surový, zamotaný a niekedy až bizarný príbeh, na ktorom sa pracovalo niekoľko rokov. Dobre odvedená formálna práca, napätie i zvraty diktujú tak, aby bola udržaná pozornosť diváka no s citom na to, aby sa v prípade len tak ľahko nestratil.

Po vizuálnej stránke snímka celkom organicky kombinuje veľké množstvo archívnych záberov s infografikou a textami aj s veľmi presvedčivými ilustračnými zábermi. Navyše sa autori nebáli odhaliť hlavných protagonistov príbehu aj v tých najťažších chvíľach. Film preto pôsobí osobne a divák sa dokáže do strastiplného súboja so systémom celkom ponoriť. Niekedy by sa dalo vytknúť až príliš silné zameranie na emócie, avšak tento štýl Netflixu funguje už roky. V istom momente tak dokument úplne opúšťa svoj neutrálny ráz a žmýka slzy a smútok do extrémov. Nerobí to však prvoplánovo a príbehu to v istom rozmere pridáva na finálnom zážitku.

Take Care of Maya © 2023 Netflix

Snímka od úvodu spĺňa mnoho atribútov na kvalitný hit a autori to neodflákli ani po formálnej stránke. Hudba, obraz i strihová skladba jednoducho fungujú. Nie je tu žiaden zbytočný exces, pátos, ale skôr remeselná zručnosť tvorcov s vedomím, že majú v rukách silnú látku, ktorá sa odrozpráva sama, ak ju necháte kvalitne vyzrieť a zvolíte správne tempo. Podarilo sa a som rád, že z toho opäť nevznikla miniséria, v ktorej 70% stopáže je vata či opakovanie už dávno povedaného, aby sa vytvoril priestor na záverečný cliffhanger.

Take Care of Maya je typická žánrovka a pri tom má zo všetkého niečo. Je to súdna dráma, true-crime triler aj politicky veľmi kritický investigatívny dokument. Výrazne tlačí na emócie, no ostáva aspoň do istej miery nestrannou snímkou, aj keď to v prípadoch individuálnych súbojov so systémom, ktorý je jednoducho nefunkčný, ide len veľmi ťažko. Jeden z nenápadných hitov tohtoročnej slabšej letnej streamingovej sezóny určite nie pohodovým zážitkom. Skôr ponúka celkom silnú, emocionálnu výpoveď plnú šokujúcich udalostí. Srdcervúci a nefér – taký je príbeh i dokument o Mayi Kowalskej.