Rok: 2005

Réžia: Isabel Coixet
Scenár: Isabel Coixet
Kamera: Jean-Claude Larrieu
Hudba: Chop Suey
Hrajú: Tim Robbins, Sarah Polley, Javier Cámara, Eddie Marsan, Leonor Watling, Steven Mackintosh, Julie Christie..

Tajomstvo_slovŠpanielsko. Krajina slnka, ktorú každoročne navštevujú milióny dovolenkárov z celej Európy. Destinácia, ktorá už desiatky rokov vykazuje v turizme obdivuhodné vzrastajúce výsledky. No nielen more, krásne ženy, toreadori a vysoko cenená futbalová liga túto krajinu preslávili.

Už niekoľko rokov svetom otriasa meno Pedro Almodóvar. Španiel, ktorý v posledných rokoch pozbieral snáď všetky významné filmové ocenenia. Jeho meno je späté aj s filmom Tajomstvo slov vďaka tomu, že film produkovala jeho spoločnosť ElDeseo, a tak mohol vzniknúť ďalší, mimoriadne kvalitný snímok, ktorého réžie sa tentoraz neujal on sám, ale o nič menej talentovaná režisérka a Pedrova dobrá priateľka Isabel Coixet, ktorá sa už v neďalekej minulosti blysla v príjemnom svetle.

46 ročná Barcelončanka Isabel Coixet, autorka prekvapivo dobre fungujúceho Môjho života bezo mňa (2003), sa nepohybuje vo vyspelej filmovej smotánke prvým rokom. No až v poslednom období vykazuje potrebnú filmársku zrelosť, ktorá z jej filmov robí ozajstný zážitok. V čase nekonečných remakov a trápnych pseudo – teen komédií je čoraz ťažšie natrafiť na niečo vskutku originálne. Nájsť si ten svoj správny film nie je jednoduchou záležitosťou, s tým budete istotne súhlasiť.

Je preto chvályhodné vedieť, že Európsky film neupadol, nestagnuje, ale práve naopak rastie, ako počtom tak aj kvalitou. Pomocnú ruku v dlhodobom procese dokazovania, že aj my Európania vieme produkovať kvalitné filmové kúsky, pomáha udržiavať aj Isabel Coixet, ktorá vsadila na citlivé stránky nášho vnútrajška, a ide jej to naozaj dobre.

Mladá, bez pomocného prístroja takmer nič nepočujúca Hanna (Sarah Polleyová) si žije svoj každodenný život v samote do ktorej nepustí žiadneho zvedavca. Každé ráno si v pravidelnom intervale zabalí svoj obľúbený obed (Kurča, ryžu a polku jablka) a hor sa do továrne. S nikým nekomunikuje, nikdy neprišla neskoro, nikdy nemala dovolenku a nikdy s ňou neboli problémy. Aj napriek tomu asi nadišiel ten správny čas na niekoľko týždňový oddych.

Tajomstvo_slov Tajomstvo_slov

Či to tak osud chcel alebo nechcel, Hanna sa ocitne na obrovskej ropnej plošine, stovky kilometrov od pevniny, kde sa ponúkla na pomoc mužovi, ktorý prežil ťažkú nehodu a jeho telo takmer zhorelo. Keďže má Hanna z minulosti skúsenosti s opatrovníctvom, hravo si poradí aj teraz. Pohľad na zohaveného Josefa (Tim Robbins) však nie je prechádzkou ružovým sadom.

Ako to už býva, z počiatku si dvojica priveľmi nerozumie, no postupne sa z jednostranného Josefovho záujmu vykľuje úprimný vzťah založený na dôvere a vzájomnej istote, aj napriek krutým zisteniam z ich minulosti. V týchto momentoch príbeh naberá neskutočnú silu a niektoré scény priam trhajú srdce z hrudného koša.

Vzájomné rozhovory sú neskutočne silným zážitkom, režisérka dodáva príbehu potrebnú emotívnosť a správnu skľúčenosť bravúrne hrajúcej dvojice Polley – Robbins neraz vrcholiacej k takmer neznesiteľnému dialógovému finišu. Hlavne niekoľko minútová scéna Hanninej výpovede o jej minulosti dokonale zabrnká citlivejším povahám na nervy. Ako príbeh osamelej dvojice nakoniec dopadne a či ich vzťahu bude súdená spoločná, možno nádejná budúcnosť sa už dozviete v kine.

Tajomstvo_slov Tajomstvo_slov

Keď sa náhodou rozhodnete pre film Tajomstvo slov, pripravte sa na naozaj silný filmový zážitok. V dokonalej réžii, neskutočne silnom príbehu a prekrásnom hereckom opojení zažijete niečo, čo náročný divák potrebuje ako soľ. Vedzte, že nebudete ľutovať. Oscarový Tim Robbins opäť raz vytiahol eso z rukáva, keď vynikajúco sekundoval nádejnej kolegyni Sarah Polleyovej a tá sa režisérke po filme Môj život bezo mňa odmenila za angažovanie aj v jej novom projekte. V projekte, ktorý vzbudil pozornosť po celom svete. V projekte, ktorý čaká aj na vás. Brány sú otvorené, neváhajte. Ulahoďte si.

/