Krajina pôvodu: Česká republika/Slovenská republika

Réžia: Alice Nellis
Scenár: Alice Nellis
Kamera: Ramunas Greicmunt
Hudba: Buty, Nina Simone
Hrajú: Iva Bittová, Karel Roden, Martha Issová, Ivan Franek, Anna Šišková

TajnostiZjav Alice Nellis je pre český film niečo ako prameň živej vody. Táto nesmierne talentovaná žena nakrútila za celú svoju kariéru tri filmy a s každým z nich dokázala rozpútať takú malú senzáciu. Viď Ene Bene, Výlet a najnovšie aj Tajnosti, s ktorými sa po dlhšej odmlke vracia na plátna.

Jedno ráno sa zobudíte a zistíte, že váš život nebeží tak ako ste si ho kedysi v desiatich rokoch naplánovali. Nemáte dokonalého manžela/manželku, ani zamestnanie. S týmto pocitom sa raz prebudí aj naša hrdinka Julie. Tá má naoko všetko. Bohatého manžela, roztomilú dcéru, domáce zamestnanie.. Lenže zrazu si uvedomí, že tento život rozhodne nevyhovuje jej predstavám a po tom, čo si ráno vypočuje správu o smrti jej obľúbenej speváčky Niny Simone, sa rozhodne utiecť z manželského stereotypu pomerne bizarným spôsobom – kúpou piana.

Aj keď na podobnú tému tu už bolo veľa filmov, Tajnosti je ten typ ktorý sa rodí raz za päť rokov. Alice Nellis dokázala stvoriť nádherné, nostalgiou preplnené majstrovské dielo ktoré oslovi snáď každého jedného človeka. Nellis sa týmto filmom približuje k svetovej kvalite a kľudne u po tomto kúsku hodím na jednu loď so Sofiou Coppolovou. Úžasná práca!

Tajnosti Tajnosti

V obsadení zabodoval hudobný génius menom Iva Bittová. Napriek tomu, že jej filmové role spočítame na prste jednej ruky, si tento od Boha daný talent v ľudskej podobe vie sakramentsky dobre vybrať. Úloha Julie jej padla ako uliata a celý ten čas veríte všetkému čo vám povie. Výborným protipólom jej bol tradičné skvelý Karel Roden, ako jej manžel a nesmieme opomenúť vynikajúcu Marthu Issovú, ako hrdinkinu dospievajúcu dcéru. Vo filme sa mihla aj slovenská herečka Anka Šišková, ako allenovsky neurotická realitná agentka.

Ďalší klad filmu je bez pochyby hudobný sprievod, založený na piesňach Niny Simone. Nádherný, hlboký hlas celý čas sprevádza vynikajúci scenár, ktorý napriek drobným chybám funguje na sto percent. Dialógy (zvlášť tie manželské) sú ako vystrihnuté zo života a Nellis ich dokázala obohatiť inteligentným humorom, ktorý tak zúfalo postráda väčšina českých komédii (najmä tie, ktoré si na plagát palcovým písmom napíšu FILM ROKU). Nič tu nepríde nasilu, ani samoúčelné a režisérka to dokázala zabaliť do tak nádherného obalu, že si Tajnosti budete hneď po skončení chcieť pozrieť znovu a znovu a garantujem vám, že sálu opustite podobne ako ja: s uslzenými očami a úsmevom od ucha k uchu.

Tajnosti Tajnosti

Jediný zápor filmu je len fakt, že forma Alice Nellis nemusí voňať každému. Nie všetci majú radi spomalené lyrické zábery, alebo zadumaných pohľadov do zrkadla. Inač skutočné neviem, čo by vám na tak skvelom filme malo vadiť.

Odporúčanie? Muži, ženy, chlapci, dievčatá – všetci. Tajnosti, napriek tomu že najviac si ich užije práve nežnejšie pohlavie, oslovia svojou správou každého. Každý totiž potrebujeme chvíľku pre seba, začať od nuly a (slovami klasika) nič neľutovať. A to už predsa nie sú žiadne tajnosti, alebo áno?

/