Prístupnosť: MP15

Réžia: Timur Bekmambetov
Scenár: Sergej Lukianenko, Timur Bekmambetov, Alexandr Talal
Kamera: Sergej Trofimo
Hudba: Jurij Potejenko
Hrajú: Konstantin Chabenskij, Maria Porošina, Vladimir Meňšov, Valerij Zolotuchin, Galina Ťunina, Žanna Friske, Goša Kucenko, Alexej Čadov

/DennaHliadkaPred tromi rokmi prišla z východu, z matičky Rusi, správa o tom, že jeden domáci film žne obrovské úspechy v svojom domovskej krajine a jeho návštevnosť prekonáva americké blockbustre. Po istom čase tento film prišiel aj ku nám, a Nočná hliadka (tak sa tento film nazýva) zaznamenal slušný úspech aj u nás, aj keď reakcie boli rôznorodé. Film bol mimoriadne zaujímavou zmesou vizuálneho štýlu a la Matrix, netradičného fantasy príbehu a nejakej tej ako keby postkomunistickej “špinavosti“, ktorá prenikala na povrch filmu a vytvárala netradičný mix, ktorý síce viacerých divákov zneistil zvláštnym príbehom, ale zase potešil niečím netradičným, čo nie je bežne v našich kinách. Nočná hliadka sa s úspechom premietala v Európe a dokonca aj v USA, kde si ju všimli producenti a tí ponúkli režisérovi Timurovi Bekmambetovovi poriadny balík peňazí na pokračovanie, ktoré vzniklo pred rokom a teraz prichádza do našich kín.

Príbeh filmu pokračuje približne tam, kde skončil prvý diel, keď sa staré proroctvo o boji medzi dobrom a zlom začalo vypĺňať a keď sa objavil tajomný Veľký, teda chlapec Jegor, ktorý sa pridal na stranu zla, pretože sa tým chcel pomstiť jednému zo Strážcov, Antonovi, ktorý je vlastne jeho otcom, ktorého ale od detstva nevidel. Keďže Jegor sa pridal ku zlým, musel Anton nájsť niekoho silného na stranu dobra, čo sa mu podarilo v podobe Svetlany, ktorú zachránil z preklatia. Sily dobra a zla sú teda mierne vyrovnané, ale zlo má stále prevahu a preto sa Anton bude musieť poriadne snažiť, aby tento súboj nebol príliš jednoznačný…

/DennaHliadka /DennaHliadka

Ak ste videli prvý diel, alebo ste si len teraz prečítali tento skrátený úvod do príbehu druhého dielu, tak asi uznáte, že príbeh tejto fantasy série je poriadne komplikovaný. A to dokonca z pôvodnej knižnej predlohy (ktorá už stihla už vyjsť aj u nás) od Lukjanenka bolo do filmu vybraných len zopár častí a napriek tomu je príbeh oboch dielov mimoriadne komplikovaný a pre diváka neznalého predlohy aj neskonale chaoticky. Veľmi dobrou radou v tomto prípade je viac menej sa vykašľať na sledovanie príbehu a nechať sa kochať netradičnou atmosférou a vizuálnou stránkou filmu. V príbehu stačí pochopiť aspoň základné zaradenie postáv do skupín na dobrých a zlých a zvyšok príbehu stačí len tak odignorovať a v podstate sa nič strašné nestane.

Vizuálna stránka filmu je jedným slovom skvelá, aj keď tie americké milióny sú vcelku zaujímavo investované, keďže asi najviac ich je vidieť v bombastických scénach, ktoré sú napríklad pre príbeh filmu takmer úplne irelevantné, ale sú veľmi zábavné na sledovanie a na dokonalé ohromenie diváka. Medzi tieto scény patrí napríklad divoká jazda po budove alebo vyhodenie známeho Ostankina do povetria. Je síce pravda, že aj jednotka mala takisto veľmi zaujímavé trikové scény, ale tie v Dennej hliadke sa mi zdali ešte o niečo lepšie a profesionálnejšie zvládnuté a teda aj zábavnejšie. Čo sa ale týka samoúčelnosti týchto scén, tak naozaj sú vo filme vo veľkej miere na zaujatie publika, najmä asi toho amerického.

DennaHliadka DennaHliadka

Denná hliadka sa mi celkovo páčila viac ako Nočná, aj keď chyby prvého dielu neboli vo väčšine prípadov “opravené“, čiže veci ako neprehľadný príbeh a zvláštne koncipovaný scenár sú aktuálne aj v prípade dvojky. Denná hliadka ale vďaka väčšej bombastickosti a lepšiemu vizuálu môže pôsobiť na diváka oveľa zábavnejšie, ale naopak môže týmto zameraním na popcornové publikum niektorých divákov aj znechutiť.

/