Rok: 2009

Réžia: Michael Spierig, Peter Spierig
Scenár: Michael Spierig, Peter Spierig
Kamera: Ben Nott
Hudba: Christopher Gordon
Hrajú: Harriet Minto-Day, Jay Laga’aia, Damien Garvey, Sahaj Dumpleton, Allan Todd, Gabriella Di Labio, Ben Siemer, Peter Welman, Ethan Hawke a iní

SvitanieBratia Michael a Peter Spierigovci, Nemci usídlení v Austrálii, už svojim prvým celovečerným filmom dokázali, že sú talentovaní a zručný filmári. Išlo o takmer na kolene zbúchaný horor Undead. Vydali sa v ňom v šľapajách Petra Jacksona a jeho rannej, hororovej tvorby. Minulý rok mala svetovú premiéru ich nová snímka Svitanie (Daybreakers), ktorá je čiastočne tiež hororom, ale hlavne scifi thrillerom. Mimo to pokračovali v nastúpenom trende kvalitnej remeselnej práce.

Svitanie má navyše, a to ma na ňom ako aj mnohých iných oslovilo najviac, originálny námet. Konečne niečo nové do upírskej tematiky. Možno to napadlo aj vás. Čo budú upíri jesť, keď na svoj obraz premenia všetkých ľudí (alebo ich zabijú)? A práve o tomto je tento film. Píše sa rok 2019 a uplynulo už desať rokov od invázie upírov. Objavujú sa však čoraz akútnejšie problémy so zásobovaním upírej populácie krvou. Ľudí totiž ostalo iba 5% pôvodného počtu. Mnohí sú chovaní na krvných farmách, ostatní sú na úteku a lovení armádou. A upíri bez čerstvej krvi sa menia na krvilačné beštie, ktoré ohrozujú všetkých naokolo a verejnosť ich rozhodne nechce vidieť.

Svitanie Svitanie

Hlavnú postavu stvárnil Ethan Hawke. Jeho doktor Edward Dalton sa nikdy nechcel stať upírom. Teraz pracuje ako hlavný hematológ vo firme, ktorá dodáva upírom ľudskú krv. Pracuje však na vývoji krvnej náhrady. Ľudí mu je ľúto a jeho hlavným cieľom je obnovenie ľudského druhu. Preto veľmi neváha, keď ho osloví skupinka ľudí s prosbou o pomoc. A čoskoro sa dostane k najväčšej šanci svojho nesmrteľného života. Opäť sa stať človekom. Edward je v Hawkovom podaní veľmi pokojný a smutný muž. Lepšie ako ktokoľvek iný si totiž uvedomuje, čo sa blíži. Hlavne však dal celému ponurému prostrediu ľudský rozmer.

Aj zbytok obsadenia je veľmi kvalitný. Hlavného záporáka, chladnokrvného (a tentoraz dokonca doslovne) biznizmena, stelesnil Sam Neill. Zaujímavo podaná postava, veľmi dlho nie je jasné, o čo mu vlastne ide. Do rolí Edwardových ľudských spoločníkov boli obsadení Claudia Karvan a Willem Dafoe. Objavili sa názory, že škoda takýchto hercov do filmu, ktorý im neposkytuje veľa príležitosti. Pravda je, že scenár nie je vynikajúci. Popri skvelom námete a množstve výborných nápadov je to skôr priemer. Objavujú sa v ňom nelogickosti a na dialógoch by sa ešte zišlo popracovať. Napriek tomu dokázala táto štvorica podať zaujímavý výkon a posúva tak film aspoň o triedu vyššie.

Svitanie Svitanie

Už od úvodných titulkov zaujme výtvarná stránka filmu. Použité zábery, či už panoramatické, alebo detaily, ich farebnosť a kompozícia. To všetko je na veľmi vysokej úrovni. Film si vás tým rýchlo získa a udržuje si aj svojskú atmosféru. Najväčším nedostatkom sú akčné scény. Občas sú nelogické a chýba im napätie. Nie je ich tu veľa, ale občas si ich film priam žiada.

Svitanie nevtieravou formou predstavuje akúsi metaforu dnešnej spoločnosti, jej politiky, či ekonomickej udržateľnosti. Zaujímavých momentov je tu viac. Upíri sa stránia odpadlíkov z vlastný radov a žiadajú ich likvidáciu, aj keď podobný osud čaká pravdepodobne čoskoro aj ich, uprednostňovanie zisku pred morálne správnym konaním a podobne. Bratia Spierigovci nenakrútili dokonalú snímku, ale vo svojej tvorbe sa rozhodne niekam posunuli. Bude zaujímavé sledovať ich aj v budúcnosti. Svitanie má svoje muchy, ale klady prevažujú.