Krajina: USA / Veľká Británia
Rok: 2009

Réžia: Grant Heslov
Scenár: Peter Straughan, Jon Ronson
Kamera: Robert Elswit
Hudba: Rolfe Kent
Hrajú: George Clooney, Ewan McGregor, Jeff Bridges, Kevin Spacey, Stephen Lang, Brigadier General Dean Hopgood, Robert Patrick, Waleed Zuaiter, Stephen Root, Glenn Morshower, Nick Offerman, Tim Griffin, Rebecca Mader a iní.

Muži, čo čumia na kozySlová na začiatku filmu upozorňujúce divákov, že mnoho z toho, čo uvidia, je skutočne pravdou, predznamenávajú výbornú zábavu. Pokusy americkej armády vyvinúť supervojakov – bojovníkov Jedi – s nadprirodzenými schopnosťami sú vďačným námetom. Film Muži, čo čumia na kozy je inšpirovaný rovnomennou knihou Jona Ronsona, ktorý spolu s filmovým dokumentaristom Johnom Sergeantom pátrali po podivných aktivitách americkej armády. Tá sa nechala zviesť hnutím New Age a skúmala možnosti vojenského uplatnenia paranormálnych javov. Kniha sa zapáčila filmovým štúdiám ešte v čase, keď mal Ronson napísané iba štyri kapitoly a hneď si získala Georga Cloonyho aj režiséra Granta Heslova.

Studená vojna mala na každej strane svoje zvláštne a tajomné zákutia. V osemdesiatych rokoch sa k Rusom dostanú klebety o tom, že Spojené štáty americké skúmajú paranormálne javy. Veriac, že sa fáma zakladá na pravde započnú vlastný výskum, a tak Amerika nemá inú možnosť, iba naozaj začať skúmať nadprirodzené javy.

Muži, čo čumia na kozy: Jeff Bridges ako Bill Django Muži, čo čumia na kozy: Kevin Spacey ako Larry Hooper

Príbeh reportéra Boba Wiltona (Evan McGregor), ktorý je rozprávačom, má ale svoje počiatky niekde inde. Opustí ho manželka, ktorá si v existenciálnom rozpoložení uvedomí, že život je prikrátky, a tak poslúchne hlas svojho srdca a dá sa dokopy s Bobovým jednorukým šéfom. Opustený a zlomený muž urobí to, čo mnohí pred ním. Odíde do vojny – teda skoro. Zatiaľ čo si z neho iní zahraniční korešpondenti uťahujú, on už vyše mesiaca čaká na povolenie prekročiť hranice do Iraku. Tu sa v snahe uloviť aspoň aký taký článok dá do reči s Lynom Cassadym (George Clooney), obchodným zástupcom istej americkej firmy. Zakrátko si však uvedomí, že jeho meno už počul, keď robil rozhovor s excentrickým chlapíkom, ktorý okrem iného tvrdí, že púhym zízaním zastavil srdce svojho škrečka a že bol súčasťou super tajného vojenského projektu, ktorý v ňom uvoľnil neuveriteľné sily.

Rozbieha sa tajuplný a kľukatý príbeh a spolu s ním sa vám pred očami mihajú i výstredné postavy a ešte neuveriteľnejšie spomienky na vojenskú základňu Fort Bragg a Billa Djanga (Jeff Bridges), duchovného vodcu pacifistickej armádnej jednotky. Ako to už býva, do každého stáda sa skôr či neskôr pripletie vlk v prezlečení – tým je teatrálny a falošný Larry Hooper (Kevin Spacey), ktorého paranormálne schopnosti nesiahajú jeho ambíciám ani po päty.

Muži, čo čumia na kozy: George Clooney ako Lyn Cassady, Waleed Zuaiter a Ewan McGregor ako Bob Wilton Muži, čo čumia na kozy: George Clooney ako Lyn Cassady

Nad absurditou armádnych pokusov sa výdatne zasmejete a groteskné karikatúry postáv v podaní elitných hercov si vychutnáte. Na margo obsadenia niet čo dodať – ak by šlo o srdce-trhajúcu drámu, nazvali by sme to hereckým koncertom. Štandardná hodina a pol vďaka nim ani na chvíľu nenudí. Grant Heslov, dlhoročný herec, ktorý zohrieva režisérsku stoličku iba krátko, sa nemá za čo hanbiť. Rozprávanie je doplnené kvalitnou hudbou, ktorá iba podčiarkuje nezmyselnosť a pochabosť situácií.

Úvodná stroho vyjadrená paralela so skutočnými udalosťami dáva komédii aj trochu iný rozmer. Humorne, no o to viac pravdivo film poukazuje na to, ako z nevinných ideí dokážu nesprávni ľudia vyžmýkať podklady na týranie a choré zločiny. Snímka nemoralizuje, v anarchii potláča mašinériu zla a zanecháva príjemný pocit zo zážitku, nad ktorým sa treba trochu zamyslieť – hoci komédia hlbšie posolstvá nosiť nezvykne. Život je zmena.

Muži, čo čumia na kozy z radov komédií vynikajú láskavým, ale miestami aj suchým a sarkastickým humorom. Filmu nenáročnému na strávenie sa dá vytknúť akási naivita, ktorá sa tiahne scenárom, réžiou, hereckými výkonmi a aj dejom. Reálne udalosti, ktorých absurdita mala podať nejaké svedectvo, zostávajú mnohokrát v rovine čírej fikcie. Napriek tomu verím, že postavy a ich ťažko znášané previnenie voči ich viere, si získajú mnohých.