Rok: 2013

Réžia: Marc Forster
Scenár: Matthew Michael Carnahan, Drew Goddard, Damon Lindelof, J. Michael Straczynski, Max Brooks
Kamera: Ben Seresin
Hudba: Marco Beltrami
Hrajú: Brad Pitt, Mireille Enos, Daniella Kertesz, James Badge Dale, Ludi Boeken, Matthew Fox, Fana Mokoena, David Morse, Elyes Gabel, Peter Capaldi a ďalší

Svetová vojna Z (World War Z, 2013)Zombie sa stali v posledných rokoch pomerne populárnymi vo filme, v komiksoch i v literatúre. Vždy to však viac-menej bolo o tom istom.Určitý vývoj však nastal. Pokým v minulosti vyliezali z hrobov ako obživlí mŕtvi, dnes ich z bežnej živej populácie vyrába nebezpečný vírus. Azda za tým bola snaha postaviť to na pevnejšie nohy. V čo najväčšej možnej miere sa zombíkov rozhodol do reálneho sveta ukotviť americký spisovateľ Max Brooks, autor románov The Zombie Survival Guide a World War Z: An Oral History of the Zombie War.

A práve podľa druhého menovaného z roku 2006 vznikol katastrofický triler Svetová vojna Z, na ktorom má veľký podiel Brad Pitt. Nielenže stvárnil hlavnú postavu, ale na filme sa podieľal aj ako producent s nemalým finančným vkladom. Autor predlohy tvrdí, že sa všetko snažil napísať podľa toho, ako by na takéto udalosti reagovali vlády vo svete v skutočnosti. To sa týka aj sociálnych zmien v spoločnosti, vojenskej taktiky a podobne.

Veľmi to cítiť aj na samotnom filme. Mali sme tu pomerne nedávno viacero filmov o vysokoinfekčných a smrteľných nákazách. V mnohom im je Svetová vojna Z podobná, až teda na druh choroby a nevyhnutnú prítomnosť zombíkov – kolaps spoločnosti, rabovačky, vládne opatrenia, či nasadenie armády.

Svetová vojna Z (World War Z, 2013) Svetová vojna Z (World War Z, 2013)

Snímka nemeckého režiséra Marca Fostera sa však vymyká bežným hollywoodskym vzorcom a to je na nej asi najzaujímavejšie. Nebolo to plánované, ale stalo sa tak vedome. Nakrúcanie totiž sprevádzali mnohé komplikácie. Menili sa kľúčoví členovia štábu a film tak zažil už v pokročilej fáze produkcie zásadné zmeny. Rovnako scenár sa dočkal viacerých prepisov (zrejme až štyroch) a po problémoch počas nakrúcania, keď sa producenti rozhodli zmeniť záver filmu a odišiel hlavný kameraman, bolo všetko dokonané.

Film sa stal veľmi nekoherentným. Môžeme ho rozdeliť na tri akty, s ktorých každý je samostatný do takej miery, že by mohol fungovať bez zvyšných dvoch. Nakrútené sú iným štýlom, v inom žánri a s vlastným príbehom. Tým sa snímka paradoxne aspoň v niečom priblížila predlohe, keďže tá je kolekciou rôznych príbehov mnohých postáv. Prvý akt rozpráva príbeh z pohľadu rodiny, ktorá sa snaží prežiť vo víre katastrofických udalostí. Druhý nám ukazuje dianie z globálneho pohľadu politiky a armády. S hlavným hrdinom putujeme po celom svete a sledujeme jeho snahu nájsť prvého pacienta. Tretia časť, nakrúcaná dodatočne, je vyslovene komorná. Odohráva sa len s pár postavami v zabudnutom laboratóriu.

Marc Foster sa však pri tomto projekte ukázal ako výnimočne schopný režisér. Podarilo sa mu všetko dať dokopy tak, že to spolu funguje výborne. Dokonca aj tu platí, že celok je viac ako jednotlivé časti. Tým by sme totiž mohli vytknúť pomerne veľa chýb, či nedostatok originality. Veľa zásluh na pozitívnom výsledku patrí aj Bradovi Pittovi. Jeho civilné herectvo a nadmieru uveriteľný vzťah k rodine prechádzajú celým filmom aj napriek neustálym zmenám okolností. Gerry Lane v jeho podaní nie je akčným hrdinom, ale veľmi rozumným človekom, ktorý vďaka bývalej práci vie, kedy je lepšie sa skryť a kedy utekať.

Škoda, že tvorcovia rezignovali na pôvodné ambície predlohy a na jej spoločensko-kritický rozmer. Priznali aj to, že viacero už nakrútených scén nepoužili, aby bol film politicky korektný. Svetová vojna Z je v rámci možností nadmierne inteligentný počin a to viac zamrzí niekoľko logických prešľapov, ale aj tak ide v týchto žánrových vodách o film hodný pozornosti. Je desivý i napínavý na tých správnych miestach a nudiť sa rozhodne nebudete.