Prístupnosť: MP 18

Réžia: Neil Marshall
Scenár: Neil Marshall
Kamera: Sam McCurdy
Hudba: Tyler Bates
Hrajú: Rhona Mitra, Malcolm McDowell, Bob Hoskins, Alexander Siddig, David O’Hara, Adrian Lester, Nora-Jane Noone, Sean Pertwee, Rick Warden, Martin Compston, MyAnna Buring, Craig Conway

SudnyDenSvet zachvátila smrtiaca epidémia a vláda musí vykonať čo najrýchlejšie opatrenia, aby sa nákaza nešírila ďalej. Tento úvod je asi jeden z najneoriginálnejších v dejinách filmu. Bol použitý toľko krát, že predstavuje takmer povinný úvod pre filmy niektorých žánrov. Takto dej začína aj vo filme Súdny deň, v ktorom je toho ale oveľa viac, čo by sa len horko ťažko dalo označiť nálepkou neopozerané. Ide teda o film, ktorý býva označovaný ako mimoriadne zábavný mix všetkých béčkových klišé a nápadov. Takisto sa však na Súdny deň zniesla vlna kritiky kvôli tomu, že sa vraj jedná o hlúpo vystavaný príbeh, ktorý je zmesou toho najhoršieho, čo v kinematografii počas histórie vzniklo. Pravdu majú v podstate oba tábory a záleží len na divákovi, ku ktorému názoru sa prikloní. Za pozretie však tento britský film rozhodne stojí. Prečo?

V prvej vete spomínaná nákaza sa začne šíriť najmä v Škótsku a centrálna vláda v Londýne sa rozhodne rozdeliť ostrov, po vzore Rimanov, pomocou obrovského múru na dve časti. Zo Škótska sa nedá dostať, takisto aj prechod na miesto nákazy je zakázaný. Po dvadsiatich piatich rokoch je vírus späť, a preto sa sformuje zvláštna jednotka pod velením krásnej a nebezpečnej Eden Sinclair, ktorá dostane za úlohu nájsť v Glasgoweistého vedca. Ten totiž možno prišiel na protilátku. Jednotka sa presunie cez múr do krajiny, ktorá by mala byť podľa logiky takmer ľudoprázdna. Realita je však úplne iná a izolovaný kus Británie je plný prekvapení…

SudnyDen SudnyDen

Pokiaľ nemáte o filme žiadne informácie, tak sa vám môže v úvode zdať, že pôjde o seriózny film s klasickou tematikou sveta s epidémiou. Už počas úvodu sa ale začnú objavovať isté prvky, ktoré naznačujú, že to s tou serióznosťou nebude až tak úplne isté. Tá pravá zábava začne až po vstupe do Škótska, keď sa rozbehne postapokalyptická vízia režiséra a scenáristu Neil Marshall, ktorý rozbehne divokú prehliadku svetom svojej poriadne bujnej fantázie. Marshall dal dokopy veci, ktoré zdanlivo nemôžu k sebe vôbec pasovať. Využil skutočnosť, že v izolovanej krajine sa toho za 25 rokov separácie mohlo poriadne veľa zmeniť. Režisér navyše značne divoko mieša aj filmové žánre. Plynule prechádza zo sci-fi do akčného filmu, potom do pseudohistorického žánru a následne bez zastavenia späť.

Na počudovanie to nie je až taký strašný guláš. Musíte však ako divák pristúpiť na spôsob vedenia príbehu a vlastne na štýl celého filmu. Inak môžete byť pri sledovaní vyvedený z miery tým, čo sa na plátne deje. Marshall totiž často úplne kašle na základnú logiku a do svojho príbehu vkladá všetko, čo mu príde na rozum. Vrcholom všetkého je zbesilé, násilné a divoké finále, ktoré je v prudkom tempe dokonaním divokej jazdy plnej béčkovej zábavy. Rovnako aj postavy sú napísané ako klasické typy z komiksov, hororov a podobných filmov, teda je tu aj plno divných postáv. Herecké obsadenie je zvolené obstojne. Hlavnú hrdinku si zahrala príťažlivá Rhona Mitra, mocichtivého vedca Malcolm McDowell a určite si zapamätáte Craiga Conwaya v úlohe punkového rebela Sola s mierne kanibalistickými sklonmi.

SudnyDen SudnyDen

Súdny deň rozhodne neodporúčam milovníkom romantiky inteligentných a filozofických filmov. Keď ale vyššie spomenuté žánre veľmi nemusíte, alebo máte naopak chuť na niečo čisto zábavné, ba priam až nechutne zábavné, tak je tento film ako stvorený pre Vás. Aj ja osobne podobne filmy ako je na prvý pohľad Súdny deň veľmi nemusím, ale tento divný mix mi tak zachutil, že som po skončení projekcie mal chuť na repete.

Chápem aj výhrady voči filmu, občas to Marshall poriadne preháňa s nápadmi a takisto strih je často neskutočne rýchly a zbesilý, a to aj v scénach, v ktorých by taký nemusel byť. Moje koncové hodnotenie je teda hodnotením čisto za zábavu, lebo to je hlavný účel tohto filmu. Ostatné aspekty pri hodnotení boli zakryté radosťou zo sledovania tohto čierno humorného diela, ktoré má na to, aby sa stalo kultovým filmom.

/