Rok: 2013

Réžia: J.J. Abrams
Scenár: Roberto Orci, Alex Kurtzman, Damon Lindelof
Kamera: Daniel Mindel
Hudba: Michael Giacchino
Hrajú: Chris Pine, Zachary Quinto, Zoe Saldana, Karl Urban, Simon Pegg, John Cho, Benedict Cumberbatch, Anton Yelchin, Bruce Greenwood, Peter Weller, Alice Eve, Noel Clarke a ďalší

Star Trek: Do temnoty (Star Trek Into Darkness, 2013)Druhý diel novej filmovej série Star Trek prišiel do kín takmer presne štyri roky po prvom. Ani sa mi nechce veriť, že už prešlo toľko rokov. Pohľad J. J. Abramsa na Star Trek sa za tú dobu vôbec nezmenil. Nedostatky, ktoré som filmu vytýkal vtedy, sú v plnej sile prítomné aj tu. Kvalitatívny posun nenastal, skôr naopak.

Snímka je po príbehovej stránke ešte povrchnejšia, ešte má o čosi viac stupídnejšie dialógy (často sú to len bezduché frázy) a ešte viac to pripomína Star Wars. Nuda však nehrozí. Ak máte chuť na rýchle akčné dobrodružstvo, mohlo by to byť presne to, čo hľadáte. Star Trek mal však vždy ambíciu ponúknuť niečo viac. U Abramsa táto snaha úplne absentuje. Opäť sa mi len potvrdilo, že pre neho je žáner sci-fi len kulisou, ktorej vôbec nerozumie.

Abrams a jeho trio scenáristov (Roberto Orci, Alex Kurtzman a Damon Lindelof) kráčali v stopách druhého Star Trek filmu z pôvodnej série s podtitulom Khanov hnev (Star Trek II: The Wrath of Khan, 1982). Snímka Nicholasa Meyera patrí zo série medzi najobľúbenejšie a považuje sa za jeden z najlepších sci-fi filmov vôbec. Prepožičali si od neho titulnú postavu geneticky vylepšeného Khana (Benedict Cumberbatch).

Star Trek: Do temnoty (Star Trek Into Darkness, 2013) Star Trek: Do temnoty (Star Trek Into Darkness, 2013)

Ten spočiatku ako terorista spácha niekoľko nevídaných útokov na Hviezdnu flotilu, ktorej vedenie zosobnené admirálom Marcusom (Peter Weller) sa chce pomstiť, a tak vysiela neortodoxného kapitána Kirka (Chris Pine) na krajne nebezpečnú misiu na domovskej planéte nepriateľských Klingónov, kde sa Khan ukryl. Po krátkej morálnej dileme, či Khana zabiť, alebo ho zajať a postaviť pred súd, už naberajú veci rýchly spád a tajné zlovestné plány má nie len Khan.

Príbeh je priamočiary a postupuje zároveň naozaj svižným tempom. Zvraty tak prichádzajú rýchlo a vôbec nemáte čas sa s nimi zžiť. Žiaden moment nemá priestor vyznieť. Nanivoč tak opäť vychádza aj kvalitný a pestrý herecký ansámbel, ktorý bol tentoraz doplnený aj o viacerých britských hercov. Popri Benedictovi Cumberbatchovi to boli Noel Clarke (nám známy najmä zo seriálu Doctor Who) a Alice Eve. Nechýbal samozrejme ani Simon Pegg v úlohe hlavného inžiniera Scottyho.

Herci sú určite plusom celého filmu a dokázali svojim prejavom priniesť do filmu aj mnoho vtipných momentov. Inak im scenár neposkytoval veľa priestoru. Ani vypäté situácie, tak nemajú patričnú hĺbku. A teda, či v akčných scénach alebo pri dialógoch, snímka len kĺže po povrchu. Stáva sa pestrofarebnou atrakciou v 3D, ktoré je tu absolútne zbytočné, miestami dokonca rušivé. Odporúčam film pozerať tradičným spôsobom.

Star Trek: Do temnoty neobsahuje veľa zapamätateľných momentov. Príbeh je triviálny a často môžete mať pocit, že všetko, čo sa deje na plátne, ste videli už niekde inde. Originalitou sa tu vôbec nemrhalo. Nemôžem sa tak zbaviť dojmu, že som videl len ďalší priemerný film.