Spencer 2021 © STX International Spencer 2021 © STX International

Chilský režisér Pablo Lorraín v minulosti priniesol netradičný pohľad do najhorších dní života Jacqueline Kennedy v rozporuplne prijatej dráme Jackie (2016) v hlavnej úlohe s Natalie Portman. S podobným konceptom pracoval aj v novinke Spencer, ktorá je imagináciou vianočných sviatkov na kráľovskom panstve Sandringham.

Spencer

dráma, historický, životopisný, romantický
2021 / 111 min. / MP 18
Veľká Británia / Nemecko / Čile / USA

Pablo Larraín
Steven Knight

Manželstvo princeznej Diany (Kristen Stewart) a princa Charlesa (Jack Farthing) už len dožíva. Správy o rôznych záletoch či rozvode sú na dennom poriadku. Avšak, tradičné prežitie sviatkov s kompletnou kráľovskou rodinou je niečo, čomu sa nedá vyhnúť. Lorraín sa vo svojom filme sústredil na to, aké náročné bolo pre Dianu vydržať zopár sviatočných chvíľ v nepríjemnom prostredí citovo chladnej rodiny.

Formálne tradície kráľovského dvora vedia byť vyčerpávajúce, ak sa ich nezúčastňujete dobrovoľne. Sugestívny tón filmu pôsobí až veľmi ťažobne. Je zreteľné, že princezná v tomto období nebola v najlepšej mentálnej kondícii. Jej psychickému rozpoloženiu nepomohla ani bulímia, ktorou dlhodobo trpela. Svetlým bodom v jej živote tak boli azda len milovaní synovia. Na neľahký osud princeznej sa nepozerá najľahšie, čo ešte umocňuje hudobná melanchólia Jonnyho Greenwooda.

Spencer 2021 © STX International

Lorraínovu snímku povznáša z vôd priemeru predovšetkým excelentný výkon Kristen Stewart v titulnej úlohe. Dianu mala dokonale naštudovanú, či už správaním, držaním tela alebo dikciou. Svojou rozsiahlou emočnou škálou nás zavedie do rôznych komnát krehkej psychiky výraznej osobnosti britských dejín. Stewart sa s neľahkou hereckou výzvou popasovala nanajvýš dôstojne a podáva najlepší výkon svojej kariéry. Zopár scén ako nočná hra so synmi pri svetle sviečok, či rozprava s Charlesom pri biliardovom stole vám skutočne utkvejú v pamäti. Rovnako nezabudnuteľný je nočný nálet do obrej chladničky, alebo hororový útek do chátrajúceho rodného domu.

Týchto zopár dní strávených v kráľovskom sídle dokonale ilustruje nedobrovoľné väzenie, v akom sa princezná ku sklonku svojho života ocitla. Prirovnanie osudu Diany k Anne Boleyn, ktorá bola ako druhá manželka Henricha VIII. kráľovnou Anglicka, je trefným bodom scenára Stevena Knighta.

Množstvo šarvátok vyvolávala Diana vďaka svojmu rozpoloženiu úplne zbytočne. Vnímame to prostredníctvom postáv majordóma Gregoryho, ktorého zahral vynikajúci Timothy Spall či vrchného šéfkuchára Darrena v podaní Seana Harrisa.

Spencer 2021 © STX International

Spencer rozhodne nie je filmom pre masového diváka. Ťahavé tempo s dlhými zábermi dáva pozornosti často zabrať, no konverzácie princeznej s členmi kráľovského dvora vás pohltia. Film Pabla Lorraína možno nie je dostatočne atraktívny, ak by ste čakali komplexný historický pohľad na milovanú princeznú Británie. Režisér nám Dianu totiž priblížil z neznámeho, menej príjemného uhla, na úzkej ploche pár dní. Spoznáme ju azda len vďaka verejne známym ikonickým outfitom, ktoré si pamätáme z fotografií či rôznych televíznych dokumentov. Keď však k filmu pristúpime ako k náhľadu do duše utrápenej ženy zlomenej nedostatkom lásky, dostanete zaujímavý materiál, po ktorom vám ostane trpko.

Ak Kristen Stewart získa za herecké stvárnenie Lady Di nomináciu na cenu Akadémie, bude to absolútne zaslúžené. Nenechajte si ujsť jej dychberúce herecké majstrovstvo v smutnom profile princeznej.

P.S.: Spencer je Dianino rodné priezvisko.