Minutáž: 107 minút

Réžia: Nicholas Jarecki
Scenár: Nicholas Jarecki
Kamera: Yorick Le Saux
Hudba: Cliff Martinez
Hrajú: Richard Gere, Susan Sarandon, Tim Roth, Brit Marling, Laetitia Casta, Nate Parker, Stuart Margolin, Chris Eigeman, Bruce Altman a ďalší

Smrteľné lži (Arbitrage, 2012)V januári 2012 mal počas Sundance Film Festivalu premiéru thriller Arbitrage (u nás pod názvom Smrteľné lži). Ide o svojskú snímku, v ktorej je mnoho protichodného. Jej cesta na plátna kín bola doma i vo svete pomerne zdĺhavá, ale i tak ide o komerčne úspešný fílm. K nám sa dostal bez väčšej pozornosti až v apríli tohto roku.

Ústrednou postavou príbehu je 60 ročný podnikateľ a finančník Robert Miller (Richard Gere). Jeho život vyzerá ako nesmierne úspešný, má veľkú šťastnú rodinu a oddanú manželku (Susan Sarandon). Začínajú ho však doháňať viaceré chyby, ktoré urobil. Nevydarená investícia v Rusku ho ničí finančne, život mu komplikuje i čoraz náročnejšia milenka a tak podobne. Má však plán, ako všetko napraviť. Firmu sa chystá predať veľkej banke, čo mu umožní vyrovnať všetky dlhy, zachrániť si reputáciu a nečeliť obvineniu z podvádzania investorov. Osud však k nemu nie je milostivý a prichádza ďalšia rana. Počas nočnej jazdy havaruje a jeho milenka (Laetitia Casta) umiera. Z miesta činu uteká, aby neohrozil predaj. Tým sa však všetko viac zamotáva, lebo detektív z oddelenia vrážd sa rozhodne nechce vzdať (Tim Roth).

Smrteľné lži lavíruju na pomedzí viacerých žánrov. Mnohým film pripomína tradičné thrillery z 90. rokov. Formálne je do veľkej miery konvenčný, ale obsahovo sa vymyká zaužívaným predstavám. Filmu dominuje Richard Gere a jeho postava. Všetko, čo sa Robertovi deje, je jeho vlastnou vinou. Má však skúsenosti, bystrú myseľ a stále dostatok peňazí na to, aby vedel jednotlivé problémy, ktoré sa neustále objavujú, adekvátne riešiť. Veľká časť americkej kritiky hodnotila Gereov herecký výkon ako najlepší v jeho kariére. Ťažko sa k tomu vyjadrovať, ale rozhodne ukázal, že má stále, čo ponúknuť a zaslúžil by si viac priestoru. Nie je to prvýkrát, čo si vybral obdobne postavený film (Hačikó, Najlepší z Brooklynu – ťažko to v krátkosti vysvetliť, ale tieto filmy majú s Arbitrage čosi spoločné).

Smrteľné lži (Arbitrage, 2012) Smrteľné lži (Arbitrage, 2012)

Výborne svoju prácu odviedli aj ostatní herci. Zapamätateľnejšie postavy majú najmä Tim Roth ako neúnavný detektív Bryer, ktorý to chce boháčom konečne ukázať (ak môžeme snímku vnímať ako kritiku súčasného kapitalizmu, tak práve cez túto postavu) a Brit Marling ako Robertová dcéra Brooke, ktorá pracuje v rodinnej firme a svojmu otcovi spôsobí zopár vrások.

Na filme však vynikajúcu prácu odviedol najmä režisér a scenárista Nicholas Jarecki. Často býva problém, ak si režisér sfilmuje svoj vlastný scenár, hlavne ak nemá dostatok skúseností (pre Jareckého je to prvý hraný celovečerák). Myslím si, že v tomto prípade to však bolo naopak a filmu to veľmi pomohlo. Scenár stojí takmer výlučne na dialógoch a pre ich vyznenie bolo dôležité správne ich uchopiť, poznať ich skutočný význam. Napriek tomu, že je to konverzačné, v príbehu nechýba dráma ani napätie. Sem tam sa dokonca objavia vtipné momenty.

Problémom Smrteľných lží je nakoniec asi len to, že nie je jasné, aký bol zámer, aké posolstvo má z filmu ísť. Robert nepôsobí ako zlý človek, práve naopak. Aj svoje zlé činy má racionálne odôvodnené, pragmaticky koná aj vzhľadom na dobro svojej rodiny i svojich zamestnancov. Na druhej strane aj „muž spravodlivosti“ detektív Bryer neváha konať v rozpore so zákonmi. Hranice dobre a zla sú tu zmazané. Asi ako v skutočnom živote.

A ak film budete vnímať ako výsek zo života zaujímavého človeka Roberta Millera, neprekvapí a nesklame vás ani záver. Ten bol pravdepodobne aj tak najlepšou možnosťou, ak si mal film udržať svojskú atmosféru a osobitosť až do poslednej sekundy.