Krajina pôvodu: Francúzsko

Réžia: Gérard Pirès
Scenár: Gilles Malencon (podľa komiksovej predlohy Jeana Michela Chraliera)
Kamera: Pascal Lebégue
Hudba: Chris Corner
Hrajú: Benoît Magimel, Clovis Cornillac, Géraldine Pailhas, Alice Taglioni

Sky_FightersKedysi dávno, už to je asi dvadsať rokov, sa rozhodol režisér Tony Scott pozrieť s filmovou kamerou medzi svet pilotov tých najrýchlejších lietajúcich mašiniek na svete. Hral tam Tom Cruise a z filmu sa prakticky cez noc stala kultová záležitosť. Kožené bundy, čierne okuliare, motorky zrazu vládli svetom a námorníctvo odvtedy nezaznamenalo také výrazné zväčšenie záujmu o pilotovanie a film sa stal vďaka tomu legendou.

Po dlhých dvadsiatich rokoch si povedal režisér Gérard Pirès(zodpovedný za celkom slušný prvý diel Taxi trilógie), že to skúsi na francúzsky spôsob. Zobral si do parády letecký komiks Nebeskí rytieri a chopil sa príležitosti. Ako dopadol?V úvode filmu je zavraždený pilot zázraku stíhacej techniky MIRAGE 2000. Nahrádza ho terorista s jasným cieľom, ukradnúť ho. Stíhačky tejto značky mali slúžiť ako ochrana pred teroristickými útokmi, na koľko dej filmu sa odohráva pár mesiacov po 11. septembri. Piloti Marchelli a Vallois dostavajú za úlohu stíhač nájsť čo najskôr, keď však pristroj nájdu, dostanú nečakaný príkaz pristáť. Pri náročnom manévri na jedného z nich stíhač zaútočí. Po návrate na zem sa začína nebezpečná misia s cieľom odhaliť zámer teroristov a zabrániť tak možnej katastrofe. Ako však s prekvapením zisťujú, zradcovia môžu byť aj na ich strane. Popri tom sa zoznámiť s atraktívnou vládnou pracovníčkou, pozrieť si atraktívne miesta a na konci sa zasmiať a zatlieskať si.

Nedávno mal u nás premiéru hororový film Noc s nabrúsenou britvou. Istý kritik o ňom napísal, že je veľmi zmätený z hodnotenia filmu, pretože ako film zlyhal, no ako pocta poctivým americkým béčkam to je radosť pozerať. Priznávam, že rovnaké pocity mám aj ja. Režisérova láska k neoficiálnej predlohe je cítiť z každej minúty filmu a preto mu ja osobne odpúšťam pár fakt nepotrebných scén (dámsky striptíz), prekombinovaný záver či pár nezmyselných dejových ,,zvratov,,.

No film má aj svoje svetlé stránky. Získa si vás originálnymi úvodnými titulkami, či dych berúcimi akčnými scénami, kde boli použité skutočné stíhacie stroje a skutoční piloti, čo im pridáva na potrebnej autenticite, čo má za zásluhu najmä vynikajúca kamera a videoklipový strih.

Čo by som však najviac režisérovi vyčítal je jeho neschopnosť narábania s tak vďačným námetom. Sky Fighters predkladajú skvelé nápady jeden po druhom, avšak režisér zostane len pri slovách a neobťažuje sa vám ukázať ich, čo je však zároveň aj vina scenáristu, ktorého som v pokušení označiť za jedného z najhorších v obore hneď pred Luca Bessona. Par perál čo tu padne skutočne stojí za to. Namiesto toho, aby film staval na veľmi dobrej, napínavej, úvodnej sekvencii, deje sa pravý opak. Je to veľká škoda pretože Sky Fighters sa mohli skutočne stať dôstojným, mladším bratom Top Gunu.

Sky_Fighters Sky_Fighters

V obsadení figurujú slovenskému publiku menej známe mená vychádzajúcich francúzskych hviezd. Hlavných úloh typickej dvojky drsňák – srandista sa zhostili príjemný Benoit Magimel (ktorého si pamätáte z pokračovania Purpurových riek, či vynikajúcej Pianistky) a Clovis Cornillac (ktorý sa ukázal v Príliš Dlhých Zásnubách). Napriek tomu, že nepatria medzi vynikajúcich hercov ich spolupráca pomáha filmu z tých najhorších problémov a americkému filmovému ,,buddy,, systému rozhodne nerobia hanbu. V úlohe milej hlavného hrdinu uvidíme Géraldine Pailhas (ktorú sme mohli vidieť v úžasnom 5×2).

Sky Fighters napriek mojim vytkám zostavajú príjemným prekvapením. Tento film sa dal spraviť oveľa horšie, no nakoniec mu jeho snahu nemôžeme uprieť. Na otázku, ako úspešný bol režisér Pirès v svojom pláne spraviť Top Gun pre novu generáciu si budete musieť odpovedať sami, môj názor však zostáva, že aj napriek tomu, že sa ešte má čo učiť, rozhodne neodchádza z ringu ako sknokautovaný boxer. Neočakávajte od filmu zázraky, ide o príjemný, oddychový počin, kde ma však veľmi mrzí, že sa ani len nepokúša byť niečím viac.

PS: pri dnešnej ére remakov ma napadla príjemná myšlienka, čo keby ten film pozeral J.J. Abrams?!?

/