Žáner: Komédia
Minutáž: 113 minút
Krajina pôvodu: ČR

Réžia: Jiří Vejdělek
Scenár: Jiří Vejdělek, Michal Viewegh
Hudba: Oskar Petr
Hrajú: Anna Polívková, Eva Holubová, Bohumil Klepl, Ondrej Kovaľ, Květa Fialová, Jaromír Nosek, Adrian Jastraban, Jitka Kocurová, Jana Štěpánková, Šárka Opršálová, Kristýna Leichtová, Martin Pechlát, Martin Sitta, Eva Leinweberová, Miroslav Krobot, Pavel Liška, Ladislav Ondřej, Danny Mesaroš, Rozálie Kotyková, David Hlaváč, Markéta Frösslová, Lumír Olšovský, Irena Máchová, Petr Andrejtschitsch, Ludmila Kartousková, Zdena Šubrtová, Kateřina Horníková, Ondřej Zach

UcastniciZajezduRomány momentálne najčítanejšieho českého spisovateľa Michala Viewegha sú veľmi dobrým materiálom pre filmárov, keďže sa jedná o knihy, ktoré riešia najmä vzťahy medzi postavami, pomocou skvelých dialógov, zaujímavých scenérií a sú plné rôznych vtipných situácií. Potom už záleží najmä od šikovnosti režiséra, ako finálny produkt dopadne. Asi najlepšie dopadol pokus režiséra Petra Nikolaeva s prvou adaptáciou Vieweghovej knihy Báječná léta pod psa (1997). Jednalo sa o veľmi vtipný príbeh jednej rodiny na pozadí socialistickej reality v Československu. Ďalší film na motívy knihy od českého spisovateľa Výchova dívek v Čechách (Petr Koliha, 1997) už taký kvalitný nebol, ale pozerať sa dal. Treťiu adaptáciu si zobral na mušku známy Filip Renč (Rebelové) a pod názvom Román pro ženy sme sa minulého roku dočkali vtipného filmu so zaujímavým dynamickým spracovaním, aj keď hlbší zmysel by ste len ťažko hľadali. Román pro ženy bol v ČR dosť veľkým kasovým úspechom, takže nás čaká v kine už štvrtá adaptácia pod názvom Účastníci zájezdu.

Viewegh dej knihy a následne aj scenára umiestnil do autobusu, ktorý smeruje do Chorvátska. Nachádza sa v ňom naozaj zaujímavý prierez českej spoločnosti (a vlastne aj tej našej). Na cestu za krásami Jadranu sa vyberie klasický manželský pár s tridsaťročnou dcérou, homosexuálna dvojica, inteligentný potápač, dve mladé dievčatá cestujúce za dobrodružstvom, jedná známa osobnosť, typickí vidiečania, dve postaršie dámy, dvaja vodiči… Takmer celý dej filmu sa točí okolo vzájomnej interakcii medzi postavami, kde postupne vznikajú rôzne zaujímavé situácie okorenené humorom, či už trápnym alebo veľmi zábavným. A na konci filmu idú všetci pekne domov obohatení o nezabudnuteľné zážitky…

UcastniciZajezdu UcastniciZajezdu

Rovnako ako Román pro ženy, aj Účastníkov zájezdu natočila česká komerčná televízia Nova, čo sa výrazne prejavilo na oboch filmoch. Tragika napríklad takého filmu Báječná léta pod psa bola zatlačená do pozadia a celý film je postavený na efektnosti záberov, britkých dialógoch, humore a celkovom zjednodušení filmu za účelom maximálnej zábavy. Riešenie citových problémov je poňaté pekne zľahka, dalo by sa povedať, že úplne letne, čo vlastne aj vyplýva zo zasadenia deja na dovolenku. Aj v Účastníkoch zájezdu sa dočkáme product placementu, čiže skrytej reklamy (skvelo ju parodoval film Truman Show), ktorá je síce v menšej miere, ako v Románe pre ženy, ale napriek tomu sa dočkáme niektorých viditeľných „odporúčaní“. Týmto neduhom, ale trpeli aj Snowboarďáci spolu s Rafťákmi, čiže v rámci českého filmu sa nejedná o nič nové.

Česká kinematografia má niekoľko hercov, ktorí sami o sebe dokážu pritiahnuť do kín množstvo divákov, keďže sa jedná o bavičov, ktorí vždy dajú divákovi to, čo čaká. V Účastníkoch zájezdu túto kategóriu zastupujú Eva Holubová a Pavel Liška, ktorí patria medzi najlepších súčasných českých hercov a ich výkon aj v tomto filme patrí k tomu lepšiemu. Najmä Eva Holubová dostáva toľko priestoru, že má dostatok času naplno rozvinúť svoje tradične herecké etudy, ktoré sme mohli vidieť napríklad v Pelíškach, alebo v Pupende. Z tých ostatných hercov najviac vyčnieva Anna Polívková (herecké gény mala po kom zdediť, otca Bolka snáď nemusím predstavovať), ktorej herecká kreácia tridsaťročnej ženy plnej komplexov je jej tretím výborným stvárnením postavy vo filme, ostatní herci nestoja za veľa, alebo sú jednoducho iba priemerní.

UcastniciZajezdu UcastniciZajezdu

Ako hodnotenie by sa zišlo povedať, že film Účastníci zájezdu je v základe rovnaký ako bol Román pro ženy, čomu sa ani nedá čudovať, keďže Román bol najúspešnejším filmom v českých kinách za rok 2005, a tak nebol veľký dôvod niečo meniť na osvedčenom „Nováckom“ spracovaní. Jediná zmena je na poste režiséra, ktorým sa namiesto Filipa Renča stal Jiří Vejdělek, čo sa prejavilo aj na filme, keďže Román pro ženy sa mi zdal zábavnejší, aj keď toto je dosť subjektívna záležitosť, pretože v základe sa jedná naozaj o veľmi podobné filmy, ktoré majú za cieľ pobaviť rovnakú skupinu divákov. A to sa mu asi aj podarilo.

/