Réžia: Andrew Niccol
Scenár: Andrew Niccol
Kamera: Edward Lachman
Strih: Paul Rubell
Hudba: Carter Burwell

Hrajú: Al Pacino, Winona Ryder, Jay Mohr, Catherine Keener, Evan Rachel Wood, Rachel Roberts a ďalší

Film Simone rozpráva príbeh o režisérovi Viktorovi Taranskom, ktorý pri nakrúcaní svojho najnovšieho filmu prežíva značnú krízu. Jeho posledné filmy neboli žiadnymi kasovými trhákmi. Hlavná herečka má vysoké nároky a z nakrúcania nakoniec odchádza. Viktora nebaví stále všetko zariaďovať (financie od producentov, požiadavky herečiek), chce len nakrúcať kvalitné umelecké filmy, ktorými by vyjadroval určitý zmysel, posolstvo.

V tej chvíli dostáva ponuku od jedného vedca (počítačového inžiniera) na program, ktorý dokáže vytvoriť dokonalú fikciu (herečku) presne podľa želania. Po smrti vedca je tento program doručený režisérovi ako „jeho posledná vôľa“ a Viktor sa rozhodne tento program vyskúšať. Na jeho vlastné prekvapenie všetko funguje, a tak začne vytvárať herečku podľa svojho uváženia a potrieb filmu. Dáva jej prvky a výrazy všetkých herečiek (Meryl Streep, Audrey Hepburn…), o ktorých sa domnieva, že sú nevyhnutné pre nakrúcanie a vyznenie výsledného diela. Pomenuje ju Simone. Virtuálna herečka sa stáva cez noc senzáciou a miláčikom divákov. Všetci ju chcú poznať a vidieť naživo. To však nie je možné, keďže je vymyslená. Viktor síce tvrdí, že ju využije len parkrát a potom povie pravdu, no vzápätí zvažuje, prečo by to mal robiť, keď všetko ide tak ľahko. Simone je stelesnením sna každého režiséra.

S1m0ne (2002)

Sám režisér do nej premieta svoje pocity. Zlom nastáva vo chvíli, keď sa jeho výtvor obráti proti nemu. Všetci sa domnievajú, že Viktor má úspech len vďaka Simone. To nemôže dopustiť, a tak robí všetko preto, aby sa Simone zbavil. Keď všetky pokusy zlyhajú, Viktor si uvedomí, že by ju mal nechať zomrieť. Vzápätí je Viktor obvinený z jej vraždy. Nikto mu neverí, že Simone je len fikciou, zmesou jednotiek a núl. Ako však možno zabiť niekoho, kto neexistuje, ani nikdy neexistoval vo fyzickej podobe?

Tento podvrh je až príliš dokonalý, aby ním bol. Niečo podobné ako keď holandský maliar Han van Meegeren vydával svoje maľby za diela iného klasika zo 17. storočia Jana Veermera. Dokonca i po rokoch niektorí znalci nechcú uveriť, že ide o falzifikáty.

S1m0ne (2002)

Okrem iného sa nám vo filme ponúka možnosť vidieť umelca-režiséra (stvárneného známym americkým hercom Al Pacinom), ktorý uteká pred realitou tak, že vytvára nové „fikčné“ svety (príbehy). Tým, že chce vytvoriť dielo takým spôsobom, aby uskutočnil svoju víziu a následne ju ponúkol divákom (aby sa opájali týmto príbehom – únikom do vymysleného sveta) je ochotný obetovať naozaj veľa. Na jednej strane tu máme boj vynálezcu so svojím objavom, na strane druhej boj režiséra o vytvorenie „osobného“ filmu pri fungovaní hollywoodskej mašinérie.

Je paradoxné, že Al Pacino hrá režiséra: širšiemu publiku je známy iba ako herec, pričom sám režíroval snímky chválené kritikou, avšak pomerne neznáme, spadajúce skôr do nezávislých vôd. Najznámejšie je asi jeho spracovanie shakespearovho Richarda III.

Simone tak ponúka zaujímavý pohľad do zákulisia realizácie filmu, kde je režisér nosným bodom príbehu, snažiac sa vystúpiť z tieňa svojej tvorby.