Rok: 2005

Réžia: Darren Lynn Bousman
Scenár: Leigh Whannell
Kamera: David A. Armstrong
Hudba: Charlie Clouser
Hrajú: Tobin Bell, Franky G, Dina Meyer, Beverley Mitchell, Glenn Plummer, Donnie Wahlberg, Emmanuelle Vaugier

/Film Saw sa stal v roku 2004 malým prekvapením pre filmový svet, keď si najprv ako viac menej nezávislý film vybudoval výbornú povesť na festivale Roberta Redforda Sundance a po uvedení do kín zarobil pre svojich tvorcov veľmi pekný balík peňazí. Tento úspech nebol náhodný, pretože tvorcovia James Wan (scenár + réžia) a Leigh Whannell (scenár + jedna z hlavných úloh) zmixovali to najlepšie zo žánru psychologického thrileru (depresívna atmosféra, dejové zvraty, netradičný koniec…) a svoj výsledný produkt ozvláštnili ešte aj zaujímavým audiovizuálnym spracovaním.

A tak sa začal film porovnávať s takými kultami ako napríklad žánrovo podobné filmy Sedem a Mlčanie jahniat (aj keď také prirovnania sú dosť od veci). Menšími chybičkami krásy filmu boli slabšie herecké výkony a niektoré až prazvláštne kľučky v scenári. Napriek tomu to bol film nadmieru úspešný, stal sa z neho dokonca aj kultový film, z čoho sa dalo ľahko vydedukovať, že bude nasledovať pokračovanie. Pri jeho realizácii sa už Wan s Whanellom úplne nezhostili svojich úloh, stali sa aspoň producentmi filmu, ktorý režíroval zatiaľ neznámy režisér Darren Lynn Bousman.

„Vrahom“ v jednotke aj v dvojke je tajomný muž prezývaný Jigsaw. Slovo vrah je zámerne v zátvorkách, keďže Jigsaw svoje obete nezabíja, on im dá možnosť buď zomrieť, alebo vykonať niečo, čo by inak nikdy v živote neurobili (odrezať si napríklad nohu). Jeho konkurentom je vždy detektív, v prípade dvojky ho hrá Donnie Wahlberg, ktorý musí vyriešiť prípad, keď Jigsaw zavrel do jedného domu osem ľudí, ktorý sa musia v určitom časovom limite dostať z domu, inak zahynú. Popritom objavujú, že dom skrýva množstvo zaujímavých miest a takisto, že výber osôb v dome nie je vonkoncom náhodný. Na takýto prípad asi ťažko budú platiť tradičné policajné metódy, už len z dôvodu, že Jigsaw je počas vyšetrovania v rukách polície, čo je im aj tak na nič…

/ /

Saw II pokračuje v trende väčšiny pokračovaní amerických úspešných filmov. Pôvodnú látku rozširuje, zlepšuje väčšinu súčastí filmu a snaží sa z úspechu prvého dielu vytĺcť ďalšie peniaze bez nejakého väčšieho zhoršenia zábavnosti a kvality. A to sa aj Saw II darí, aj keď sa filmu nepodarilo vyhnúť chybám prvého dielu. Keď vám v prvom diely vadili zvláštne herecké výkony a najmä trošku kostrbatejšie vyriešenie konca filmu, z pokračovania nebudete veru nadšený. Tu je ten koniec ešte nečakanejší a pre niekoho aj nezmyselnejší. Ale keď sa vám jednotka páčila aj s týmito chybičkami (ako napríklad mne), tak by vám takéto veci nemali vôbec vadiť a tešte sa na podobný zážitok ako pri jednotke. Ale nečakajte výraznú originalitu, hľadali by ste ju márne, nebola ani cieľom tvorcov. Veď načo, keď film aj tak svoj cieľ splní.

Prvý diel zaujal taktiež veľmi zaujímavou temnou atmosférou, ktorá sa zakladala na zobrazení netradičných životných situácii v špinavých, klaustrofobických priestoroch. Táto vlastnosť jednotky trochu ustúpila dozadu, pretože hlavné slovo v pokračovaní má väčšia efektnosť spracovania oproti komornejšiemu vyzneniu pôvodného Saw. Asi najlepšie boli na prvom diely rôzne pasce, ako napríklad najznámejšia časť filmu s feťáčkou a medvediou pascou. Dvojka logicky obsahuje väčšie množstvo takýchto vychytávok, ktoré sú ešte sofistikovanejšie a odpornejšie (jama plná striekačiek…) ako tie v prvom Saw.

/ /

Jednoducho Saw II ponúka to, čo jednotka iba v efektnejšom a zábavnejšom balení. V prípade, že si nebudete všímať už spomenuté chyby, dočkáte sa skvelej nenáročnej zábavy. Ak ste sa už pri prvom diely chytali za hlavu a neveriacky ňou krútili, radšej sa pokračovaniu oblúkom vyhnite a choďte si pozrieť niečo iné, bude to tak lepšie.

/