© Saw Productions Inc.

Dvaja muži sa prebudia v starej špinavej umyvárni. Nevedia, ako sa sem dostali. Nevedia, prečo sú tu. Hoci sa na prvý pohľad nepoznajú, spája ich veľmi veľa. Obaja sú v rovnakej pozícii. Reťaz pripútaná k nohe im umožňuje pohyb len na pár metrov. Každý v inom rohu a v strede medzi nimi…telo muža so zbraňou v ruke ležiace v kaluži krvi. Pravidlá z pásky, ktorú objavia, sú jasné. Ak Larry nazabije do 6.00 Adama, ktorý stojí oproti, jeho unesená dcéra a manželka zomrú. V miestnosti sa dá použiť všetko. Aj píla, ktorá, nanešťastie, nie je na železo. Hra sa začala. Čas beží.

Saw

horor, mysteriózny, triler
2004 / 103 min. / MP 15

James Wan
Leigh Whannell, James Wan
Režisér James Wan spolu s Leighom Whannellom vytvorili vynikajúci príbeh o psychopatovi prezývanom Jigsaw killer (jigsaw = píla, ale aj puzzle skladačka). Chlap teoreticky nie je vrah, pretože svoje obete „len“ dá do situácie, kde im ponúkne možnosť (fakt mizivú) prežiť. Zomrieť alebo hrať hru, ktorej pravidlá sú striktne určené. Ukázať, ako si vážia svoj život, pretože „mnoho ľudí je nevďačných za to, že žijú“.

Austrálčan James Wan je veľkým fanúšikom talianskeho režiséra Daria Argenta a hlavne Davida Lyncha. Sám priznal, že pri tvorbe filmu sa dal ovplyvniť filmami Deep Red a Lost Highway. Našťastie. Saw je plný zaujímavých pasáží, záberov a zvratov, ktoré nás držia stále v napätí, ale mne polahodili aj oku. Divák spolu s postavami hľadá skryté pomôcky a pokúša sa poskladať túto nie jednoduchú skladačku. Všetko so všetkým súvisí a nič tu nie je len náhodne. Opakujem sa (asi sa ešte budem): veľmi prepracovaný scenár.

To sa už ale nedá povedať o hereckých výkonoch. Najmä v prípade Angličana Caryho Elwesa (Twister; Klamár, klamár), ktorý stvárnil Larryho. Niekedy som mal pocit, že to hrá nasilu a akosi sa mu nedarí vžiť do úlohy človeka v tejto dosť zložitej situácii. Ale Adama, jeho „kolegu“ v druhom rohu miestnosti, scenárista a herec v jednej osobe Leigh Whannell (Matrix Reloaded) zvládol na výbornú. Neviem, či si postavu bezohľadného fotografa, ktorý si zarába sledovaním ľudí, napísal priamo pre seba, ale sadla mu vynikajúco. Za povšimnutie stojí aj herecký výkon Dannyho Glovera (Smrtonostná zbraň 1-4, Taká zvláštna rodinka). Stvárnil rolu detektíva Davida Tappa, ktorý sa pokúša vypátrať vraha Jigsawa, až nakoniec tomu úplne prepadne.

© Saw Productions Inc.

Nie som až taký fanúšik thrillerov, ale tento film ma dostal. Vynikajúca réžia, scenár, kamera, hudba (podieľali sa na nej Fear Factory). Saw je podľa mňa jeden z najlepších filmov, čo som v poslednom čase videl. Len škoda nie až tak oslnivých hereckých výkonov (až na Adama, sčasti detektíva Tappa). Na kvalite scenára a réžie veľmi neubrali, ale pri lepšom prevedení mohli filmu ešte viac pridať.

Kto je pripravený na film, v ktorom nie je všetko tak, ako sa zdá, a má trochu silnejší žalúdok, bude určite spokojný a tento film sa mu vryje do pamäti. Už sa teším na Saw 2 (americká premiéra bude niekedy v októbri 2005), ktorej tvorbu si na starosť vzal mladý režisér Darren Lynn Bousman a s napísaním scenára mu pomáhali tvorcovia jednotky (Wan a Whannell).