Prístupnosť: MP

Réžia: Gary Winick
Scenár: Susannah Grant, Karey Kirkpatrick
Kamera: Seamus McGarvey
Hudba: Danny Elfman
Hrajú: Dakota Fanning, Kevin Anderson, Essie Davis, Gary Basaraba, Beau Bridges

Šarlotina pavučinkaZdá sa, že spisovateľ E.B. White je špecialistom na príbehy zo zvieracej ríše. Popri Šarlotinej pavučinke vzišla z jeho pera aj kniha Myšiak Stuart Little a obe slávili v USA veľký úspech, takže sa niet čomu čudovať, že sa obe dočkali aj filmového spracovania.

Raz na jar sa narodí na jednej malej farme v štáte Maine prasiatko Wilbur, ktoré však je príliš malé na to, aby dokázalo súperiť so svojimi súrodencami v boji o potravu. Ujme sa ho dcéra farmára Fern (Dakota Fanning), čím ho zachráni pred istou smrťou. Ako však Wilbur rastie, už ďalej nie je možné, aby býval v dome a tak ho Fern zanesie na farmu k svojmu strýkovi. Tu sa prasiatko skamaráti s ďalšími zvieracími obyvateľmi – koňom Ikeom, ovcou Samuelom, kravami Betsy a Bitsy, husacím párikom Gussy a Golly a potkanom Templetonom. Najväčšou kamarátkou sa mu však stane pavučica Šarlota, ktorá sa rozhodne urobiť všetko pre to, aby mohol uvidieť svoj prvý sneh a neskončil ako jeden z vianočných chodov farmárskej rodiny.

Keďže ide o rodinný film a cieľovou skupinou divákov sú predovšetkým deti navštevujúce ZŠ, je jasné, že pôjde o jednoduchý príbeh plný ponaučení. Také bývajú všetky filmy pre deti, záleží ale na spracovaní. Nie je jednoduché udržať si pozornosť detí počas celého filmu. Okrem toho, že sa vo filme neustále musí niečo diať, dôležitou súčasťou býva humor a najhlavnejšie sú postavy. Tie musia byť natoľko sympatické, aby sa s nimi detské obecenstvo dokázalo bez problémov stotožniť. Keď sa ale pozrieme, aké sú hlavné postavy tohto filmu, môže sa to zdať, že to bude dosť veľký problém.

Šarlotina pavučinka Šarlotina pavučinka

Prasa síce nepatrí medzi nejako zvlášť obľúbené zvieracie druhy, ale od čias austrálskeho hovoriaceho prasiatka Babe, sa naň diváci (a nielen tí detskí) dívajú v trochu inom svetle. No ďalšími dvoma hlavnými postavami sú pavúk a potkan a vzbudiť sympatie u týchto dvoch zrejme najneobľúbenejších zvierat bola veľmi ťažká úloha. No u mňa to zabralo a vzhľadom k tomu, ako pavúky neznášam, si odteraz dvakrát rozmyslím, či nejakého zašliapnem. Potkan síce niekedy nezostáva nič dlžný svojmu menu, ale v konečnom dôsledku je tiež kladnou postavou, takže celý film je plný milých, sympatických a vtipných postavičiek.

Keďže väčšinu postáv tvoria digitálne upravené zvieratá, hodnotiť herecké výkony sa dá veľmi ťažko. Zo živých hercov dostáva najväčší priestor najväčšia detská hviezda posledných rokov Dakota Fanning, no žiadne srdcervúce výkony, aké podala vo filmov Muž v ohni či Vojna svetov tu nečakajte. V záverečných titulkoch síce nájdete množstvo slávnych hereckých mien, no tie len prepožičali svoje hlasy zvieracím postavám v anglickom znení. Keďže sa jedná o film pre deti, je samozrejmé, že musí byť do kín nasadený s dabingom, takže prídete o Juliu Roberts, Roberta Redforda, či Steva Buscemiho. Čo sa týka zvieracích hercov, tak len občas sa dá spozorovať, že si tvorcovia pomáhali digitálnou technológiou a niet sa čomu diviť, keďže rozpočet dosiahol takmer magickú hodnotu 100 miliónov dolárov. Dialógy majú šmrnc a väčšinou sú aj vtipné. Ponaučenia, týkajúce sa hlavne priateľstva, sú predkladané dosť priamočiaro, nikdy však neskĺznu k trápnosti, ako to vo väčšine detských filmov zvykne byť.

Šarlotina pavučinka Šarlotina pavučinka

Mne film utiekol ako voda a ani chvíľu som sa nenudil. Predpokladám, že podobné dojmy budú mať nielen detskí diváci, ale aj rodičia, ktorí ich budú sprevádzať. V dnešnej dobe padne takýto milý, pozitívny film celkom vhod.

/